4 265 läst · 95 svar
4k läst
95 svar
Två pumpar som motverkar varandra?
Varför skulle den stå i ett nästa stängt läge? skulle pumpen få shunten att stänga sig menar du? Eller är det att flödet är så mycket större än från returen, så stängs hetvatteningången mer?D Daniel 109 skrev:
Jag vill inte ha dom i olika lägen, konstaterar bara att det blir så då. Då menar du att trots att pumpen pumpar så går vattnet åt andra hållet🤔.D Daniel 109 skrev:
Det är ju så jag beskriver och har uppfattar det, men har svårt att se logiken i det.
Om jag då har pumparna synkade så dom ligger på uppskattad samma temp. Då är min tes att dom trots det motverkar varandra vad det gäller det sammanlagda flödet.
Skulle det då vara bättre med en (1) pump. Vilket har varit min tanke från början här i resonemanget.
Redigerat:
Borde jag bara ha en pump?J jonaserik skrev:
Jag testar fram och tillbaks men det är svårt att se vad den pumpen påverkarJ jonaserik skrev:
Den pumpen sitter där framför allt för att få ett flöde till ett vattenbatteri till Ventilationen. Avsticket dit är innan shunten.J jonaserik skrev:
Håller med. Man blir knäpp av att inte förstå när allt ändrar sig vartefter man öppnar, stänger och vrider😬J jonaserik skrev:
Skulle behövt flödesgivare lite över allt, men inget läge just nu att montera det. Problemet har inte varit så påtagligt tidigare år.
Flytta pumpen närmast tanken, en pump på ett shuntsystem ska sitta ini kretsen och inte utanför, Nu shunts mot tanken. Så när det blir lite varmare kanske så kommer shunten att stänga, vad händer då, pumpen fortsätter att pumpen, med påföljd att det heta vattnet i topp kan gå runt till bottten, allt beroemde på shuntens inre position.
Shuntens uppgift är att blanda kallt vatten från returen med hett vatten från tanken. Om hetvattnet trycks in i shunten men inte kallvattnet så behöver ju shunten strypa hetvattnet rejält för att få rätt temperatur.O oddjobb skrev:
Tror det är en "VXG44.15-0.63"J jonaserik skrev:
https://hit.sbt.siemens.com/RWD/app...alog&ACTION=ShowProduct&KEY=BPZ:VXG44.15-0.63
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en känsla av att den shunten stryper ditt flöde. Den tycks inte vara lämplig för applikationen.
Ja, det är alltså flödet vid 1bars tryckfall. Det är mer än pumparna ger. Så det praktiska flödet är lägre.
Det ut som att jag har en för liten shunt alltså. Bytte den före säsongen 2022/2023. Funkade hyfsat fram till nu, men har väl legat på max kapacitet. 630L/h.
Hur räknar man ut lämplig storlek på ny shunt?
Hur räknar man ut lämplig storlek på ny shunt?
TS: Har du variablet flöde antar jag på primären?
Edit: menar kostant flöde
Edit: menar kostant flöde
Du har väl hett vatten tillgängligt så den är inte spciellt klen. Så om du kan lägga om och ha den i en tvåvägskoppling bör effekten räcka som den kan ge.O oddjobb skrev:
Med tanke på att det finns en matande pump från tanken så skulle det nog fungera bra att koppla så.