GK100 GK100 skrev:
Du har väl hett vatten tillgängligt så den är inte spciellt klen. Så om du kan lägga om och ha den i en tvåvägskoppling bör effekten räcka som den kan ge.
Jag kanske tänker fel men när shunten står fullt öppen när primären har samma temp som sekundären då ska ju hela huset effektbehov fram med golvvärme flöden?

Nu begriper jag inte vad du menar?

Edit på ovan: Det blir fan inte så mycket om jag räknar lite snabbt. Bara leker med 10kW behov och tanken går ner till 50oC och GV returt är 40oC (45oC fram) så blir det bara runt 570 l/h som ska igenom.

D Daniel 109 skrev:
Nu begriper jag inte vad du menar?
Primär flödet diffar ju beroende på hur varmt vatten man blandar in?

Jag får det snarare till
0,16l/s * 4187J/(K*kg) * 5°C = 3,3kW

Edit: okej, du pratade om flödet från tanken? Det blir ändå inte 10kW med dina siffror. Dessutom passerar ju hela flödet shunten. Inte bara hetvattnet.

Du har räknat med fel delta. Jag med för den delen. Jag menar när primären är 55oC

D Daniel 109 skrev:
Jag får det snarare till
0,16l/s * 4187J/(K*kg) * 5°C = 3,3kW

Edit: okej, du pratade om flödet från tanken? Det blir ändå inte 10kW med dina siffror. Dessutom passerar ju hela flödet shunten. Inte bara hetvattnet.
Skrev fel på primärtempen

Okej, du skrev 50. Men då stämmer det.

Men som sagt med nuvarande koppling går ju hela flödet genom shunten. Dessutom bör trycket vara klart lägre än det som förutsätts för att få 630l/h

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS: Har du variablet flöde antar jag på primären?

Edit: menar kostant flöde :)
Ja, konstant

Ah fast jag tänkte mest på siffran jag har hört tidigare att man ska försöka ha ett tryckfall runt 10-20 kPa för en bra funktion. Det blir vid runt 200-285 l/h med en 0,63 Kv ventil.
Men det kanske är lugnt ändå.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah fast jag tänkte mest på siffran jag har hört tidigare att man ska försöka ha ett tryckfall runt 10-20 kPa för en bra funktion. Det blir vid runt 200-285 l/h med en 0,63 Kv ventil.
Men det kanske är lugnt ändå.
Du menade flödet innan shunten. Pumpen innan shunten kör bara variabelt vad jag förstår.
Har provat att sänka dom båda pumparna till läge 1 nu för att minska ner flödet ut i GV.

O oddjobb skrev:
Jag har insett att något är galet i mitt sätt att montera cirkulationspumparna ut till min golvvärme i huset.
Jag är nu på gång att byta ut 2 st pumpar mot 1, då pumparna motverkar varandra som de sitter nu. Den starkaste pumpen tycks drar den andra sektionen baklänges i vissa lägen. Mitt delta T ligger på 15gr vilket tyder på ett väldigt dålig cirkulation. Jag har ca 215 kvm golv. Synpunkter?

[bild]
Pumpen närmast Ack skall inte finnas, åtminstone inte vara i drift.
Den vill pumpa åt fel håll, neråt, i den vertikala ledningen från treportsventilen. Den andra pumpen vill ha flöde upp till treportsventilen vilket är rätt.
Det som inte syns är att det behövs en pump till vänster om Ack för att ladda den. Kanske var det tänkt att den felinsatta pumpen skall göra det jobbet?

Treportsventilen skall reglera framtemp Tfram till golvslingorna.
I mitt hus är börvärdet vid olika utetemp ungefär
Tfram = 33 - 0,5 Tute fast inmatat på annat sätt i min Thermia bergvärmepump.

Redigerat:
Vänner, jag är jättetacksam för erat engagemang i mitt problem. Jag har dock inte den fördjupade kunskap som många av er har, varpå jag har svårt att hänga med ibland i resonemanget och i vissa uträkningar.

När jag monterade shunten hade jag uppfattningen att den borde räcka, men det kanske den inte gör??
Så vad säger ni om nuvarande shunt?

O oddjobb skrev:
Så vad säger ni om nuvarande shunt?
Magkänslan säger att Dn 15 är för klen om man ska följa gängse dimensionerings schabloner på tryckfall över en ventil. Sen blir jag lite förundra om ditt stora delta på sekundären. Du kan ha för klen cirkulationspump(ar) på slingorna. Men allt det där är för mig ett dunkel då vi inte vet flöden/effektbehov. Så jag passar till de som är mindre teoretiker än jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.