2 673 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Tryckimpregnerade reglar i varmisolerat garage
Då har vi olika kunskap i frågan 🙃 Min kunskap kommer från mitt liv + inhämtad information från div olika kunskapsförmedlare (proffs)Nissens skrev:Det behövs inte alls någon luftavfuktare, ventilation och uppvärmning räcker alldeles utmärkt. Dock är det inte alls nödvändigt att ha 16 grader, det beror på byggnadskonstruktionen.
Behövs inte alls om man har takutstick och hängränna.
Är det inte alls när man använder syllpapp.
Varför skriver du så mycket om något du uppenbarligen inte har kunskap om?
Har även byggt ett bostadshus + garage .
Ang att hålla 16 kommer från en känd herre i Finland , som enbart håller på med bostadsklimat som sitt yrke .
Så du tror på fullt allvar att det inte går att hålla nere fuktigheten i ett uppvärmt utrymme utan att använda en avfuktare??Tomture61 skrev:
Om det vore sant skulle alla ha en sådan… och så är det inte. Uppvärmning kombinerat med ventilation är lösningen - det är grundläggande kunskaper.
Att takutstick med hängrännor skyddar panelen längst ned är inget nytt heller.
Bara för att någon finne sagt att man skall ha 16 grader betyder det inte att det är sant. Vet man något om byggnation så vet man att det beror helt på hur byggnaden är konstruerad.
Så, du hittar på saker och tar dom för sanningar.
Tycker du också är ute i det blå med väldigt tokig kunskap .Nissens skrev:Så du tror på fullt allvar att det inte går att hålla nere fuktigheten i ett uppvärmt utrymme utan att använda en avfuktare??
Om det vore sant skulle alla ha en sådan… och så är det inte. Uppvärmning kombinerat med ventilation är lösningen - det är grundläggande kunskaper.
Att takutstick med hängrännor skyddar panelen längst ned är inget nytt heller.
Bara för att någon finne sagt att man skall ha 16 grader betyder det inte att det är sant. Vet man något om byggnation så vet man att det beror helt på hur byggnaden är konstruerad.
Så, du hittar på saker och tar dom för sanningar.
Regnar det alltid lodrätt hos dig + ingen snö som lägger sig mot huset !
Ang temp har det länge pratats om min 15 gr .
Har fukt / temp mätare i mitt garage som jag via luren kan se 24/7 .
Du får gärna vara lite ödmjuk i ditt tyckande och respektera mina erfarenheter .
Det är ju inte så att träpanel inte tål vatten. Jag har tex ett tvåvåningshus med träpanel, det är på gaveln 7,5 meter till nocken från marken. Panelen är bruten kanske knappt tre meter upp med ett bleck. Jag kan lova dig att den väggen är blöt av regn när det regnar. Efter 20 år är den inte skadad.Tomture61 skrev:
Det som skadar en väggpanel är det ständiga takdroppet om man inte har hängränna.
Trodde du att träpanel inte tål vatten?
Och?Tomture61 skrev:
Jag har också koll på mitt garage som är välventilerat med en fuktstyrd frånluftsfläkt. Jag behöver absolut inte ha 15-16 grader för att ha ett bra klimat där, speciellt inte på vintern när det är kallt och luftfuktigheten låg.Tomture61 skrev:
Nu vill du ha det till att man behöver ha 15 grader utan att respektera det jag vet stämmer. Som jag har sagt hela tiden finns det inte någon temp som passar alla byggnader, det beror på konstruktionen av byggnaden också. Är den väldigt dåligt isolerad och saknar ångspärr så gäller helt andra saker än om den är välisolerad och har ångspärr.
Men kör du på dina idéer om du tycker att de fungerar. 😊
Det är ju definitivt inte dolt i alla fall. Fel kanske det är .....F frippe12 skrev:Ok, tack för info. Möjligt att luftspalten är för "smal" som det påpekats ovan. Får undersöka det med någon som kan.
Tippar på att alla hörn har tryckta stolpar. Första bilden jag delade är från översta högra hörnet ovanfrån sett, och den bilden med röd cirkel runt är från vänstra övre hörent ovanfrån sett.
Så här ser det ut i övre högra hörnet där funkt är synlig nerifrån och kanske krypandes uppåt?
[bild]
Vet ej exakt när asfaltspapp / svart tretex övergavs av proffsen men vindduk verkar vara det som gäller idag , billigare eller bättre 🤔 En del bygger med utegips bakom träpanelen . Har man diffspärr på insidan så borde det funka .A AndersS skrev:
De 15 grader som det ofta pratas om är försäkringsbolagens rekommendation för att inte riskera frysta ledningen även om det blir kortare strömavbrott. Det har inte med fuktbelastning att göra.
Tryckimpregnerat är varken förbjudet eller problematiskt. Men tror man sig behöva tryckimpregnerat är det fel på konstruktionen. I det här fallet tycker jag att det ser ut att finnas tydliga indikationer på fuktproblem. Så ett dolt fel är det sannolikt inte.
Tryckimpregnerat är varken förbjudet eller problematiskt. Men tror man sig behöva tryckimpregnerat är det fel på konstruktionen. I det här fallet tycker jag att det ser ut att finnas tydliga indikationer på fuktproblem. Så ett dolt fel är det sannolikt inte.
Utifrån alla bilder så framgår det ändå inte om du har luftspalt mellan pappen och panelen på utsidan. Här är en bild som visar, sett utifrån - vindskydd (svart papp i ditt fall) och sedan glespanel eller ”gles”. I denna glespanel fäster man sedan ytterpanelen. I detta fall liggande panel. Du borde i ditt fall ha liggande glespanel som den stående ytterpanelen är spikad i.
Du skrev att du kände att pappen var blöt. Om du testar igen, finns det någon flex i pappen, eller är det stumt?
Känn på flera ställen var du kommer åt.
Av bilderna att döma är ytterpanelen spikad i någonting… dvs inte bara uppe och nere utan även i mitten någonstans.
Är allt riktigt och rätt har du ”gles” bakom panelen. Men, om du inte har det kan det vara kondensvatten du känner på pappen.
Som sagt, känn efter igen i inspektionshålet om pappen flexar eller ej så kanske vi kan komma fram till om det finns en luftspalt eller inte.
Nästa kluring blir vad det finns för luftspalt i taket. Bilderna från långsidan i takfoten ser ut att vara ventilerad. Hur det se ut innanför vet vi ju inte, men det skall vara ventilation, dvs öppen luftspalt på båda långsidor.
Hittade en bild till som beskriver luftspalten i taket
Det behöver inte vara konstruerat exakt såhär, men tanken är att kondensvatten skall kunna vädras ut genom luftspalten. Skivan är där för att det inte skall droppa ner i isoleringen, samt hålla isoleringen på plats.
Tillägg:
Finns det bara en tilluftsventil?
I så fall hade jag fixat en frånluftsfläkt också och satt den på timer.
Vad gäller värme hade jag värmt upp det. Känns märkligt att ha ett isolerat garage om man inte skall ha värme i det…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skrev att du kände att pappen var blöt. Om du testar igen, finns det någon flex i pappen, eller är det stumt?
Känn på flera ställen var du kommer åt.
Av bilderna att döma är ytterpanelen spikad i någonting… dvs inte bara uppe och nere utan även i mitten någonstans.
Är allt riktigt och rätt har du ”gles” bakom panelen. Men, om du inte har det kan det vara kondensvatten du känner på pappen.
Som sagt, känn efter igen i inspektionshålet om pappen flexar eller ej så kanske vi kan komma fram till om det finns en luftspalt eller inte.
Nästa kluring blir vad det finns för luftspalt i taket. Bilderna från långsidan i takfoten ser ut att vara ventilerad. Hur det se ut innanför vet vi ju inte, men det skall vara ventilation, dvs öppen luftspalt på båda långsidor.
Hittade en bild till som beskriver luftspalten i taket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behöver inte vara konstruerat exakt såhär, men tanken är att kondensvatten skall kunna vädras ut genom luftspalten. Skivan är där för att det inte skall droppa ner i isoleringen, samt hålla isoleringen på plats.
Tillägg:
Finns det bara en tilluftsventil?
I så fall hade jag fixat en frånluftsfläkt också och satt den på timer.
Vad gäller värme hade jag värmt upp det. Känns märkligt att ha ett isolerat garage om man inte skall ha värme i det…
Redigerat:
15 / 16 gr har med daggpunkten i ytterväggar / tak att göra .D Daniel 109 skrev:De 15 grader som det ofta pratas om är försäkringsbolagens rekommendation för att inte riskera frysta ledningen även om det blir kortare strömavbrott. Det har inte med fuktbelastning att göra.
Tryckimpregnerat är varken förbjudet eller problematiskt. Men tror man sig behöva tryckimpregnerat är det fel på konstruktionen. I det här fallet tycker jag att det ser ut att finnas tydliga indikationer på fuktproblem. Så ett dolt fel är det sannolikt inte.
Daggpunkten ska som nr 1 hamna utanför diffspärr / diffbroms (sett inifrån)
Som nr 2 är det bra om den är så nära ytterpanel / yttervägg som det är möjligt .
Vi kan enbart gissa oss till vart den säkra temperaturen är , vill man veta till 100 % så måste mätprober placeras i väggen .
Själv håller jag mig till vad experter (proffs) uttalar sig om .
Ojdå , trodde trä ruttnade av en droppe vatten 😮😬🤣Nissens skrev:Det är ju inte så att träpanel inte tål vatten. Jag har tex ett tvåvåningshus med träpanel, det är på gaveln 7,5 meter till nocken från marken. Panelen är bruten kanske knappt tre meter upp med ett bleck. Jag kan lova dig att den väggen är blöt av regn när det regnar. Efter 20 år är den inte skadad.
Det som skadar en väggpanel är det ständiga takdroppet om man inte har hängränna.
Trodde du att träpanel inte tål vatten?
Och?
Jag har också koll på mitt garage som är välventilerat med en fuktstyrd frånluftsfläkt. Jag behöver absolut inte ha 15-16 grader för att ha ett bra klimat där, speciellt inte på vintern när det är kallt och luftfuktigheten låg.
Nu vill du ha det till att man behöver ha 15 grader utan att respektera det jag vet stämmer. Som jag har sagt hela tiden finns det inte någon temp som passar alla byggnader, det beror på konstruktionen av byggnaden också. Är den väldigt dåligt isolerad och saknar ångspärr så gäller helt andra saker än om den är välisolerad och har ångspärr.
Men kör du på dina idéer om du tycker att de fungerar. 😊
Är du alltid på detta fantastiskt trevliga sätt i dina kommentarer 😬
Har påtalats av fler i tråden , bygg ej så ytterpanelen är cm från mark / grus / makadam / plattor / gräs .
Det är fuktigare närmast mark / grus / makadam / plattor / gräs .
20 cm eller mer är lagom avstånd på panelen till mark / grus / makadam / plattor / gräs .
Sett från insidan är det bra att höja upp träväggen från betongplattan , även om man kör syllpapp mellan plattan / trä .
Smältvatten eller en oisolerad platta har en förmåga att förkorta livslängden på ytterväggars nederdel .
Inte på 1 år men över tid .
I början på Oktober i mitt garage var det 80% RH , slog då på luftavfuktaren + lite senare även värmen .
Sedan 1 vecka tillbaka har avfuktaren vilat , har naturligt 50% RH , på grund av kyligare väder / mindre fuktighet på utsidan .
Och mina idéer funkar i verkligheten 😉
Redigerat:
Visst, men det var inte det du skrev, du skrev att det inte regnar lodrätt…Tomture61 skrev:
Det är klart att panelen inte skall vara enstaka cm från marken.
Har man panelen dikt an plattan möjligen, men syllpapp stoppar all fuktvandring. Att ha en plåt på innerväggen tätad mot plattan löser ev risk för fukt från bilar etc.Tomture61 skrev:Det är fuktigare närmast mark / grus / makadam / plattor / gräs .
20 cm eller mer är lagom avstånd på panelen till mark / grus / makadam / plattor / gräs .
Sett från insidan är det bra att höja upp träväggen från betongplattan , även om man kör syllpapp mellan plattan / trä .
Smältvatten eller en oisolerad platta har en förmåga att förkorta livslängden på ytterväggars nederdel .
Inte på 1 år men över tid .
Det är klart att man kan ha avfuktare om man tycker att det är kul. Jag använder uppvärmning och ventilation, det fungerar utmärkt och visar att någon avfuktare inte behövs.Tomture61 skrev:
Jadu, det har mina gjort i 20+ år på mitt hus/garage också. Det borde ju inte vara möjligt enligt dig. 😊Tomture61 skrev: