13 910 läst · 182 svar
14k läst
182 svar
TV-avgiften ersätts av skatt
Svårt att diskutera kostnader för hushåll, när det bara har angetts ett minimum ( =0:- ) och ett maxtal. Gäller detta maxtal för inkomster på 10 - 100 - 1000 eller 10000 tusentals kronor i årsinkomst? Hur ser kostnadstrappan ut ? Spelar ju en viss roll !
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 383 inlägg
Jag citerar mig själv från sida 5:
https://www.svd.se/tv-skatt-foreslas-ersatta-tv-avgiftKommitténs förslag innebär att en individuell avgift, en skatt, på en procent tas ut för alla över 18 år med en beskattningsbar förvärvsinkomst. Oavsett om man ser på tv eller inte.
De som har en beskattningsbar förvärvsinkomst på minst 131 000 kronor får betala maxbeloppet på 1 308 kronor per person.
Jag som läste slarvigt.
För at citat:Anders9834 skrev:
"Sveriges privatbilister betalar dubbelt upp i skatter och avgifter jämfört med kostnaderna för biltrafiken. Motormännen anser att mer måste gå tillbaka till säkra och väl underhållna vägar."
http://www.mestmotor.se/automotorsp...vagunderhall-finns-mindre-kostsamma-atgarder/
Så du borde tacka alla dom som kör bil ;-)
Jag tycker det mest bisarra i det här ärendet är att alla 8 riksdagspartier är överens om att införa utredningens förslag.
Har inte vi "skattemotståndare" en enda representant i riksdagen?
Har Sverige plötsligt blivit en enpartistat?
Har inte vi "skattemotståndare" en enda representant i riksdagen?
Har Sverige plötsligt blivit en enpartistat?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Jag tror det handlar om public service enorma makt. Partier vill helt enkelt inte utmana public service och få denna starka kampanjorganisation emot sig. Moderaterna har haft detta problem länge eftersom deras grundinställning är att public service borde krympa. Men det driver man inte gärna. Miljöpartiet som sett sig som allierade med public service har under senare tid fått känna på vad det innebär när de stora bolagen vänder en ryggen.M Micke_xyz skrev:
Public service-bolagen ser sig dessutom som kämpar för det goda/rätta/demokratiska samhället/pressfrihet/et c. Det är deras plikt att skydda budget och handlingsfrihet. Varje minskning är en inskränkning av demokratin. Deras motståndare ser de således som motståndare till demokratin så de tvekar inte att driva intensiv kampanj i sitt eget intresse. Det är ju det rätta.
Kvar som handlingsalternativ blir då att partierna visar en enad front mot public service när förändring ska ske. Public service har nog förlorat detta slag genom solidariskt handlande mellan partierna - de ville som t ex BBC ha en telefon/datoravgift men fick en begravningsavgift som skalas mot inkomsten. Nu får de hoppas på att denna skatt blir osynlig som arbetsgivaravgifterna, glöms bort och inte blir ett föremål för folkligt missnöje.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Ja! Så måste det ju vara. För det kan ju inte vara så att public service är populärt och har stor trovärdighet hos folket, och att partierna faktiskt bara följer folkets vilja? Dvs det de är satta att göra.Claes Sörmland skrev:Jag tror det handlar om public service enorma makt. Partier vill helt enkelt inte utmana public service och få denna starka kampanjorganisation emot sig. Moderaterna har haft detta problem länge eftersom deras grundinställning är att public service borde krympa.
...
Public service-bolagen ser sig dessutom som kämpar för det goda/rätta/demokratiska samhället/pressfrihet/et c. Det är deras plikt att skydda budget och handlingsfrihet. Varje minskning är en inskränkning av demokratin.
...
Kvar som handlingsalternativ blir då att partierna visar en enad front mot public service när förändring ska ske. .
(Nej, det måste ju vara en vänsterkonspiration! Det vet ju alla som röstar på högerkanten att allt i grunden är en vänsterkonspiration av stora, mörka och demoniska krafter i samhället som alla samverkar...)
Och det är fö det som är lite farligt med att läsa insändare på nätet och i övrigt. Det är inte ett slumpmässigt urval av människor som skriver dessa. Det blir lätt så att man tror att ekokammaren har en större bäring på verkligheten än vad den faktiskt har. Ni som vill lägga ner SR/SVT/UR är tvärtom i betydande minoritet.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Sluta med tramset och försöket till karaktärsmord och för fram sakargument. Jag har inte beskrivit någon "vänsterkonspiration" (vad menar du ens?). Vi tar det igen: Givetvis gör partierna vad de tror är rätt och rimligt och vi kan kalla det "folkvilja" för att använda ditt begrepp. Nu tror de på en skatt som lösning för den långsiktiga finansieringen. Public service-bolagen är inte glada att detta blev utfallet. De ville ha en utökad apparatavgift och har drivit en kampanj för att slippa skattelösningen eftersom de menar att deras oberoende och framtida maktställning är hotad. Partierna har svarat med att ena sig för att hantera det i Sverige så dominanta public service. Det tog många år för det var så känsligt.lars_stefan_axelsson skrev:
Ett jobb som syftar till att få folk att göra rätt för sig tycker jag nog är ett riktigt jobb. För många har det varit lite prestige i att inte betala fast man både nyttjar radio och tv. Knasigt enligt mig.FredrikR skrev: