BMW fahrer skrev:
...F.n. gäller licensen för marksändningar av television och inget annat...
Är du säker på det?

Jag hade under ca tio år endast TV via CanalDigital resp. Viasat och såg då naturligtvis också SVT den vägen.
Hade nämligen ingen mottagning i marknätet pga geografiska förhållanden.

Skulle jag då inte behövt betala licens?
Jo, naturligtvis, jag hade ju en televisionsapparat!

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknikneutral i det avseendet.
Förvaltningsrätten i Luleå har under 2013 i ett antal mål avgjort att en dator med internetuppkoppling är en tv-mottagare. Kammarrätten i Sundsvall har 2013-10-29 också bekräftat att detta är en korrekt tillämpning av lagen. Av domarna framgår bland annat

• Att det är innehavet av en TV-mottagare som är grund för avgiftsskyldighet
  • Att definitionen av en TV-mottagare är avsedd att vara teknikneutral
  • Att även om en dator främst används till andra ändamål så är ett av dess användningsområden att ta emot TV-program
  • Att hur man använder sin dator inte har betydelse för avgiftsskyldigheten.
  • Att avsaknaden av viss programvara/mjukvara inte har betydelse för avgiftsskyldigheten
I juridisk mening är även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga. Det innebär att om du inte har någon annan tv-mottagare än en smart mobiltelefon i hushållet är du skyldig att anmäla innehav till Radiotjänst.

Klart att det är jobbigt men det är bara att betala.

Det känns som du inte förstått det som ligger till grund för tråden...

• Gilla
llehs
  • Laddar…
Återigen så behöver du läsa tråden från början..

Edit:

Tvåa på den.. :)

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
engs
Nerre skrev:
Jag inser också att många grupper i samhället (ex. pensionärer eller våra samer) är en så smal målgrupp att de inte är intressanta för de kommersiella kanalerna. Och jag tycker att det ska ingå i samhällets service att göra program som passar även de målgrupperna.
Skulle inte kalla Sveriges 2 miljoner pensionärer för en smal målgrupp.

Men även för smalare mer nischade målgrupper, finns det inga hinder att själva skapa innehåll och distribuera det idag. En dator och kamera samt uppkoppling, eller enbart en smartphone för den delen, räcker. För att spela in och få ut det till hela världen om man så vill, med distributionen helt gratis! Se bara här på ByggaHusTV som ett exempel.

Visst att produktionen inte blir lika proffsig som SVT, men det kan man ha överseende med bara innehållet är intressant, relevant, roligt osv.

Vill man vara lite konspiratorisk kan man tro att Radiotjänst också ser denna utveckling och ser en framtid när dels rena TV-apparater är på nedgång och dels SVT i stort blir mindre relevanta år för år när alternativen växer, både vad gäller stora produktioner och mer nischade program. Och därför börjar denna jakt på nya avgiftsbelagda apparater.

• Gilla
cocuyo
  • Laddar…
Vad jag förstår så vill ni inte betala, men då finns det enklare sätt. Det är ju bara att avanmäla sitt tv innehav :)
Det finns ju flera prejudicerande fall både vad gäller att: programvara i datorn fattas inte räcker, att det inte är en regelrätt sändning osv (teknik) som anförts i denna tråden.
Rätt eller fel det är en annan sak, tror iallafall ni kommer stånga er blodig om ni försöker driva detta tyvärr. Men jag önskar er lycka till.
Nämn gärna en ny anledning som skulle göra att du slipper betala avgiften när du har en internetuppkopplad dator etc som inte redan avhandlats i rätten.
Tråden som f.ö. börjar med en hänvisning till en artickel i A********** där en professor tycker saker om fastställda dommar.

Redigerat:
Nästan lite komiskt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Sen får vi ju inte glömma alla norrlänningar som skulle bli arbetslösa om detta lades på skatten istället.

Är nog ingen risk på den fronten, så mycket personal som gruvan och det runt omkring behöver..

Möjligen skulle det lösa Kirunas akuta bostadsbrist.

De flesta licensjagarna är nog ändå inhyrda licensjagare avlönade på provisionsbasis.

De kan väl börja sälja abonnemang på kalsingar, strumpor och omega3-piller som andra telefon-nasare.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
engs skrev:
Skulle inte kalla Sveriges 2 miljoner pensionärer för en smal målgrupp.
För de kommersiella kanalerna är de det, eftersom de inte är så köpstarka (d.v.s. de drar inte in pengar).

Men även för smalare mer nischade målgrupper, finns det inga hinder att själva skapa innehåll och distribuera det idag. En dator och kamera samt uppkoppling, eller enbart en smartphone för den delen, räcker. För att spela in och få ut det till hela världen om man så vill, med distributionen helt gratis! Se bara här på ByggaHusTV som ett exempel.
Ja men ingen har väl pratat om att det är svårt att PRODUCERA vad man vill? Menar du på fullt allvar att folk som inte är nöjda med det som Viasat etc spyr ur sig ska producera sina egna program?

Bockstensmannen skrev:
Vad jag förstår så vill ni inte betala,
Du förstår tyvärr inte alls vad det handlar om. Läs tråden från början.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
engs
Nerre skrev:
Ja men ingen har väl pratat om att det är svårt att PRODUCERA vad man vill? Menar du på fullt allvar att folk som inte är nöjda med det som Viasat etc spyr ur sig ska producera sina egna program?
Det sker redan, för de som växer upp idag är YouTube och liknande en naturligare del av vardagen än TVn med fasta sändningstider. När det är så lätt (rent tekniskt) att också skapa innehåll, inte bara konsumera, så ökar det bara i omfattning, ser det som väldigt positivt att allt fler inte bara vill vara passiva konsumenter utan också aktivt delta i att skapa nytt innehåll.
(Alla som skriver på detta forum är ju ett exempel på detsamma fast i text.)

Att det leder i förlängningen till att t.ex. som ditt andra exempel med samer - samiska föreningar som har egna kanaler med relevant innehåll istället för någon timma i SVT i veckan. Om det inte redan finns så är det definitivt inte långt borta.
Samma sak med vad det nu än må vara för kulturella minoriteter, intresseföreningar, hobbies osv.

Det argument man för fram om att SVT behövs för just dessa mindre grupper kommer inom en inte allt för avlägsen framtid vara helt ogrundat.

Då behöver man inte SVT vare sig för stora produktioner (melodifestivalen, lekprogram, sport osv), för det kan de kommersiella kanalerna sköta. Inte heller för de nischade "nytto"-programmen för det sköts bättre på frivillig basis av och för de som faktiskt kan något om ämnet.

Bockstensmannen skrev:
Vad jag förstår så vill ni inte betala, men då finns det enklare sätt. Det är ju bara att avanmäla sitt tv innehav :)
Det finns ju flera prejudicerande fall både vad gäller att: programvara i datorn fattas inte räcker, att det inte är en regelrätt sändning osv (teknik) som anförts i denna tråden.
Rätt eller fel det är en annan sak, tror iallafall ni kommer stånga er blodig om ni försöker driva detta tyvärr. Men jag önskar er lycka till.
Nämn gärna en ny anledning som skulle göra att du slipper betala avgiften när du har en internetuppkopplad dator etc som inte redan avhandlats i rätten.
Tråden som f.ö. börjar med en hänvisning till en artickel i A********** där en professor tycker saker om fastställda dommar.
Dina inlägg är lite patetiska i just den här tråden men men........

Låt mig ställa en fråga till dig "Bockstensmannen". Om jag enbart har tex en värmepanna med ett av de allra nyaste styrsystemen. Där finns det en dator och t.o.m en fin färgskärm där man kan välja massor av olika skärmbilder med information t.o.m se temperaturer och flöden i rörliga bilder.

Dvs vi har en dator, vi har en färgskärm och vi har ett enkelt tangentbord i skärmen för det är en touchskärm och datorn är också kopplad till nätet via GSM eftersom tillverkaren ska kunna felsöka systemet utan att åka ut till pannan. Men datorn saknar en sak nämligen mjukvara dvs internetbrowser och man kan följaktligen inte se TV.
Är det då rimligt att den personen som inte har vanlig TV, vanlig dator eller en fin smartphone skall betala TV licens ????

Ni bråkar på fel sätt!
Sluta klaga o göra ner radiotjänst, utan sikta istället på systemets "PUNGKULOR"
Attackera enskilda politiker och partier på alla nivåer och idiotförklara dom i det hårdaste för att de bara låter Radiotjänst fortsätta. Politikerna är privatpersoner som själva valt att gå in i politiken. Då de stillasittande bara tiger med ett rutten samhälls defekt i knät så är de direkt skyldiga till orättvisor.
Därför är det helt ok att leta efter "kungkulor" och på olika sätta en effektiv åtgärd där.
Skriv i tidningar, facebook mm. Leta upp politikers privata el direkta epostadresser och sprid ut dom här så att vi alla kan mailbomba. Var kreativa, fräcka, offensiva för att hitta bästa effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.