P
P pmd skrev:
Helt utan moraliska eller juridiska aspekter så är det ändå skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Det är olika fenomen.
Lite hjärnsläpp av mig där. Skillnaden mellan upphovsrätt och äganderätt är ju helt klart en juridisk aspekt.

sysmali sysmali skrev:
Jag är nyfiken om det är livesport eller serier/filmer man generellt är ute efter.
Jag gissar sport, film vill man väl helst inte se med "linjärkonceptet". Kanske finns andra linjärkanaler i andra kulturer med samma "live" tänk som sport. Jag tittar själv inte på sport, verkar finnas vissa som sitter och tittar på mål som nån gjorde på 50-talet eller för ett par år sen, men för de flesta gissar jag grejen är att se det exakt när matchen sker.

Appendix Appendix skrev:
Det som mest hotar svenska produktioner är ju att Visplay betalat då mycket för sportlek att alla svenska hushåll skulle behöva betala i snitt 800 kr/månad för att de skulle gå runt.
Oj, ja, det säger väl lite varför kursen på 3 år gått ned 99% (eller 75% senaste året). Märkligt de ens finns kvar?
Appendix Appendix skrev:
Ps. Tittar ens nån under 30 på sån där sportlek längre? Nuförtiden är det väl sportarna som är töntarna och de coola kidsen kör Fortnite Ds
Min son kollar några coola klipp på de coolaste målen och gesterna fotbollsspelarna gör på klipp i telefonen (via typ youtube / tiktok), men är totalt ointressrad se en hel match. Men jag är ju helt ointresserad totalt sett så jag är iofs mer förvånad att han alls är intresserad. Generellt tror jag barnen idag inte har tålamod att se en hel match, de kräver mer feedback och belöning. Korta klick. Med det sagt vet jag att några av hans kompisar faktiskt ser på matcher på TV. Men kanske är det att deras gubb-pappor vill se?

P pmd skrev:
...skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Det är olika fenomen.
Jag skulle säga att om man tex stjäl en påse godis så förlorar ju företaget varan OCH intäkten. När man tjuvtittar på en film eller liknande så skapas ingen direkt förlust men ett intäktsbortfall. Men om man ändå aldrig tänkt betala för tjänsten så är det ju inget faktiskt bortfall (även om många vill se det så).

Om jag erbjuder grannarna att få se min morgongymnastik på gräsmattan för 50 kr och ingen nappar, så har jag ju inte förlorat 200kr om ändå 4 grannar råkar se mig göra brysselsteget.

Sen är det klart, om alla tjuvtittar och ingen köper tjänsten så kan inte företagen gå runt. Men det hela hänger ju på, köper jag IPTV för att se ett par tre matcher eller för att titta timmar varje kväll? För är det timmar varje kväll så tycker jag man SKA betala för sig. Är det så att man måste betala 10.000 om året för att se tre matcher är det Viaplays modell som är fel. Och jag tror faktiskt det ofta är det senare.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det så att man måste betala 10.000 om året för att se tre matcher är det Viaplays modell som är fel. Och jag tror faktiskt det ofta är det senare.
Och är det bara 3 evenemang om året är det ju bara att dra igång VPN och titta via i något land som streamar gratis i public service... Eller hitta någon pirat som streamar gratis. Tar förmodligen mindre tid än att betala för pirat-IPTV...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om jag erbjuder grannarna att få se min morgongymnastik på gräsmattan för 50 kr och ingen nappar, så har jag ju inte förlorat 200kr om ändå 4 grannar råkar se mig göra brysselsteget.
Det är just det där brysselsteget jag är ute efter. Det är värt pengar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om bolagen inte håller teckande avtal med prishöjning och förändringar i utbudet förstår jag att kunder skaffar IPTV.

Tidningsartikel med rubriken "Efter prestigeköpet: Viaplay överväger höja priserna igen" och text om prishöjningar samt rättigheter till Champions League.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text som visar Viaplays prishöjning 2023 med 30 procent (från 549 kr till 699 kr), samt en liten indikation av aktieprisökningen (+0,62%).
Skärmdump av en artikel som diskuterar prishöjning och förändringar i Viaplays abonnemangsmodeller samt påverkan på tillgången till Champions League.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mynewsdesk.com: I kampen mot illegal TV: Telia ansluter till Nordic Content Protection, NCP (2024-08-21)
"För att skruva åt den kriminella intäktskranen och skydda kunderna ansluter sig Telia till organisationen Nordic Content Protection, NCP."
"Senaste siffrorna från Mediavision visar att användningen av illegala TV-tjänster ökat för tredje året i rad,"
"Inom Nordic Content Protection, NCP, samarbetar flera distributörer och rättighetsinnehavare i Norden för att förhindra bland annat illegal streaming och olovlig tillgång till betal-TV branschens sändningar"

Så mer partsinlagor och bjässar i en ohelig allians.

spikplanka spikplanka skrev:
mynewsdesk.com: I kampen mot illegal TV: Telia ansluter till Nordic Content Protection, NCP (2024-08-21)
"För att skruva åt den kriminella intäktskranen och skydda kunderna ansluter sig Telia till organisationen Nordic Content Protection, NCP."
"Senaste siffrorna från Mediavision visar att användningen av illegala TV-tjänster ökat för tredje året i rad,"
"Inom Nordic Content Protection, NCP, samarbetar flera distributörer och rättighetsinnehavare i Norden för att förhindra bland annat illegal streaming och olovlig tillgång till betal-TV branschens sändningar"

Så mer partsinlagor och bjässar i en ohelig allians.
Inte så konstigt att Telia ansluter sig till en organisation deras dotterbolag är anslutet till.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.