13 906 läst · 182 svar
14k läst
182 svar
TV-avgiften ersätts av skatt
Om du inte köper grejorna, så gör dom ännu mer reklam, tills du ger dej.KnockOnWood skrev:
Fast nu för tiden verkar det vara spel o betting, som är det viktigaste i livet, om man får tro reklamen.
Jag förstår inte hur folk inte kan höra skillnaden mellan P1-3 och kommersiell radio. Megapol mfl är ju närmast olyssnibgsbara, och inte pga musikvalet utan för all reklam och de outhärdligt käcka radiorösterna. Ta tex P3 - visst görs det en del hurmorexperiment, men generellt sett är det av oerhört mycket högre kvalitet än all annan radio inriktad mot yngre lyssnare. Fast är ditt problem att du vill lyssna på Beatles och Dylan så förstår jag att du inte njuter av p3. Det minskar ju dock inte samhällets behov i stort.KnockOnWood skrev:
Det där är fortfarande fel. Fråga precis hur många människor du vill; "är det civiliserat att påtvinga någon någonting mot dess vilja och dessutom ha mage att ta betalt för det?". Självklart kommer några grottmänniskor som inte har kommit längre i utvecklingen att tycka "Javisst" men civiliserade människor kommer att säga nej absolut inte. Hur någon kan tycka att detta ens behöver diskuteras är bortom all begriplighet. Det finns civiliserade och ociviliserade människor, företag, föreningar osv men tyvärr inte en enda civiliserad stat.lars_stefan_axelsson skrev:
Du får det ju lite jobbigt.KnockOnWood skrev:
För nog lär väl reklambudgeten drabba alla företagets produkter:
Bara för att ta 2 av dina exempel på produkter, så ska vi se hur många olika varumärken du bör passa dig för, för att inte riskera att finansiera reklamfinansierad TV och radio.
Yes - varumärke under Procter & Gamble
- Ariel, tvättmedel
- Always, intimhygien för kvinnor
- Braun, elektriska hushållsapparater
- Clear Blue, graviditetstester
- Duracell, batterier
- Gillette säkerhetsrakhyvlar
- Glide, tandtråd
- Head & Shoulders, schampo
- Hugo Boss, parfym
- Olay, ansiktskrämer
- Old Spice, hygien- och doftprodukter
- OralB, tandvård
- Pampers, blöjor
- Swiffer, rengöringsprodukter
- Sebastian, professionella hårvårdsprodukter
- Vicks, medikamenter
- Wella, hårvårdsprodukter
- Yes, diskmedel
- Amora - fransk majonnäs och dressing
- Annapurna - salt och vetemjöl
- Becel - hälsomärkt margarin, bredbara pålägg, matolja, mjölk och filmjölk
- Best Foods - majonnäs
- Bertolli - pastasås och olivolja
- Bifi - minisalami
- Blue Band - margarin, bröd, gräddalternativ
- Boursin - ost
- Bovril - köttextrakt
- Breyers - glass
- Brooke Bond - te
- Bru - snabbkaffe
- Bushells - te
- Calvé - sås, ketchup, senap, majonnäs, jordnötssmör
- Capitan Findus - frusen barnmat
- Conimex - asiatiska kryddor
- Colman's - senap
- Continental - mattillbehör
- Country Crock - margarin
- Crème Bonjour - färskost
- Doriana - margarin
- Flora - margarin, lättsmör
- Gallo - olivolja
- "Heartbrand" (ex. GB Glace) - glass
- Hellmann's - majonnäs
- Kissan - Ketchup och marmelad
- Knorr - sås, buljongtärningar, färdigmat, frusen mat
- Lan-Choo - te
- Lao Cai - Kryddor
- Lawry's och Adolph's
- Lipton - te
- Lipton Ice Tea - Iste
- Lätta - bordsmargarin
- Maille - fransk senap
- Maizena - majsstärkelse
- Marmite - jäst, bredbart pålägg
- Mc Collins' - te
- Milda - margarin
- O'hoj - Strössel, choklad-, jordgubb- och kolasås
- Popsicle - isglass
- Pot Noodle - nudlar
- Promise - se Becel/Flora
- Ragú - pastasås
- Rama - margarin
- Red Rose Tea - te
- Sana - Margarin
- Saga - te
- Scottish Blend - te
- Skippy - jordnötssmör
- Slim·Fast - dietprodukter
- Slotts - ketchup och senap
- Stork margarine - margarin
- Turun sinappi / Åbo senap - senap
- Unilever Foodsolutions - ingredienser till storkök
- Vaqueiro - matolja och margarin
- Vitam - margarin
- Winborgs - smaksättning
- All - tvättmedel
- Cif - rengöring
- Comfort - mjukningsmedel
- Domestos - blekmedel
- Jif - rengöring
- Persil - tvättmedel
- Rinso - tvättmedel
- Robijn - mjukningsmedel
- Skip - tvättmedel
- Sun - tvättmedel
- Sunlight - tvättmedel
- Surf - tvättmedel
- Via - tvättmedel
- Vim
- Hygien
- Axe - deodorant
- Brut - eau de Cologne
- Caress - hudvård
- Clear - mjällschampo
- Close-Up - tandkräm
- Degree - deodorant
- Dove - hud- och hårvård
- Fair and Lovely - vithetskräm
- Impulse - deodorant och parfym
- Linic - mjällschampo
- Lux - tvål, duschkräm och lotion
- Lynx - deodorant
- Pepsodent - tandkräm
- Pond's - hudvård
- Q-Tips - bomullsrengöring
- Rexona - deodorant
- SR - tandkräm
- Suave - främst hårvård
- Sunlight Soap - tvål
- Sunsilk - hårvård
- Swan Soap - tvål
- Valentino Perfumes - parfymer
- Vaselin
- Vasenol - deodorant, lotion m.m.
- Via (motsvarighet till Omo) - tvättmedel
Får man anta att du antingen inte betalar skatt eller så gillar du att betala skatt och vill ha precis allt som finansieras utav skatten. Ja förutom nu denna TV-avgift då...knutars skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nu tramsar du allt bra mycket.Mikael_L skrev:
Och att hänga upp sig på vilka multinationella företag som köper TV-reklam är ju att jobba med skygglappar.
Alla företag marknadsför sig på något sätt, genom TV-reklam, tidningsannonser, reklamutskick, telemarketing osv.
Det är klart att företag skall få göra reklam för de varor de tillverkar eller säljer.
Förstår inte hur live-radio över lag kan vara så stort numera. Borde vara utdöende på samma sätt som tablå-TV.
Lyssnade väldigt mycket på radio tidigare men har gått över till nästan bara podcasts. Dels i takt med att utbudet ökat där, dels i takt med att P1 och P3 blivit allt sämre. Det som jag ändå lyssnar på från PS är i form av podcasts.
Vetenskapsradion historia, P3 dokumentär etc. tyvärr börjar också dessa typer av program politiseras allt mer. Med t.ex. P3 dokumentär i vissa avsnitt nästlar sig inslag av politik och opinion, istället för att bara berätta en bra kriminalhistoria rakt upp o ner.
(Hade länge en idé om ”timeshift” för radio i bilen för att kunna pausa eller spela in specifika program då jag fann det irriterande att stanna och tanka mitt i nått spännande/intressant. Sen kom podcasts och löste saken. I början var det lite stök att ta ner de till en mp3-spelare med datorn, men nu sker ju allt i bakgrunden).
Det finns i princip hur mycket som helst att ta del av i podcast-formatet. Allt ifrån smala specialintressen till bred underhållning. Inte minst på engelska. Vilket gör PS med x antal kanaler allt mindre nödvändigt än för bara 10 år sen.
Lyssnade väldigt mycket på radio tidigare men har gått över till nästan bara podcasts. Dels i takt med att utbudet ökat där, dels i takt med att P1 och P3 blivit allt sämre. Det som jag ändå lyssnar på från PS är i form av podcasts.
Vetenskapsradion historia, P3 dokumentär etc. tyvärr börjar också dessa typer av program politiseras allt mer. Med t.ex. P3 dokumentär i vissa avsnitt nästlar sig inslag av politik och opinion, istället för att bara berätta en bra kriminalhistoria rakt upp o ner.
(Hade länge en idé om ”timeshift” för radio i bilen för att kunna pausa eller spela in specifika program då jag fann det irriterande att stanna och tanka mitt i nått spännande/intressant. Sen kom podcasts och löste saken. I början var det lite stök att ta ner de till en mp3-spelare med datorn, men nu sker ju allt i bakgrunden).
Det finns i princip hur mycket som helst att ta del av i podcast-formatet. Allt ifrån smala specialintressen till bred underhållning. Inte minst på engelska. Vilket gör PS med x antal kanaler allt mindre nödvändigt än för bara 10 år sen.
SVT/SR som hyfsat oberoende behövs i en värld där reklamfinansierat köps/säljs och där ägarstrukturen kan styra innehållet.
Orkar inte hålla på att leta och ladda ned, det är skönt att kunna få saker levererat och ibland lyssna på sådant som jag troligtvis aldrig hade laddat ned eller letat efter. Man får då förhoppningsvis lite vidgade vyer.
Orkar inte hålla på att leta och ladda ned, det är skönt att kunna få saker levererat och ibland lyssna på sådant som jag troligtvis aldrig hade laddat ned eller letat efter. Man får då förhoppningsvis lite vidgade vyer.
Förstår inte hur att bli skedmatad från SR innebär vidgade vyer på ett annat sätt än att kunna ta del av innehåll från hela världen bara man har språket i fråga.
Du behöver inte ladda ner nått aktivt. Använd en bra app, spendera några minuter på att leta innehåll. Sen kan man normalt ställa i så det tankas ner i bakgrunden när man t.ex har tillgång till wifi.
Även så den bara behåller x antal gamla avsnitt innan de äldsta raderas.
Du behöver inte ladda ner nått aktivt. Använd en bra app, spendera några minuter på att leta innehåll. Sen kan man normalt ställa i så det tankas ner i bakgrunden när man t.ex har tillgång till wifi.
Även så den bara behåller x antal gamla avsnitt innan de äldsta raderas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 986 inlägg
Jag brukar undvika "argument by authority", och ändå så väljer jag ju självklart att lyssna på Oliver Wendel Holmes än dig. Och jag tror inte jag är ensam i det.knutars skrev:
Och att man skulle kunna fråga "hur många jag vill" tror jag fö inte ett ögonblick på. Din hållning är extrem och ingen bör tro något annat. Ingen av riksdagspartierna håller t ex med dig, ens det minsta. Så att tro att vem som helst skulle göra det, speciellt väljarna, det faller för en enkel rimlighetskoll. Inte ens de mest hårdföra amerikanska libertarianerna håller med dig, inte ens deras husgud Ayn Rand, står för en så extrem tolkning.
Snarare än att man kan fråga "hur många man vill" så får du nog istället vänja dig vid att vara mycket, mycket ensam om dina åsikter. Och det är inget inneboende fel i det, men det är naivt att tro att så värst många skulle hålla med dig, och argument av typen "det är självklart att", eller "nu har du uppenbart fel" de blir svåra att hävda.
Bara för att jag tycker om detengs skrev:
Bara starta bilen och välja kanal, ibland något intressant på P1 eller något lokalt på P4, behovet är inte större.
Även den här dialogen vidgar mina vyer att någon inte tänker som mig
Sedan ska jag villigt erkänna att jag också använder Internetbaserad media när jag är hemma, men på TVn blir det vanligt kanalpaket.
Finns många olika aspekter, men jag betalar gärna för att få behålla SR/SVT.
Den argumentationsmetodik du använder brukar vara en del av det som benämnas "härskarteknik", t.ex. förlöjligande genom att använda begrepp som grottmänniskor, ociviliserad, etc, när man inte delar dina åsikter. Och jag delar inte dina åsikter.knutars skrev:Det där är fortfarande fel. Fråga precis hur många människor du vill; "är det civiliserat att påtvinga någon någonting mot dess vilja och dessutom ha mage att ta betalt för det?". Självklart kommer några grottmänniskor som inte har kommit längre i utvecklingen att tycka "Javisst" men civiliserade människor kommer att säga nej absolut inte. Hur någon kan tycka att detta ens behöver diskuteras är bortom all begriplighet. Det finns civiliserade och ociviliserade människor, företag, föreningar osv men tyvärr inte en enda civiliserad stat.
Du nöjer dig inte med att föreslå att oliktänkande ska emigrera. Nu ger du dig även på minoriteter!?lars_stefan_axelsson skrev:Faktum kvarstår; det är en liten minoritet som står för ett extremt starkt uttryck i debatten. Deras inställning är också extrem, och mycket långt ifrån den demokratiska majoriteten här i Sverige. Att de skulle få annat än ett ytterst marginellt genomslag för sina tankar är helt otroligt. Det är min grundade mening att de skulle göra sig själva (om inte annat) en stor tjänst genom att ta sin Mats ur skolan.
Äntligen valuta för judaspengarna! https://www.svt.se/sveriges-fetaste-hundar/