B Byggdjuret skrev:
Ballt!
Men det hade varit häftigt att kunna styra den med fjärrkontroll... Men så går det är frugan lägger sig för mycket :)
Hur fungerar det att öppna och stänga? Du måste väl klampa runt i sängen då?
Eller kanske en fattigmans version av fjärrkontroll ett kvastskaft :)
Tja, det beror väl på hur bekväm man är. Det slår ju uppenbarligen inte en motorstyrd lösning, men jag tycker det funkar. Det är inte så högt till tak så om jag sitter på knä i sängen så kan jag enkelt trycka upp den i taket. Låset är av "klick-sort" så det är bara att trycka upp luckan så fastnar den. Och i ärlighetens namn så kommer den nog oftast att vara nedfälld, men det är schysst att kunna fälla upp den vid behov, typ när folk kommer över och man inte vill visa upp den sidan av sig själv som gillar att dega framför teven på källarna... =)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det blev bra till slut! Jag tycker du dock skall byta till (eller måla) vit sladd som går vid sidan istället för i blickfång. Sedan gömmer du kopplingsdosan bakom en tunn, vit, sluttande fondvägg. Typ masonit.

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Hej!
Snyggt! :) Vad är det för Android mediaspelare som du kör?

• Gilla
NahojRock
  • Laddar…
Peter Hbg Peter Hbg skrev:
Hej!
Snyggt! :) Vad är det för Android mediaspelare som du kör?
Nvidia Shield. Den är grym! Särskilt om man tänkt köra Plex (den har till och med inbyggd full plex server) eller Kodi.

elpaco elpaco skrev:
Det blev bra till slut! Jag tycker du dock skall byta till (eller måla) vit sladd som går vid sidan istället för i blickfång. Sedan gömmer du kopplingsdosan bakom en tunn, vit, sluttande fondvägg. Typ masonit.
Vit sladd hade varit najs, var dessvärre slut hos lokala handlaren och jag orkade inte vänta. Kanske när det blir dags att uppdatera utrustningen =). Täcklocket är inget som stör mig, tycker det smälter in bra.

Snyggt jobbat med takmonterad TV. Jag löste mitt problem med att bygga in TV i väggen istället med 5.1 ljud i sovrummet.

• Väggmonterad TV med inbyggda hyllor och 5.1 ljudsystem i ett modernt sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Danne_72 Danne_72 skrev:
Snyggt jobbat med takmonterad TV. Jag löste mitt problem med att bygga in TV i väggen istället med 5.1 ljud i sovrummet.
Snyggt!

Martin_B
Bricco Bricco skrev:
Fantastiskt vilka vägar vi män får ta ibland när frugan säger "INTE IN HÄR!!" :)
Vad skall man behöva bygga in i taket härnäst? Biljardbordet? :D

• Gilla
Markus P och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Bricco Bricco skrev:
Fantastiskt vilka vägar vi män får ta ibland när frugan säger "INTE IN HÄR!!" :)
Och ibland finns det tyvärr inga genvägar när de säger "INTE IN HÄR!!"... kanske bara finns en enda väg "in" :D :D

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]
Det hade ju varit ett alternativ, bra idé, tack!

Går kabelröret upp i isoleringen på vinden?
Tänk på att om det kan vandra luft upp till en kall vind kan du få kondensvatten tillbaka ner. Tråkigt om det skulle hamna i Tvn (eller innertaket).
Snyggt bygge! Ganska avis!
//Pessimisten

Martin_B
K kristofo skrev:
Tänk på att om det kan vandra luft upp till en kall vind kan du få kondensvatten tillbaka ner. Tråkigt om det skulle hamna i Tvn (eller innertaket).
Har han otur kan det bli runt 7-8 liter kondensvatten i minuten, rätt ner på TV'n.

:D

Nä men allvarligt... hur stort problem är det där egentligen? Bor själv i ett gammalt hus utan någon som helst ångspärr av något slag mellan bostad och kall vind, och där är inte så lite som en fläck i taket. Vinden är snustorr känns det som, har aldrig varit några problem.

Så jag undrar om inte det där är lite överdrivet att varenda liten hålighet, som i detta fall hålet för kabelgenomföringen, skulle kunna skapa så mycket problem? Fast jag kanske tänker fel?

Nja, jag hittade ett riktigt klåparjobb i genomföringen för vår stålskorsten (isolerad), det saknades både plast och lite isolering närmast röret, jag upptäckte det genom att det droppade ner kondensvatten på databordet som stod under täckplåten.
Är huset plastat och tätt i övrigt så verkar det vara ganska noga.

Martin_B
Det blir väl kanske för att all varmluft concentreras till ett och samma ställe? Medan om man inte har plast, så blir det såpass fördelat att fukten ventileras bort snabbare än det hinner kondensera,....

Sen bör väl vinden inte vara tät heller, utan bör väl ha ventilation i gavlarna så den fuktiga luften kan ta sig ut?

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.