Tomture61 Tomture61 skrev:
Och det tror du att du har 🤣 Amatör .
Ja, det tror jag att jag har.

Nissens
M MagHam skrev:
Värme är ingen ersättare till avfuktning/ventilation om fukthalten är hög.
Förvisso sjunker RH något med ökande temp eftersom varm luft kan binda mer vattenånga, men ökad temperatur leder också till att man (av den orsaken) kan hamna ovanför den gröna kurvan i diagrammet.
[bild]
Du verkar inte förstå vad grafen visar. Den visar det rubriken i bilden säger och har inget med det vi diskuterar att göra.

Så du har avfuktare i din bostad??
Om du har kall luft och värmer upp den så sjunker den relativa luftfuktigheten. Detta är verkligen grundläggande kunskaper. Det är därför luften blir torrare när du värmer upp kall luft utifrån.

Enligt ditt resonemang borde alla bostäder utan luftavfukter drypa av fukt. Hur tror du det kommer sig att de inte gör det?

En ledtråd: uppvärmning och ventilation.

Redigerat:
Nissens
Äntligen mer korrekt information .
Får stånga skallen blodig med 2 individer i denna tråd .
Tror man brukar kalla de troll .
Det är väl snarare ni båda som inte har koll. Har du luftavfuktare i din bostad?

Jag känner ingen som har det, men alla har uppvärmning och ventilation, precis vad jag och många andra har i garaget.

Kan du inte prata med dina ”proffs”?

Så en del råd i denna tråd ska tas med en stor nypa salt .
Det har nog alla förstått. 😉

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare ni båda som inte har koll. Har du luftavfuktare i din bostad?

Jag känner ingen som har det, men alla har uppvärmning och ventilation, precis vad jag och många andra har i garaget.

Kan du inte prata med dina ”proffs”?
Ibland är det omöjligt att föra en civiliserad diskussion med vissa individer , de använder nedvärderande kommentarer mm (vilket leder till att man får göra samma sak) Troligtvis är de ej medvetna om sitt sätt att konversera med andra .

Har hittat information ang avstånd träpanel / mark . Visade sig att jag kom med rätt information .
Men för dig är det troligtvis helfel från BBR !

Om man har en byggnad (garage) med självdrag eller mek.ventilation som har 70% RH eller mer så är inte lösningen (oftast) mer värme eller forcerad ventilation .
Vill man hålla 15-16 gr (detta för att spara värmeenergi) kan det bli svårt att med ventilation / värme hålla sig under 70% RH . Lösningen är i detta fall luftavfuktare .
Har så själv i mitt garage , där jag även torkar blöt ved ibland . Andra parkerar kanske en blöt / snöig bil .

Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte förstå vad grafen visar...
Upplever att det är du som inte riktigt förstår grafen, eller läste ordentligt vad jag skrev.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
F frippe12 skrev:
Stämmer. Kommer inte gå att hävda som dolt. Är nu mest intresserad av varför det är byggt så här och källan till fukten.
För att ge råd/ idéer till TS ang hög fukthalt bakom panelen .

Nederkant på träpanel / mark bör ej understiga 200 mm.
Bakom träpanel är det en god ide att ha en luftspalt på ca 28 mm eller mer , obs luftspalten ska vara ventilerad nedtill / upptill så luft kan passera fritt .
Tror att vinddukens material när man har diffspärr i ytterväggen bör vara en vindduk , vindduken släpper igenom fukt lättare . Obs min personliga tanke !
I ditt fall kanske det är tur du har asfaltspapp .

Dina bilder visar även mögel i hörnen på insidan , detta beror på för hög luftfuktighet .
Kolla med en hygrometer .

M MagHam skrev:
Upplever att det är du som inte riktigt förstår grafen, eller läste ordentligt vad jag skrev.
Det är nog du som inte insett hur mycket temperaturen påverkar relativluftfuktighet vid oförändrad absolutluftfuktighet.

Ser ut att vara blött på marken.
Lite synd när det byggdes att det inte murades ett skift med Leca eller nåt i botten så att väggarna kom upp en bit från marken. Det hade nog varit bra.

Det kanske går att palla upp hela garaget och mura en lecasockel att ställa ned det på?
Eller kapa ur nederkanten av väggarna för att på så vis göra plats för en sockel, om det inte går att höja hela byggnaden.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Det är nog du som inte insett hur mycket temperaturen påverkar relativluftfuktighet vid oförändrad absolutluftfuktighet.
Hur man än vänder och vrider på relativa luftfuktigheten så är 60-70 % RH gränsfall i en byggnad för att saker som ej tål hög luftfuktighet eller saker som stormtrivs i hög RH .

Likväl som man mäter vad man har för temp i sina byggnader så borde en hygrometer vara ett bra verktyg att äga / använda . Om man nu är aktsam om sina investeringar / saker / hälsa .

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.