P pmd skrev:
Apple är nog OK med att folk använder Spotify, men de vill att alla betalningar ska gå igenom Apples betalningssystem så Apple kan ta en transaktionsavgift på 30 %.
Jo för att kunna saluföra sin egen musiktjänst... fulspel som jag skrev.

sysmali
P pmd skrev:
VIlka DNS-server använder du i de båda fallen?
De som default tilldelas av ISPerna. Har alltså inte ändrat själv.

sysmali sysmali skrev:
De som default tilldelas av ISPerna. Har alltså inte ändrat själv.
Ok och en DNS-server kan då väljas fritt.

DNS är ju Internets "telefonkatalog" och som en utvikning så har då Sverige i många år haft en av världens 14 nyckelbärare, kryptoofficer för internets root-servrar. Anne-Marie Eklund Löwinder gick i pension vad jag kan se.
https://internetstiftelsen.se/nyheter/en-av-internets-nycklar-finns-i-sverige/

Hursomhelst så är det då mycket viktigt att ingen "ond" kan manipulera en DNS-server och likadant är det olyckligt att enskilda operatörer lägger in blockar i sin DNS-server.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
D Dilato skrev:
Är det på DNS-nivå dom blockar?
Och tack för länken 😉
P paralun skrev:
Ok och en DNS-server kan då väljas fritt.

DNS är ju Internets "telefonkatalog" och som en utvikning så har då Sverige i många år haft en av världens 14 nyckelbärare, kryptoofficer för internets root-servrar. Anne-Marie Eklund Löwinder gick i pension vad jag kan se.
[länk]

Hursomhelst så är det då mycket viktigt att ingen "ond" kan manipulera en DNS-server och likadant är det olyckligt att enskilda operatörer lägger in blockar i sin DNS-server.
Toppen.

Men min poäng är att ISPs inte ska ta sig friheten att blockera (även om det är enkelt att gå runt problemet) siter som de anser är 'problematiska'.

Sånt kan Ryssland och Kina pyssla med.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag använder 1.1.1.1

We will never log your IP address (the way other companies identify you). And we’re not just saying that. We’ve retained a big 4 accounting firm to audit our assertions about our systems annually to ensure that we're doing what we say.

Frankly, we don’t want to know what you do on the Internet—it’s none of our business—and we’ve taken the technical steps to ensure we can’t.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Toppen.

Men min poäng är att ISPs inte ska ta sig friheten att blockera (även om det är enkelt att gå runt problemet) siter som de anser är 'problematiska'.

Sånt kan Ryssland och Kina pyssla med.
Jo exakt, det blir bara en röra på Internet och just DNS är en grundbult i att allt fungerar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
jag tror nog den största gruppen användare av just ip tv i sverige är invandrare från alla länder jag har båda franska spanska och bekanta från UK som bor i sverige och använder ip tv för att kunna fälja nyheter från hemlandet jag själv började använda iptv för att lokala pizza ägaren fråm irak tipsa om det för många år sen nu finns inget lagligt sett att se utlänska kanaler i sverige idag

M maria01 skrev:
nu finns inget lagligt sett att se utlänska kanaler i sverige idag
Vad menar du? Det finns väl många olika lagliga sätt att se olika utländska kanaler. Sen kanske inte alla existerande utländska kanaler går att se lagligt i Sverige förmodar jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Det finns väl många olika lagliga sätt att se olika utländska kanaler. Sen kanske inte alla existerande utländska kanaler går att se lagligt i Sverige förmodar jag.
hur kan se fransk tv i sverige lagligt? eller tyska eller spanska eller turkiska ?

M maria01 skrev:
hur kan se fransk tv i sverige lagligt? eller tyska eller spanska eller turkiska ?
Jo nu är det en jungel med geoblockeringar mellan olika länder och sändningsrättigheter.
"This content cannot be played in your region".

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har ingen aning om vad som erbjuds. Dock har jag själv ”massvis” av utländska kanaler via ett paket från Telenor. Tror dock alla är på engelska, vilket passar mig bra.

M maria01 skrev:
Parabol. Finns hur många fta-kanaler som helst på tex 19°E och 13°E (Astra/Hotbird)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Harfunderat på att skaffa IPTV på grund av att man behöver köpa såstora paket, även det minsta paketet är väldigt dyrt för atttitta på reklamfinansierad TV.

Skullevilja har SVT och TV4 dvs gratis kanalerna och sen köpa till streaming tjänst en månad i taget.

Görmig inget om det blir färre svenska produktioner då de mesta är påtemat ”hela kändis sverige bakar”

Skullebara vara positivt om det blev färre program av den typen.

M maria01 skrev:
Här finns "alla?" satelliter,
https://www.lyngsat.com/

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo för att kunna saluföra sin egen musiktjänst... fulspel som jag skrev.
Kopplingen där är väl inte så stark. Apple Music blir knappast mer attraktivt för att Apple tar en transaktionsavgift för alla betalningar som görs i iPhone-appar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.