4 260 läst · 95 svar
4k läst
95 svar
Två pumpar som motverkar varandra?
Menar du pumpen innan shunten (3-vägsventilen)J Jochi skrev:
Är det pumpen som är inritad under dom andra 2 så är inte den monterad idag. Bara ett alternativ.J Jochi skrev:
Menar du, att ladda Ack-tanken? Den laddas med ett eget system från vedpannan.J Jochi skrev:
Pumpen som sitter innan shunten skall mata O-shuntat vatten till ett vattenbatteri för vent.
Du bör ha ett schema över hela anläggningen, alltså även det som försörjer Ack. Har du en en bergvärmepump bör det finnas en temperaturgivare i Ack som styr Vp och dess pump som ladda Ack.O oddjobb skrev:Vänner, jag är jättetacksam för erat engagemang i mitt problem. Jag har dock inte den fördjupade kunskap som många av er har, varpå jag har svårt att hänga med ibland i resonemanget och i vissa uträkningar.
När jag monterade shunten hade jag uppfattningen att den borde räcka, men det kanske den inte gör??
Så vad säger ni om nuvarande shunt?
En annan fråga är om pumpen för golvslingorna har tillräckligt tryck vid erforderligt flöde. Slingor kräver större tryck än radiatorer. Man kan få en uppfattning om pumpkapacitetngenom att observera returtemp från slingorna. Den skall vara högst 5 C lägre än framtemp vid långvarig drift vid högt värmebehov, kallt ute. - t ex 40 / 35 C. Då har man hela golvet nästan jämnvarmt. Kan vara svårt att kolla i praktiken om framtemp ändras.
Notera att pumpens flöde bör täcka hela värmebehovet vid 5 graders skillnad tillopp/retur.
Grovskattning är 50 W per kvm värmd golvyta.
Vid 100 kvm är det 5000 Watt, 5 kW eller 5 * 860 kcal/h = 4300.
Pumpflödet blir då 4300 / 5 = 860 l/h eller 860 / 60 = 15 l/ minut.
För 100 kvm golv bör pump väljas för ca 20 l/ min och ca 6 m vp tryck. För 200 kvm dubbla flödet men samma tryck.
Har du läst tråden eller hoppar du bara in?
Jag har en värmeanläggning med vedpanna på 96kW och en tekniktank på 0,5 m3 samt en slavtank på 12m3. Har diskuterat den här tidigare. Men det är också ett OddJobb, vilket skulle röra till det om vi började diskutera det i denna tråd. Jag eldar var 6 dag, kopplar bort pannan. En laddomat MR50 återladdar tekniktanken från slavtanken.J Jochi skrev:
Vilket inte jag har.J Jochi skrev:
Jag har 200 m2 nu. Kommer koppla på 60 m2 i framtiden
860x2,5=2150 skulle det då bli. skulle behöva en KVS 2,5
Du behöver inte tänka så mycket på ventilen till att börja med utan kom in med tex vilken temp du har tillgång till från tanken. Sen som sagt använd den i en tvåvägskoppling så du isolerar flöden på primär och GV sidan. Du kan då välja pumpning fritt för dina slingor med både en eller flera pumpar utan bieffekter på kretsarna. Flödet där kan du då hälla så högt att du får både jämn värme och låg retur om de är vettigt dimensionerade.O oddjobb skrev:Jag har en värmeanläggning med vedpanna på 96kW och en tekniktank på 0,5 m3 samt en slavtank på 12m3. Har diskuterat den här tidigare. Men det är också ett OddJobb, vilket skulle röra till det om vi började diskutera det i denna tråd. Jag eldar var 6 dag, kopplar bort pannan. En laddomat MR50 återladdar tekniktanken från slavtanken.
Vilket inte jag har.
Jag har 200 m2 nu. Kommer koppla på 60 m2 i framtiden
860x2,5=2150 skulle det då bli. skulle behöva en KVS 2,5
Du får fundera lite över hur du har det och beskriv mer i detalj de olika delarna du har så är det lättare för de som vill hjälpa dig lite. En riktigt märklig sak som jag ser det är din koppling med den lilla trevägaren och sen försöka bota med fler pumpar. Sånt man ibland ser på betydligt större skalor där olika konsulter med och motverkat utan att förstå helheten. Just att tro att fler eller större pumpar kan bota något i grunden galet går sällan hem ja aldrig om man ser till helhet ekonomi, driftekonomi osv.
Kunde inte låta bli.
Har nu läst vad vad ni andra skrivit i tråden. ävensom Danile109 ,Totalkontrol, GK 100 och andra. ignorera de två första normalt för att det kommer en massa som ska vara något om expertråd i det hela. Till G100 , det med tvåvägs är mest för att underhålla värmen i en kulvert så den inte kallnar ner och så ska det var om kulvert finns. Övrigt så är det helt fel i kopplingen/reglering som TS nu har. Men med dessa andra experter på värme som skriver som att det här kan och vet vi hur ska fungera. TS kan a åt sig en del, men kommar inte att få det bra, då det är nästan till total kortslutning i systemet. Men det ska ni som experter då kunna svar på. Menar inte dig GK100.
Har nu läst vad vad ni andra skrivit i tråden. ävensom Danile109 ,Totalkontrol, GK 100 och andra. ignorera de två första normalt för att det kommer en massa som ska vara något om expertråd i det hela. Till G100 , det med tvåvägs är mest för att underhålla värmen i en kulvert så den inte kallnar ner och så ska det var om kulvert finns. Övrigt så är det helt fel i kopplingen/reglering som TS nu har. Men med dessa andra experter på värme som skriver som att det här kan och vet vi hur ska fungera. TS kan a åt sig en del, men kommar inte att få det bra, då det är nästan till total kortslutning i systemet. Men det ska ni som experter då kunna svar på. Menar inte dig GK100.
@jonaserik Lugna dig nu.
Jag har inte kommit med några uttalanden i den här tråden om vad som är fel eller rätt. Jag är här för mest nyfiken på problemet och lösningen. Kanske man lär sig något. Skrev tom att jag passar.
Borde du också göra.
Jag har inte kommit med några uttalanden i den här tråden om vad som är fel eller rätt. Jag är här för mest nyfiken på problemet och lösningen. Kanske man lär sig något. Skrev tom att jag passar.
Borde du också göra.
Lugna mig, jag är som en filbunke i denna tråd, så där finns inga problem.
Läste nu ditt inlägg och ser att du inte begriper ett dugg av det problem som TS har, Vi har haft en del mellan oss förut. Men sagt här nu, det är lite av historia nu.
Du skriver att lära sig , det är bra för framtiden, så inget fel i det. men då ska man vara lyhörd på vad som framkommer från annat håll, kanske dom som varit med förr har att ge något. Men jag betackar mig för kommentarer ( inget av dig nu ) av den sämre sorten för den kunskap jag har av värme. Ingen på forumet vet vad mina erfarenheter är från det verkliga arbetslivet, Har inte för avsikt att briljera med mitt CV på forumet, därav ingen info om det. Jag lyssnar mycket på gamla uvar som jobbat i många år inom ett yrke för att få info och lära mig. Samt att förmedla dessa till den yngre generationen efter mig.
Så åter igen så är det med nuvarande med TS anläggning nästan på katastrof i funktion. Vet inte vad TS har för info om hur det ska vara, kanske eget tankresätt ( utan för den skull kasta ut några pekpinnar ) eller om TS har fått felaktiga uppgifter.. Rätt lätt att komma snett i tanken, om något som är i en annan del av ett arbetsliv.
Läste nu ditt inlägg och ser att du inte begriper ett dugg av det problem som TS har, Vi har haft en del mellan oss förut. Men sagt här nu, det är lite av historia nu.
Du skriver att lära sig , det är bra för framtiden, så inget fel i det. men då ska man vara lyhörd på vad som framkommer från annat håll, kanske dom som varit med förr har att ge något. Men jag betackar mig för kommentarer ( inget av dig nu ) av den sämre sorten för den kunskap jag har av värme. Ingen på forumet vet vad mina erfarenheter är från det verkliga arbetslivet, Har inte för avsikt att briljera med mitt CV på forumet, därav ingen info om det. Jag lyssnar mycket på gamla uvar som jobbat i många år inom ett yrke för att få info och lära mig. Samt att förmedla dessa till den yngre generationen efter mig.
Så åter igen så är det med nuvarande med TS anläggning nästan på katastrof i funktion. Vet inte vad TS har för info om hur det ska vara, kanske eget tankresätt ( utan för den skull kasta ut några pekpinnar ) eller om TS har fått felaktiga uppgifter.. Rätt lätt att komma snett i tanken, om något som är i en annan del av ett arbetsliv.
Symptomen på din anläggning tyder på att du har ett stort tryckfall över shunten. Det faktum att din shunt är specad för ett relativt litet flöde gör att det känns som en naturlig förklaring till att det faktiskt finns ett stort tryckfall över den. Om du kör dina golv värmepumpar på samma fart kommer det flöde som finns att fördela sig över båda slingorna. Om en går klart snabbare så tar den allt flöde och lite till som då blir backflöde i den andra slingan. Så för att köra nuvarande lösning så bra det går bör du ha pumparna på samma fart. Sannolikt vinner du inte så mycket på att de går på max effekt.O oddjobb skrev:
Lösningen GK100 funderar på innebär att man lägger till den lila ledningen i den här skissen. Det blå på shunten kan då tas bort så att bara två portar används. Men det behövs inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den matande pumpen skulle en sådan lösning fungera. Men den är udda och skulle sannolikt förvirra en hel del personer.
Om man ska göra som man brukar göra så flyttas den vänstra pumpen till slingan för värmebatteriet och shunten byts mot en med lägre flödesmotstånd.
Om du skriver ”brukar det vara” så är det rätt.
Om du tittar på #84 där Daniel ritat in ett rosa streck ser du i stort en sån koppling. Om du gör så bör du plugga porten på trevägsventilen som ligger parallellt där. Och för att vara helt rätt ute bör du ha en backventil i den nya rosa delen också.O oddjobb skrev:
Det är inget udda med tvåvägskopplingar snarare mycket vanliga och lämpligt i ditt fall. Har du fler förbrukare före shunten är det bra om du gör så här. Tänk på att ställa matande pump i mode konstant tryck om det är en sån typ där valet finns.
Hej på er igen!
Tackar för alla tips, ideér och synpunkter.
Den tydligaste felkällan tror jag vi var överens om, att det var shuntens KVS (vattenflöde/h). Den gamla var på bara 0,63. Dvs 630 liter/h. Jag har nu köpt en ny, samma modell, så den passar på rören och att drivdonet också passar. Den nya är på 2,5 (KVS)
Tidigare låg delta på runt 15gr. Nu efter att ha monterat den nya, kryper deltat neråt. Just nu ligger det på 8 gr efter ca 45 min gångtid. Sjunker någon grad/ 10 min. Skall bli intressant att se var det stoppar.
Annat som vi diskuterat:
Pumpen som satt på röret från acktanken och före shunten till GV, satt fel förstod jag. Denna har jag stängt av. Den satt ju här för att mata ett vattenbatteri till mitt FTX (ventilation-aggregatet). Jag har valt att stänga av aggregatet tills jag fixat ny rördragning dit. Har ett outnyttjat uttag på toppen av tekniktanken (ack) jag kan använda.
Två pumpar eller bara en har debatterats lite också. Jag valde tidigare att sätta två st pumpar då min känsla har varit att dom 3 "matarslingorna", ut till de sammanlagt 5 st fördelare, skulle säkra upp flödet till alla slingor som till antal är 17 st. Men vatten, flöden etc har jag förstått lever sitt eget liv. Jag anser mig ha ett hyfsat logiskt tänkande, men det räcker ändå inte alltid till.🤔. Så 1 eller 2 pumpar ?
Tackar för alla tips, ideér och synpunkter.
Den tydligaste felkällan tror jag vi var överens om, att det var shuntens KVS (vattenflöde/h). Den gamla var på bara 0,63. Dvs 630 liter/h. Jag har nu köpt en ny, samma modell, så den passar på rören och att drivdonet också passar. Den nya är på 2,5 (KVS)
Tidigare låg delta på runt 15gr. Nu efter att ha monterat den nya, kryper deltat neråt. Just nu ligger det på 8 gr efter ca 45 min gångtid. Sjunker någon grad/ 10 min. Skall bli intressant att se var det stoppar.
Annat som vi diskuterat:
Pumpen som satt på röret från acktanken och före shunten till GV, satt fel förstod jag. Denna har jag stängt av. Den satt ju här för att mata ett vattenbatteri till mitt FTX (ventilation-aggregatet). Jag har valt att stänga av aggregatet tills jag fixat ny rördragning dit. Har ett outnyttjat uttag på toppen av tekniktanken (ack) jag kan använda.
Två pumpar eller bara en har debatterats lite också. Jag valde tidigare att sätta två st pumpar då min känsla har varit att dom 3 "matarslingorna", ut till de sammanlagt 5 st fördelare, skulle säkra upp flödet till alla slingor som till antal är 17 st. Men vatten, flöden etc har jag förstått lever sitt eget liv. Jag anser mig ha ett hyfsat logiskt tänkande, men det räcker ändå inte alltid till.🤔. Så 1 eller 2 pumpar ?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 980 inlägg