2 678 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Tryckimpregnerade reglar i varmisolerat garage
Du verkar inte förstå vad grafen visar. Den visar det rubriken i bilden säger och har inget med det vi diskuterar att göra.M MagHam skrev:
Så du har avfuktare i din bostad??
Om du har kall luft och värmer upp den så sjunker den relativa luftfuktigheten. Detta är verkligen grundläggande kunskaper. Det är därför luften blir torrare när du värmer upp kall luft utifrån.
Enligt ditt resonemang borde alla bostäder utan luftavfukter drypa av fukt. Hur tror du det kommer sig att de inte gör det?
En ledtråd: uppvärmning och ventilation.
Redigerat:
Det är väl snarare ni båda som inte har koll. Har du luftavfuktare i din bostad?Tomture61 skrev:
Jag känner ingen som har det, men alla har uppvärmning och ventilation, precis vad jag och många andra har i garaget.
Kan du inte prata med dina ”proffs”?
Hittade information ang avstånd underkant träpanel / mark .
https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/avstand-panel-oever-mark.342325/
Detta är boverkets byggregler (BBR 6:5324)
Så en del råd i denna tråd ska tas med en stor nypa salt .
https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/avstand-panel-oever-mark.342325/
Detta är boverkets byggregler (BBR 6:5324)
Så en del råd i denna tråd ska tas med en stor nypa salt .
Ibland är det omöjligt att föra en civiliserad diskussion med vissa individer , de använder nedvärderande kommentarer mm (vilket leder till att man får göra samma sak) Troligtvis är de ej medvetna om sitt sätt att konversera med andra .Nissens skrev:
Har hittat information ang avstånd träpanel / mark . Visade sig att jag kom med rätt information .
Men för dig är det troligtvis helfel från BBR !
Om man har en byggnad (garage) med självdrag eller mek.ventilation som har 70% RH eller mer så är inte lösningen (oftast) mer värme eller forcerad ventilation .
Vill man hålla 15-16 gr (detta för att spara värmeenergi) kan det bli svårt att med ventilation / värme hålla sig under 70% RH . Lösningen är i detta fall luftavfuktare .
Har så själv i mitt garage , där jag även torkar blöt ved ibland . Andra parkerar kanske en blöt / snöig bil .
För att ge råd/ idéer till TS ang hög fukthalt bakom panelen .F frippe12 skrev:
Nederkant på träpanel / mark bör ej understiga 200 mm.
Bakom träpanel är det en god ide att ha en luftspalt på ca 28 mm eller mer , obs luftspalten ska vara ventilerad nedtill / upptill så luft kan passera fritt .
Tror att vinddukens material när man har diffspärr i ytterväggen bör vara en vindduk , vindduken släpper igenom fukt lättare . Obs min personliga tanke !
I ditt fall kanske det är tur du har asfaltspapp .
Dina bilder visar även mögel i hörnen på insidan , detta beror på för hög luftfuktighet .
Kolla med en hygrometer .
Ser ut att vara blött på marken.
Lite synd när det byggdes att det inte murades ett skift med Leca eller nåt i botten så att väggarna kom upp en bit från marken. Det hade nog varit bra.
Det kanske går att palla upp hela garaget och mura en lecasockel att ställa ned det på?
Eller kapa ur nederkanten av väggarna för att på så vis göra plats för en sockel, om det inte går att höja hela byggnaden.
Lite synd när det byggdes att det inte murades ett skift med Leca eller nåt i botten så att väggarna kom upp en bit från marken. Det hade nog varit bra.
Det kanske går att palla upp hela garaget och mura en lecasockel att ställa ned det på?
Eller kapa ur nederkanten av väggarna för att på så vis göra plats för en sockel, om det inte går att höja hela byggnaden.
Hur man än vänder och vrider på relativa luftfuktigheten så är 60-70 % RH gränsfall i en byggnad för att saker som ej tål hög luftfuktighet eller saker som stormtrivs i hög RH .D Daniel 109 skrev:
Likväl som man mäter vad man har för temp i sina byggnader så borde en hygrometer vara ett bra verktyg att äga / använda . Om man nu är aktsam om sina investeringar / saker / hälsa .
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Blöta tryckimpregnerade reglar
Lösvirke & Timmerhus -
Tryckimpregnerade reglar - trädeck på mark
Altan & Uteplats -
Uterum - byta tryckimpregnerade reglar mot betongplatta
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur är det med krypgrund och tryckimpregnerade reglar?
Grund & Markarbeten -
Tagit bort nerjutna tryckimpregnerade reglar och ändå luktar det!
Miljö & Hälsa