Har köpt ny TV och ska hänga upp den på väggen, gjorde misstaget att sätta regeln i väggen för långt ner, tog måtten från ett vanligt väggfäste men köpte ett som var mer anpassat för denna TV (hänger i en wire som en tavla), frågan är OSB-skivan håller för 16 kg TV med endast två fästpunkter?
Norrl...
Norrl...
Jag tycker ni gör detta onödigt besvärligt.
Använd en riktig träskruv, så grov som möjligt, så är saken biff. Jag använder normalt Essves Träskruv vid invändigt montage. Ska jag hänga upp ännu större saker så brukar jag ta till http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf i lämplig dimension.
Att använda gipsankare när man har en träskiva i väggen ter sig mycket märkligt i mina ögon.
Använd en riktig träskruv, så grov som möjligt, så är saken biff. Jag använder normalt Essves Träskruv vid invändigt montage. Ska jag hänga upp ännu större saker så brukar jag ta till http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf i lämplig dimension.
Att använda gipsankare när man har en träskiva i väggen ter sig mycket märkligt i mina ögon.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
N har säkert rätt, men det blir ganska mycket psykologi i det hela när man skall råda någon att hänga upp en 55" TV för 20 000 kr. Vilket jag själv fö skall göra snart. Det blir nog genomgående gängstång här! 16 mm. Två st. Minst.
Eller som min lärare i hållfasthetslära på gymnasiet förklarade: Ibland får man ta en mycket kraftigare skruv än vad som egentligen krävs, annars ser det helt galet ut.
Klok var hon.
Eller som min lärare i hållfasthetslära på gymnasiet förklarade: Ibland får man ta en mycket kraftigare skruv än vad som egentligen krävs, annars ser det helt galet ut.
Klok var hon.
Exakt d^_^bMikael_L skrev:
Gipankare används INTE när det är OSB bakom. Det räcker gott och väl med träskruv, fästet har vanligtvis 4 skruv, det kan man hänga väldigt många kilo i.
@mycke_nu, finns ingen anledning att ta i mer än vad som behövs, det blir bra dyrare och mer komplicerat. Sa min lärare, det är klokt
Psykologi ja. Jag tror att du riskerar att hamna i ett sovrum med madrasserna på väggarna snart. Gängstång....mycke_nu skrev:N har säkert rätt, men det blir ganska mycket psykologi i det hela när man skall råda någon att hänga upp en 55" TV för 20 000 kr. Vilket jag själv fö skall göra snart. Det blir nog genomgående gängstång här! 16 mm. Två st. Minst.
Klok var hon.
Om man är osäker på om teorierna stämmer finns det bara en sak att göra:
Praktiska lastprov.
Ta nu 2 eller för all del 4 riktiga 6mm träskruv. skruva upp väggfästet och klättra sedan upp på det och ta en bild innan du trillar ner.
Min TV väger 30kg och sitter med två skruv och har så gjort i flera år, i OSB. Jag ser inga tendenser till att den önskar falla till marken.