Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
15 / 16 gr har med daggpunkten i ytterväggar / tak att göra .
Daggpunkten ska som nr 1 hamna utanför diffspärr / diffbroms (sett inifrån)
Som nr 2 är det bra om den är så nära ytterpanel / yttervägg som det är möjligt .
Vi kan enbart gissa oss till vart den säkra temperaturen är , vill man veta till 100 % så måste mätprober placeras i väggen .
Själv håller jag mig till vad experter (proffs) uttalar sig om .
Du menar att isoleringens tjocklek och temperaturen utomhus inte spelar någon roll, det är alltid 15-16 grader som gäller?

Behovet av innertemperatur är helt avhängigt på de parametrarna. Det borde dina proffs berätta för dig.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
15 / 16 gr har med daggpunkten i ytterväggar / tak att göra .
Daggpunkten ska som nr 1 hamna utanför diffspärr / diffbroms (sett inifrån)
Som nr 2 är det bra om den är så nära ytterpanel / yttervägg som det är möjligt .
Vi kan enbart gissa oss till vart den säkra temperaturen är , vill man veta till 100 % så måste mätprober placeras i väggen .
Själv håller jag mig till vad experter (proffs) uttalar sig om .
Varför skulle det leda till att 15/16 grader är lagom. Generellt vill man att det är varmare inne än ute. Det räcker om det inte finns fuktbelastning inne.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att isoleringens tjocklek och temperaturen utomhus inte spelar någon roll, det är alltid 15-16 grader som gäller?

Behovet av innertemperatur är helt avhängigt på de parametrarna. Det borde dina proffs berätta för dig.
Fuktbelastningen är en stor parameter också.

Ja, fuktbelastningen inne, i kombination med tjocklek/konstruktion av väggar och isolering är avgörande parametrar för temperatur och daggpunkt. Likaså skillnaden mellan ute och inne.
Man kan aldrig påstå att det är exakt en viss innetemperatur som gör livet problemfritt.

Ett hus som inte har någon fuktbelastning alls (obebott fritidshus) kan man släppa ner väldigt lågt under kalla vinterperioder utan problem. Det är när vädret slår om, och blir milt, som man måste följa med upp i innertemperatur för att inte få en "omvänd" fuktvandring in i den kalla stommen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju definitivt inte dolt i alla fall. Fel kanske det är .....
Stämmer. Kommer inte gå att hävda som dolt. Är nu mest intresserad av varför det är byggt så här och källan till fukten.

Tomture61
Nissens Nissens skrev:

Var har jag skrivit detta ?
När temperaturen sjunker på utsidan så sjunker temperaturen på insidan i en byggnad .
Har man termostatreglerad värme i byggnaden så aktiveras detta för att värma upp insidan .
Har man termostaten inställd på 16 gr så borde det förbli så .

Naturligtvis kommer en utomhustemp på minus 30 gr vinna över plus 16 gr i byggnaden .
Men nu innehåller minus 30 gr inte så mycket fukt 😉

Du tycks inte ha en susning om vad du pratar om.

Nissens
Var har jag skrivit detta ?
När temperaturen sjunker på utsidan så sjunker temperaturen på insidan i en byggnad .
Har man termostatreglerad värme i byggnaden så aktiveras detta för att värma upp insidan .
Har man termostaten inställd på 16 gr så borde det förbli så .

Naturligtvis kommer en utomhustemp på minus 30 gr vinna över plus 16 gr i byggnaden .
Men nu innehåller minus 30 gr inte så mycket fukt 😉
Du har skrivit det flera ggr i tråden att det är 15-16 grader som gäller.

I verkligheten är det inte så. Temperaturbehovet i garaget är avhänigt på bl.a hur isolerad byggnaden är och vad utomhustemperaturen är.

Jag har tex ett hyfsat välisolerat garage och ofta är vintrarna milda med kanske 5-10 plusgrader ute. Då räcker det att värma upp lite för att hålla nere luftfuktigheten inne.

Du får väl höra med dina ”proffs”. 😊

Nissens Nissens skrev:
Det är klart att man kan ha avfuktare om man tycker att det är kul. Jag använder uppvärmning och ventilation, det fungerar utmärkt och visar att någon avfuktare inte behövs.
Jag har alltid avfuktare om jag annars skulle värmt med direktel och förutsättningarna är lämpliga. Ser det mer som ett elelement som även avfuktar. Garage, källare, tvättstuga. Spelar egewntligen inte så stor roll om den är effektiv i avfuktningen så billigast duger, bättre än en ren värmefläkt iaf.

Nissens
V Ville_Vessla skrev:
Jag har alltid avfuktare om jag annars skulle värmt med direktel och förutsättningarna är lämpliga. Ser det mer som ett elelement som även avfuktar. Garage, källare, tvättstuga. Spelar egewntligen inte så stor roll om den är effektiv i avfuktningen så billigast duger, bättre än en ren värmefläkt iaf.
Ja, om direktel är alternativet så håller jag med dig. Jag har en kulvert till garagebyggnaden med värme från bergvärmepumpen som går till golvvärme i garage/förråd så den värmen är billigare än en avfuktare. 😊

Värme är ingen ersättare till avfuktning/ventilation om fukthalten är hög.
Förvisso sjunker RH något med ökande temp eftersom varm luft kan binda mer vattenånga, men ökad temperatur leder också till att man (av den orsaken) kan hamna ovanför den gröna kurvan i diagrammet.
Diagram över kritiska fukttillstånd för mögel visar samband mellan temperatur (0-50°C) och relativ fuktighet (75-100%) med tre olika risknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Du tycks inte ha en susning om vad du pratar om.
Och det tror du att du har 🤣 Amatör .

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Du har skrivit det flera ggr i tråden att det är 15-16 grader som gäller.

I verkligheten är det inte så. Temperaturbehovet i garaget är avhänigt på bl.a hur isolerad byggnaden är och vad utomhustemperaturen är.

Jag har tex ett hyfsat välisolerat garage och ofta är vintrarna milda med kanske 5-10 plusgrader ute. Då räcker det att värma upp lite för att hålla nere luftfuktigheten inne.

Du får väl höra med dina ”proffs”. 😊
Är 15-16 gr (temperatur) samma sak som isolering 🤔
Du verkar också ha svårt med läsförståelse 🤔

Temperaturen i en isolerad byggnad är beroende på hur mycket värmeenergi som tillförs .
För att du ska först bättre , hur stort elelement som finns i byggnaden .
Har man välisolerat går det åt mindre värmeenergi 😉

Du borde fördjupa dig i hur en byggnad fungerar ang luftfuktighet - uppvärmning - isolering - mm .
Du verkar sakna massa kunskap ....

Och kan du snälla rara sluta bete dig som en trotsig barnrumpa .

Tomture61
M MagHam skrev:
Värme är ingen ersättare till avfuktning/ventilation om fukthalten är hög.
Förvisso sjunker RH något med ökande temp eftersom varm luft kan binda mer vattenånga, men ökad temperatur leder också till att man (av den orsaken) kan hamna ovanför den gröna kurvan i diagrammet.
[bild]
Äntligen mer korrekt information .
Får stånga skallen blodig med 2 individer i denna tråd .
Tror man brukar kalla de troll .

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Är 15-16 gr (temperatur) samma sak som isolering 🤔
Du verkar också ha svårt med läsförståelse 🤔
Du förstår tydligen inte detta. Jag förstår att du konsulterar ”proffs”.

Det är du som påstår att 15-16 grader är vad man skall ha.

Att det helt beror på olika faktorer som isolering och yttertemperatur har jag skrivit ett antal gånger, men du verkar inte inse det.
Temperaturen i en isolerad byggnad är beroende på hur mycket värmeenergi som tillförs .
För att du ska först bättre , hur stort elelement som finns i byggnaden .
Har man välisolerat går det åt mindre värmeenergi 😉
Jösses. Har du hört talas om daggpunkten? Läs på lite eller fråga dina ”proffs” hur den påverkas av ytter vs innertemp och isoleringens tjocklek.

Mitt garage blir för övrigt varmt utan element. Vattenburen golvvärme är inte dumt.
Du borde fördjupa dig i hur en byggnad fungerar ang luftfuktighet - uppvärmning - isolering - mm .
Du verkar sakna massa kunskap ....
Jag vet mycket om hur det fungerar, och jag vet att man inte måste ha 15-16 grader i en byggnad för att klara sig undan fuktproblem, jag vet också att någon avfuktare inte behövs om man har ett bra värmesystem och dito ventilation.

Eftersom du inte förstår det så är det hos dig kunskaper saknas.

Ju mindre man vet desto mindre vet man om att man inte vet. 😊
Och kan du snälla rara sluta bete dig som en trotsig barnrumpa .
Tycker du skall sluta med personangrepp och passa på att ta till dig lite kunskap istället för att klamra dig fast vid saker du hört någonstans.
Om du öppnar sinnet och tänker efter lite så förstår du (kanske) att det jag påstår stämmer.

Over and out..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.