Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Det är säkert så länge som någon INTE klättrar upp på torktumlaren, drar ur stickproppen och sticker in skruvmejslar i uttaget, om man är lite pragmatisk.
Regler har ändrats olika år. Se tex Bo's genomgång https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum.
Vid nybygge idag så måste alla EL-apparater vara placerade minst 60 cm från duschvägg enligt denna text
https://www.badrumsexperter.se/badrum/regelverk-for-elinstallationer-i-badrum
Men jag skulle inte vara det minsta orolig. Nyttan av tvätt/tork i lägenheten är mycket värdefull och jag ser ingen risk med dessa EL-maskiner som är byggda för vatten.
Regler har ändrats olika år. Se tex Bo's genomgång https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum.
Vid nybygge idag så måste alla EL-apparater vara placerade minst 60 cm från duschvägg enligt denna text
https://www.badrumsexperter.se/badrum/regelverk-for-elinstallationer-i-badrum
Men jag skulle inte vara det minsta orolig. Nyttan av tvätt/tork i lägenheten är mycket värdefull och jag ser ingen risk med dessa EL-maskiner som är byggda för vatten.
Maskinerna nära vattnet är nog ingen fara om det finns jord och jordfelsbrytare?
Jag reagerar dock på detta, svårt att se hur tätskiktet är utfört med rör i golvet så nära hörnet när det är nyrenoverat. Vem har renoverat?
Jag reagerar dock på detta, svårt att se hur tätskiktet är utfört med rör i golvet så nära hörnet när det är nyrenoverat. Vem har renoverat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker din dotter vara tidseffektiv och således flyttar in tvättmaskinen i duschen för att kunna ladda och duscha samtidigt, då skulle jag vara orolig. Inte för installationen men för dottern på det stora hela.
Det där ser bra ut.
Det där ser bra ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Är det en fast duschvägg vi ser på videon?
Uttaget verkar onåbart, men det formella avståndet 120 cm mellan duschhuvud och uttag bör kontrolleras. Det mäts med måttband, från duschhuvud över kanten på väggen och sedan rakt mot uttaget.
Det ser som att man når TM/DM från duschen, och därmed står dessa inte i oklassat området. Det innebär att maskinerna ska vara fast anslutna enligt dagens regler. Dessa regler kom ut Maj 2023 men upphävde tidigare regler först 8 Maj 2024. Så det beror alltså på när badrummet renoverades.
Det i vilket fall finnas en JFB som skyddar badrummet. Men viktigast av allt är att kontrollera skyddsjorden till maskinerna.
Sedan, med den vattenburna handdukstorken inom räckhåll från maskinerna skulle jag vilja se en bedömning av behovet av kompletterande skyddsutjämning av byggherren.
Uttaget verkar onåbart, men det formella avståndet 120 cm mellan duschhuvud och uttag bör kontrolleras. Det mäts med måttband, från duschhuvud över kanten på väggen och sedan rakt mot uttaget.
Det ser som att man når TM/DM från duschen, och därmed står dessa inte i oklassat området. Det innebär att maskinerna ska vara fast anslutna enligt dagens regler. Dessa regler kom ut Maj 2023 men upphävde tidigare regler först 8 Maj 2024. Så det beror alltså på när badrummet renoverades.
Det i vilket fall finnas en JFB som skyddar badrummet. Men viktigast av allt är att kontrollera skyddsjorden till maskinerna.
Sedan, med den vattenburna handdukstorken inom räckhåll från maskinerna skulle jag vilja se en bedömning av behovet av kompletterande skyddsutjämning av byggherren.
Med nuvarande regler - står maskinen längst ner i stacken i zon 0 då?Bo.Siltberg skrev:
Det har du rätt i.K krfsm skrev:
Jag tror att man ansett vid installation att maskinerna hamnar i det oklassade området (i och med den troligen fasta skiljeväggen) och därför inte behövt höja upp dessa från golv.
Det kanske är så också. Svårt att se på bild utan att måtta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Tack, ja det finns jordfelsbrytare i lägenheten. Vem får jag nog ta reda på i detalj. Men vad ska jag kika på i hörnet menar du? Över min kunskap så jag hänger inte med. Tacksam!Luc Reiner skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Går att svänga något. Så inte 100% fast.Bo.Siltberg skrev:Är det en fast duschvägg vi ser på videon?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Kan du förklara lite djupare kring handdukstorken inom räckhåll…? Den är vattenburen som du säger, men är även den då en fara? Jag trodde det var elen som var stora faran. Tacksam för fördjupning.Bo.Siltberg skrev:Är det en fast duschvägg vi ser på videon?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Det handlar om att ett isolationsfel i TM ger en beröringsspänning på dess hölje på teoretiskt upp till 115 V. Detta sker vid fel i alla skyddsjordade apparater. Normalt skyddar säkring och JFB, men i badrum är det inte alltid tillräckligt.
Spänningen uppstår mot moder jord, och sådan jordkontakt har du troligen via vattenrören till handdukstorken. Man kan därför behöva potentialutjämna dessa rör mot skyddsjord någonstans i byggnaden, men "nära" badrummet, så att denna beröringsspänning inte uppstår.
Jag skrev lite mer i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-dusch-till-tvaettmaskin.509730/
Spänningen uppstår mot moder jord, och sådan jordkontakt har du troligen via vattenrören till handdukstorken. Man kan därför behöva potentialutjämna dessa rör mot skyddsjord någonstans i byggnaden, men "nära" badrummet, så att denna beröringsspänning inte uppstår.
Jag skrev lite mer i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-dusch-till-tvaettmaskin.509730/
Redigerat: