21 557 läst · 352 svar
22k läst
352 svar
TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Jag avser vilka SFP som sätts i omvandlare/switch hos kund respektive "stationswitch". Sista 10 åren har det som lägst varit 1Gbit/s.spikplanka skrev:
Så fysisk fibernivå är det redan tillräckligt. Sedan sätter man begränsningar konfigurationsmässigt utifrån tjänst kunden beställer.
Jag uppgraderade av slentrian vid årets dialog utifrån "samma pris men högre hastighet". Sedan funderade jag ett år, vad behöver jag och nu kör vi 100Mbit/s och det räcker för vårt behov. Vad priset är och om man tycker det är dyrt beror på ekonomi, vilken nytta och hur man värderar olika tjänster. Det jag tycker är acceptabelt kan för någon annan ses som "hutlöst" dyrt.
Därför blir en sådan här tråd omöjlig.😉 men lite roligt att delta.
Och så har det alltid varit, problem idag och ny teknik imorgon. Sedan så är det ju också en arkitekturfråga hur man vill bygga med redundans och diversitet? Men är kanske idag en ickefråga, har ett gammalt intyg utifrån hur man gjorde det i routade/switchade nät utifrån framför allt fördröjningsfaktorer och när processorer började påverka. Har ju själv fuskat lite som utbildare inom området.spikplanka skrev:
Jo testade själv 1 Gbits för ett par år sedan under en månad och det är kraftigt "overkill".😉A AndersS skrev:Jag avser vilka SFP som sätts i omvandlare/switch hos kund respektive "stationswitch". Sista 10 åren har det som lägst varit 1Gbit/s.
Så fysisk fibernivå är det redan tillräckligt. Sedan sätter man begränsningar konfigurationsmässigt utifrån tjänst kunden beställer.
Jag uppgraderade av slentrian vid årets dialog utifrån "samma pris men högre hastighet". Sedan funderade jag ett år, vad behöver jag och nu kör vi 100Mbit/s och det räcker för vårt behov. Vad priset är och om man tycker det är dyrt beror på ekonomi, vilken nytta och hur man värderar olika tjänster. Det jag tycker är acceptabelt kan för någon annan ses som "hutlöst" dyrt.
Därför blir en sådan här tråd omöjlig.😉 men lite roligt att delta.
Elgiganten har en bra skrivning om vad man behöver för bandbredd.
Den lilla familjen - En mellanfamilj - Stor familj och storanvändare
https://www.elgiganten.se/magazine/...-routers/guide-hur-snabbt-bredband-behover-du
Sen ligger ju oftast begränsningen hos ett flertal i WiFi-täckningen i sitt hus.
Gamern är sedan "kinkig" för latency men i våra stadsnät är nog de flesta flaskhalsarna borta.
Jo men en gamer använder ju ping-plotter för att se vart "lagget" ligger.spikplanka skrev:
https://www.pingplotter.com/wisdom/article/beat-game-lag/
Oavsett nu om det är 500 Mbits, 1 Gbits eller 10 Gbits så ser man vart "flaskhalsen" är.
När mina bläddringar i gamla arkivböcket t.ex. Riksarkivet känns sega eller Lantmäteriet äldre arkiv om t.ex. Laga skifte, då får jag omvärdera. Men när man väl hittat rätt dokument/sida då räcker all tid i världen innan jag tolkat vad som står skrivet från 1600-1800 tal, här kan det vara fördröjning på timmar och även dagar hos han bakom skärmen.😎
Livslängden på en teve (oavsett om den är smart eller korkad) är i min erfarenhet betydligt längre än programvaran till "smarta" teveapparater. När innehållsleverantören slutar uppdatera sin programvara sitter man med skägget i brevlådan. Jag skulle hellre använda en separat "tevedator" kopplad till en dum teve.Det gäller bara att välja en som innehållsleverantörerna tycker om …P paralun skrev:
Efter att ha fått fiberanslutningen installerad i våras, drygt sju år efter beställning, var jag lite ivrig att prova på snabbt internet så jag beställde en IP-anslutning på 500/500 Mbps. Det blev 30 kr dyrare per månad jämfört med 100/100. Ganska snart insåg jag att det är overkill. Vi har inget sladdnät i huset och WiFi-grunkan vi har kan inte utnyttja 500 Mbps. Inte ens med ett meshnät.A AndersS skrev:
Med sladdanslutning till mediaomvandlaren fick jag dock bra värden: download mer än 500 Mbps, upload mer än 700 Mbps.