De där 30000:- kanske hade blivit billigare i längden om ett par tv-apparater med luckor skjuter iväg som projektiler med gasfjädrar och träffar väl valda Ming-vaser på vägen ner, om inte något ännu dyrbarare! ;)

Pendellösningen behöver räknas på ordentligt. Min bedömning är att den kommer att hänga sig lodrätt eller i en alldeles för stor vinkel, om inte motvikten är väldigt tung.

tommib tommib skrev:
Om du är orolig för gångjärnen skulle jag råda dig att montera en säkerhetsvajer. Den kan med fördel sitta i väggfästet på TVn.
Vajer är standard på t.ex teaterbelysning som hänger över folk.

Idén med motvikten är mycket bra. Den skulle också fungera bättre om du ändrar luckans upphängning lite. Genom att inte fästa några gångjärn i bakkant utan ha en tapp några cm in kan du få luckan att bli helt dold sånär som på skarven mot omkringliggande tak.
Bra idé med vajer, det ska jag absolut sätta upp!

Tanken slog mig också att man kunde göra luckan helt dold om man använde en motvikt och flyttade upphängningspunkten en smula. Sen kunde man använda någon typ av tryck/magnetlås för att öppna luckan, då hade man inte sett någonting alls, hur coolt som helst! MEN, jag är faktiskt inte jättesugen på att börja riva i innertaket och ta mig upp på vinden från 1828, sånt brukar gå allt annat än linjärt har jag märkt efter 8 år i denna gamla mangårdsbyggnad.... =) Dessutom var jag lite snabb med att beställa gasfjädrar så de har redan anlänt (och därtill fick jag inte byta dem för att jag hade öppnat platspåsen de låg i ....) och jag ger nog den lösningen ett försök. Tror ändå det kan bli rätt bra!

O Obygd skrev:
De där 30000:- kanske hade blivit billigare i längden om ett par tv-apparater med luckor skjuter iväg som projektiler med gasfjädrar och träffar väl valda Ming-vaser på vägen ner, om inte något ännu dyrbarare! ;)

Pendellösningen behöver räknas på ordentligt. Min bedömning är att den kommer att hänga sig lodrätt eller i en alldeles för stor vinkel, om inte motvikten är väldigt tung.
Tror vi överger pendellösningen tills vidare, oavsett potential och coolhetsfaktor, men jag tror fortfarande att det skulle fungera! =) Så länge man avväger pendelarmen och tyngden noga så finns det ju ingen möjlighet att den skulle stanna lodrätt (eller jo, man kan ju faktiskt balansera den om man hittar exakt rätt jämviktsläge). Hävkraften på pendelsidan ska ju vara större än hävkraften på TV-sidan, så pendeln kommer ju att vilja tippa åt endera hållet. Och vilken vinkel den stannar i beror ju på var man monterar stoppet. Utan stopp kommer ju luckan att gå ända upp i taket åt andra hållet, om du är med på vad jag menar?

Några ming-vaser har jag inte, men frugan är jag rädd om, så det där med säkerhetsvajer ska garanterat installeras!

För att pendeln ska bli bättre kan vikterna hängas längre ut från den raka linjen på ett "L". Mer till vänster på dina skisser.

J
Haha roligt att projektet växer vidare. Pendel hade varit fräckt, åtminstone som hjälp för att minska vikten eller kraften nedåt.

Här kommer utlovad film. Dottern fick leka producent. Som ni ser går den ganska snabbt ut, men i en kontrollerad rörelse, plus att de sista 3-4cm går i en långsammare takt, vilket ju är perfekt. Men jäklar vad jag får ta i för att trycka ihop den! (Rätt ont i handen efter ca 10 misslyckade filmförsök....)

J
Kanon! Hunden verkar intresserad!

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Blir det för tungt med båda gasfjädrarna kan du testa om det räcker att bara använda en.

Skulle gärna vilja använda ett trycklås typ detta: https://www.specialbeslag.se/las/trycklas men tror det blir för klent. Då är kanske skötbordsvarianten blir bättre. Vad svårt detta var! Kan inte någon bara komma på en bra, stabil och snygg lösning? =)

S
Jag har själv haft ett hemmaprojekt med gasfjädrar. Jag kunde själv enkelt räkna på krafter och moment men geometrin för olika gasfjädrar är en hel vetenskap. Det handlar också om krafterna både i utfällt och infällt läge, så att du får en låsfunktion. Jag fick hjälp från och köpte från Lesjöfors. Deras säljare har egna beräkningsprogram för att välja rätt gasfjäder, de har 100-tals olika. Att jag bara köpte några stycken gasfjädrar var inget problem hos Lesjöfors. Så mitt tips - ring upp en säljare på Lesjöfors.

Kul projekt? Varför inte helt sonika sätta en motor som roterar ett hjul 0-160gr? Då slipper du klättra runt i sängen?

Skiss av ett hjul och mekanism för rotation mellan 0 till 160 grader som en byggidé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Snurrespratt skrev:
Jag har själv haft ett hemmaprojekt med gasfjädrar. Jag kunde själv enkelt räkna på krafter och moment men geometrin för olika gasfjädrar är en hel vetenskap. Det handlar också om krafterna både i utfällt och infällt läge, så att du får en låsfunktion. Jag fick hjälp från och köpte från Lesjöfors. Deras säljare har egna beräkningsprogram för att välja rätt gasfjäder, de har 100-tals olika. Att jag bara köpte några stycken gasfjädrar var inget problem hos Lesjöfors. Så mitt tips - ring upp en säljare på Lesjöfors.
Jag köpte från Sodemanns, de verkar också ha ett väldigt bra sortiment, plus en konfigurator där du kan skriva in alla specarna, inkl fästen, på fjädern och sen letar den upp en som matchar. Känns som fjädern är av mycket bra kvalitet, och jag gillar att den saktar in till en lägre hastighet de 5 sista centimetrarna. Känns också som att den har en låsfunktion som du säger, vilket passar perfekt i det här fallet.
Jag räknade lite löst på krafterna, men la inte så mycket energi på det i detta fall pga att det egentligen inte gör något om den är överdimensionerad så länge farten den skjuts upp med är oberoende av kraften, och så verkar ju fallet vara. Klart, skulle det bli sjuhelsikes överdimensionerat kan det ju bli lite trögt att stänga luckan, men då kan man ju kanske nöja sig med en fjäder som någon nämnde.

elpaco elpaco skrev:
Kul projekt? Varför inte helt sonika sätta en motor som roterar ett hjul 0-160gr? Då slipper du klättra runt i sängen?
Jo, här har vi ju ännu en elegant lösning, hade nog funkat kanon! Tror dock att jag skulle behöva gräva i innertaket även här och det är jag inte så sugen på. Hur som helst, jag testar min lösning med gasfjädrarna i och med att jag redan har dem hemma. Skulle det sen gå åt skogen så har jag ju massvis av fina förslag att utgå ifrån =)

Imorgon blir det nog en vända till XL-bygg för att börja spika regelverk och skaffa skivor. Tror det blir gips till det fasta taket och 18mm plyfa till luckan. Sen blir det glasfiberväv och vit målarfärg för att smälta in med resten av taket. Återkommer med bilder när det börjar ta sig.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
S
M Markus P skrev:
Jag köpte från Sodemanns, de verkar också ha ett väldigt bra sortiment, plus en konfigurator där du kan skriva in alla specarna, inkl fästen, på fjädern och sen letar den upp en som matchar. Känns som fjädern är av mycket bra kvalitet, och jag gillar att den saktar in till en lägre hastighet de 5 sista centimetrarna. Känns också som att den har en låsfunktion som du säger, vilket passar perfekt i det här fallet.
Jag räknade lite löst på krafterna, men la inte så mycket energi på det i detta fall pga att det egentligen inte gör något om den är överdimensionerad så länge farten den skjuts upp med är oberoende av kraften, och så verkar ju fallet vara. Klart, skulle det bli sjuhelsikes överdimensionerat kan det ju bli lite trögt att stänga luckan, men då kan man ju kanske nöja sig med en fjäder som någon nämnde.

Jo, här har vi ju ännu en elegant lösning, hade nog funkat kanon! Tror dock att jag skulle behöva gräva i innertaket även här och det är jag inte så sugen på. Hur som helst, jag testar min lösning med gasfjädrarna i och med att jag redan har dem hemma. Skulle det sen gå åt skogen så har jag ju massvis av fina förslag att utgå ifrån =)

Imorgon blir det nog en vända till XL-bygg för att börja spika regelverk och skaffa skivor. Tror det blir gips till det fasta taket och 18mm plyfa till luckan. Sen blir det glasfiberväv och vit målarfärg för att smälta in med resten av taket. Återkommer med bilder när det börjar ta sig.
Det som hände mig var att krafterna från gasfjädern (eller rättare sagt de två) som överfördes till luckan (plattan med tv:n i ditt fall) var mycket större än jag tänkt. Så jag fick förstärka luckan mot böj och vridkrafter. Just ha lagom överknäckning vid ändpunkterna blev viktiga för att ha så enkla låsanordningar som möjligt.

Du kan alltid hävda ångerrätten vid distansköp och byta, du har rätt att byta även om du öppnat förpackningen i den mån som krävs för att undersöka varan.

Men det kanske inte är så noga vilken fjäder du använder och då är det inte värt att krångla...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.