2 673 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Tryckimpregnerade reglar i varmisolerat garage
Knepigt i så fall, det såg ju ut som att de använde syllpapp. Så det borde inte komma från bottenplattan.F frippe12 skrev:Ok, tack för info. Möjligt att luftspalten är för "smal" som det påpekats ovan. Får undersöka det med någon som kan.
Tippar på att alla hörn har tryckta stolpar. Första bilden jag delade är från översta högra hörnet ovanfrån sett, och den bilden med röd cirkel runt är från vänstra övre hörent ovanfrån sett.
Så här ser det ut i övre högra hörnet där funkt är synlig nerifrån och kanske krypandes uppåt?
[bild]
Frågan är ju om det rinner utmed väggen innanför panelen?
Precis, knepigt är rätt uttryck. Pappen på plattan borde väl vara ok att använda?Nissens skrev:
Har inte kollat om det är så pass fuktigt att det rinner. Behöver kapa upp en större bit antar jag.
Ja, om de använt typ syllpapp eller liknande så är det kapillärbrytande.F frippe12 skrev:
Bara spekulerar, om det som du säger verkar som att fukten kommer nedifrån så är ju en teori att fukten eventuellt kommer från panelen, rinner neråt och sugs så småning om upp av innerväggen.F frippe12 skrev:
Har du märkt av fukt i isoleringen?
Spekulation är det jag sysslar med också för tillfället, innan en fackman kan komma med utlåtande.Nissens skrev:Ja, om de använt typ syllpapp eller liknande så är det kapillärbrytande.
Bara spekulerar, om det som du säger verkar som att fukten kommer nedifrån så är ju en teori att fukten eventuellt kommer från panelen, rinner neråt och sugs så småning om upp av innerväggen.
Har du märkt av fukt i isoleringen?
Kan absolut vara som du beskriver, men behöver som sagt ta ner en större del av penelen för att få bättre översyn var fukten kan komma ifrån.
Ja, det är väl bara två håll fukten kan komma ifrån, från ytterväggen/panelen eller taket.F frippe12 skrev:
Du har inte sagt så mycket om taket, så jag antar att det är uteslutet?
Det ser tätt ut är väl allt jag kan säga. Men ska inte utesluta något i detta skede. Då skulle det vara någon otät bit i varje hörn då?Nissens skrev:
Då får du gå vidare och leta efter orsaken att den blir blöt. Skulle börja uppe vid taket om regnvatten kan leta sig in vilket är min teori.F frippe12 skrev:
Kan vi få en bild/er på hela utsidan av din första bild. Sedan lite detaljer av takfot och hängrännor.
Är ju i mitt tycke svårt att se något fel utifrån.A AndersS skrev:
Dock är det ju väldigt tajt byggt mot marken.
För att undvika fuktskador / mögel i en byggnad så bör (ska) man hålla temp på min 16 gr den kalla årstiden . Fukthalten i luften bör ej överstiga 70% RH , bättre ju lägre den är , typ 50% .
Ventilera måste man också .
För att hålla fuktnivån i schack krävs en luftavfuktare + en mätare .
Min. avstånd för panel på utsidan till mark bör vara 200 mm , detta för att nederbörd ej skall stänka upp på trädetaljer . En rad lekasten / lättbetong sten fixar detta .
Att sätta syllen mot garagets betongplatta + parkera blöta / snöiga bilar är att be om problem / fuktskador i ytterväggar .
Ventilera måste man också .
För att hålla fuktnivån i schack krävs en luftavfuktare + en mätare .
Min. avstånd för panel på utsidan till mark bör vara 200 mm , detta för att nederbörd ej skall stänka upp på trädetaljer . En rad lekasten / lättbetong sten fixar detta .
Att sätta syllen mot garagets betongplatta + parkera blöta / snöiga bilar är att be om problem / fuktskador i ytterväggar .
Det behövs inte alls någon luftavfuktare, ventilation och uppvärmning räcker alldeles utmärkt. Dock är det inte alls nödvändigt att ha 16 grader, det beror på byggnadskonstruktionen.Tomture61 skrev:
Behövs inte alls om man har takutstick och hängränna.Tomture61 skrev:
Är det inte alls när man använder syllpapp.Tomture61 skrev:
Varför skriver du så mycket om något du uppenbarligen inte har kunskap om?