J jonaserik skrev:
Med dom förutsättningar du har, är exakt lika vad jag har.
Jag har ju bara en shunt. Du har väl två?

useless useless skrev:
Är slingorna injusterade som dom ska så inte allt flöde går i några få slingor när termostaterna är öppna?
Just nu är dom inte injusterade då jag känner att flödet är för dåligt totalt.

Jepp en shunt för varje plan och det är det enda som fungerar perfekt. Du har som ritningen visar sammankopplade framledningar och en form av begränsningstermostat uppe. Är det termodon på fördelarna. Sen är returen ner samma och där går det koppla så en shunt kan jobba med varje matning ut. Lite tokigt mellan betong och trä, kan halta lite i tempen om det inte finns termodon

Just nu när temperaturen ligger runt -6 grader ute, måste jag shunta ut ca 45 gr ut från shunten. Retur ser jag nu ligga allt för lågt runt 22. Tidigare har den legat med ett delta på runt 15gr (vilket inte heller är bra) när jag kör en slinga i taget genom att strypa dom andra, för att få upp tempen i olika delar av huset.
16 grader inne nu😬

J jonaserik skrev:
Är det termodon på fördelarna.
Nej

O oddjobb skrev:
Just nu när temperaturen ligger runt -6 grader ute, måste jag shunta ut ca 45 gr ut från shunten. Retur ser jag nu ligga allt för lågt runt 22. Tidigare har den legat med ett delta på runt 15gr (vilket inte heller är bra) när jag kör en slinga i taget genom att strypa dom andra, för att få upp tempen i olika delar av huset.
16 grader inne nu😬
För låg fart på flödet, Sort och fabr, på dom pumparna, vad för VP Typ, fabr. samt pumpen I VP, den måste vara så kraftig att den överstiger dina andra 2 , troligen så håller något igen på flödet och tror inte det är pumparna ut till systemen. Det kan vara att den i VP inte ger vad dom andra behöver och då det bli som ett vacum vid den och då finns det inte flöde för att försörja resten.

J jonaserik skrev:
För låg fart på flödet, Sort och fabr, på dom pumparna, vad för VP Typ, fabr. samt pumpen I VP, den måste vara så kraftig att den överstiger dina andra 2 , troligen så håller något igen på flödet och tror inte det är pumparna ut till systemen. Det kan vara att den i VP inte ger vad dom andra behöver och då det bli som ett vacum vid den och då finns det inte flöde för att försörja resten.
Jag har en vedpanna med acktank på 12 m3. Tar direkt från tekniktanken
Pumparna som sitter där nu är Wilo Yonos Para 15/6 RKC

Enligt bekant (röris) skall en sådan pump (Wilo Yonos Para 15/6) klara hela huset, 215 m2 (GV)

Redigerat:
O oddjobb skrev:
Enligt bekant (röris) skall en sådan pump (Wilo Yonos Para 15/6) klara hela huset, 215 m2
Inte omöjligt om det är radiatorer i hela huset. nu är det GV med extra pumpar och då kan den vara för liten, är bra en 6 meters, kanske du är i behov en för minst 8 meters för att få lite tryck på flödet fram till dina andra pumpar. Sort, typ på dom.

Om jag ställer pumparna exakt, så går det till synes ut värme i båda stigarslingorna. Men om dom står lite olika så börjar den ena slingan gå baklänges. Det känns ju som att även när dom står exakt mot varandra, så borde dom ändå motverka, ta kraft från varandra. Därför tänker jag att det borde bli bättre med bara en pump.
Jag har fått hem en ny Wilo Stratos Pico 15/1-6 (traderafynd) Möjligt att den är likvärdig med dom andra två, men har display med flera inställningsmöjligheter.
Vi har bott i huset över 10 år, har haft en känsla att cirkulationen inte varit på topp. Har inte haft koll på delta-T tidigare. Men vi har inte haft detta problem med 16gr (-6 ute) tidigare. Då har vi legat på 20+
Två cirkulationspumpar, rör, ventiler, grön indikator, väggmontering, uppkopplad utrustning, vvs-installation.

Redigerat:
Varför borde de ta kraft från varandra. De har visserligen gemensamt rör en sträcka. Men det borde fungera med två pumpar.

Ser inte vad förgående skriv, då jag tryck bort allt från denna person.
Du har ett T-kors under pumparna och där kan det bli lite problem om behovet för utgående behov på matningarna varierar

D Daniel 109 skrev:
Varför borde de ta kraft från varandra. De har visserligen gemensamt rör en sträcka. Men det borde fungera med två pumpar.
Om dom (pumparna) slåss om vilken av dem som skall få pumpa tillkommande vatten, och den ena vinner. Lägger sig den andre ner och ger upp då? Borde den inte hela tiden ändå kämpa åt sitt håll, aldrig ge sig? Det borde ju vare så att allt vattnet som går genom pumparna (100%) kommer från shunten.
Men kan det vara så att shunten är för liten, flödet upp till pumparna därefter? Det bli enklare att sno pumpkompisens utgående flöde och dra det baklänges?🤔
VVS på högsta nivå🙄

Pumparna genererar ett tryck (eller ett flöde beroende på hur man ser det) det trycket fördelas över slingar. En stor del är ju golvvärmeslingorna. Sedan är det shunten och lite gemensamt rör. För att en pump ska kunna stoppa, eller till och med backa flödet på den andra så måste trycket skilja lika mycket som hela tryckfallet över slingorna. Normalt sett borde det vara där den stora delen av tryckskillnaden finns. Är shunten rätt installerad? Blir det skillnad om du stänger av pumpen som trycker in hetvatten i shunten?

Det ska mycket till innan en shunt inte klarar ett flöde, hastigheten på flödet över den ökar bara. Sen det med att pumparna går ev olika, blir att den ena eller andra får lite som ett vacum på insidan. Hur mycket och när går inte att säga utan att mäta samtidigt med instrument. det kan nog variera rätt bra när termodon stänger/öppnar. Där går jag bet på att säga något och troligen ingen annan heller som inte mätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.