elpaco elpaco skrev:
Vad menar du med två linjära motorer? Vill du ha en som öppnar och en som stänger? Kommer du inte få vajrar i taket då??
En motor på vardera sidan. De skymmer då inte tv:n. Två stycken minskar dessutom riskerna.
Eftersom de går att köra åt bägge hållen, kan de såväl öppna som stänga luckan. Finns med olika moment och slaglängd.
 
Sådär ja, då var projektet klart! Fick skära ner både på budget, finish och byggtid... ;)
 
  • Oavslutat takprojekt med synliga träreglar och ojämnt fäst skivmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Lite enformig bild på den "produkten"........:D:thinking:
 
J J-stedt skrev:
En motor på vardera sidan. De skymmer då inte tv:n. Två stycken minskar dessutom riskerna.
Eftersom de går att köra åt bägge hållen, kan de såväl öppna som stänga luckan. Finns med olika moment och slaglängd.
Jag är fortfarande intresserad av hur du tänker montera de linjära motorerna. Skall du fästa vajrar eller skall en push-stång på något vis fästas i luckan? Vill gärna förstå hur du löser rotationen med en linjär rörelse.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag är fortfarande intresserad av hur du tänker montera de linjära motorerna. Skall du fästa vajrar eller skall en push-stång på något vis fästas i luckan? Vill gärna förstå hur du löser rotationen med en linjär rörelse.
Det handlar bara om infästningspunkterna (som förstås måste kunna rotera). Det kan rimligen inte vara svårare än med hydraulkolvar.
 
J J-stedt skrev:
Det handlar bara om infästningspunkterna (som förstås måste kunna rotera). Det kan rimligen inte vara svårare än med hydraulkolvar.
Rita?
 
Är otroligt nyfiken på hur det går.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ledsen att jag inte kunnat stilla er nyfikenhet på ett tag, men det är lite paus just nu. Gipsskivor är uppe och det är spacklat, men i och med att det är i sovrummet så medför det en flytt ner till vardagsrummet några dagar medan jag slipar gips, spacklar en omgång till, slipar en sista gång. Frugan var inte så sugen just nu på att bli portad från sovrummet just nu, är lite stressigt med andra projekt hela vägen fram till jul. Men så fort julledigheten kickar igång så ska de sista detaljerna slutföras, lovar =)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Då var projektet klart! Tänkte att någon kanske fortfarande är nyfiken på resultatet så jag tänkte posta lite bilder och tankar kring projektet. Håll till godo!

Barn testar hållfastheten på ett nyinstallerat innertak i gammalt hus med lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regelverket uppe. På den lilla sträckan mellan takbjälkarna lutar innertaket ca 2,5cm, kul med gamla hus... Lillgrabben testar hållfastigheten och ger tummen upp.

Nybyggt träregelverk för innertak med förstärkningar, visar lutningen mellan takbjälkar i gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man tydligt hur taket lutar. Valde att rikta upp "det nya innertaket" istället för att följa befintlig lutning för att luckan ska ha få jämn belastning. Extra förstärkningar på regeln där gångjärnen kommer sitta.

Renoverat innertak med nya träreglar och metallbeslag mellan takbjälkarna, lutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från andra hållet.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Renoverad vägg och takhörn med gipsskivor, spackling och blå tejp markerar där gångjärnen ska sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskivor på plats. Spackling och slipning klart. På regeln där gångjärnen ska sitta har jag skruvat på ett stycke 18mm plywood för att inte understa skruven på gångjärnen ska fästa i gipsskivan utan i ett stabilt underlag. Utjämnat övergångarna med renoveringstapet.

Nyinstallerade gipsskivor klar för målning, förstärkt med plywood för gångjärn, skyddstejp på träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från andra sidan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Plywoodskiva lagad med spackel på bord framför öppen brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att tillverka lucka. Irriterande dålig kvalitet på plywoodskivan från XL-bygg, och den gick ändå loss på 500 spänn. Så det blev till att fylla i sprickor med spackel. Jag inser nu när man håller på med vinterprojekt hur begränsad man är med en oisolerad snickarbod när det gäller spackling/målning, att åtgärda det få bli ett framtida projekt. Tillsvidare får jag springa fram och tillbaks och torka luckan framför brasan i hallen =). Kan även tillägga att det var inte helt trivialt att såga till den förbaskade luckan till korrekt storlek med så litet glapp som möjligt. Det var MYCKET springande fram och tillbaks innan passformen var godkänd!

Plywoodskiva på arbetsbänk med spackel, i en rörig snickarbod, förberedd för tillverkning av lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigputsad.

Plywoodskiva på arbetsbänk med spackel, hammare och vinklade gångjärn som installationsprojekt i snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att göra hak för gångjärnen. Tanken med dessa "specialgångjärn" var att jag ville ha något som man inte bara fäster i ändträet i och med att det kommer att bli stor draglast, och dessa var de enda jag hittade som är vinklade så man även fäster genom plywoodens olika limskikt. Ganska klena, men jag kompenserade med att sätta dit fyra stycken. Pilligt att få dit alla i exakt rätt läge.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
Grym du är! Nu är man sjukt spänd på att få se slutresultatet! :)
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Närbild av gårdsdörrens guldiga gångjärn fäst på vitmålad lamellträskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett gångjärn.

Närbild på utskuren kontur i lamellträ för att fästa gångjärn, handgjord med mattkniv och stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns säkert bra verktyg att göra detta på ett enkelt sätt, men jag fick nöja mig med att skära ut konturerna med mattkniv och sen hacka ut med stämjärn. Ganska tacksamt ändå att jobba med lamellträ.

Nygrundmålad dörrskiva med utskuret hål, placerad i ett grovkök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat ut hål för låset, klätt in skivan med väv och grundmålat. Det fick bli målning i grovköket i brist på värme i snickarboa.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Nyklädd och målad lucka med väv för struktur, monterad med gångjärn, i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigmålad.

Målad lucka monterad i taket i ett sovrum, med gångjärn och lister som döljer en skarv, spegel och säng synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grannen fick komma hit och hjälpa mig hålla luckan medan jag skruvade dit den. Mycket kan man göra själv, men jäklar vad det underlättar att vara två ibland =D. Har även klätt det "nya taket" med väv för att få samma struktur som övriga taket. Låset är ditsatt. Mycket pill med det där jämrans låset. Tror konstruktionen egentligen var lite klen för det här ändamålet, så jag har fått förstärka det på baksidan med en kloss som håller emot om det skulle ge vika för tyngden av tvn i uppfällt läge. Ska se om jag kan få till några närbilder på detta imorgon.

Ett färdigmålat takluckeprojekt med vävklädd yta, synliga gångjärn och lister runt kanterna för att dölja skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från andra hållet. Här ser man gångjärnen och även "karmen" jag satt upp på sidorna. Runt om hela insidan av luckan har jag satt en 20mm list för att dölja vävskarven.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.