Nissens
F frippe12 skrev:
Ok, tack för info. Möjligt att luftspalten är för "smal" som det påpekats ovan. Får undersöka det med någon som kan.

Tippar på att alla hörn har tryckta stolpar. Första bilden jag delade är från översta högra hörnet ovanfrån sett, och den bilden med röd cirkel runt är från vänstra övre hörent ovanfrån sett.

Så här ser det ut i övre högra hörnet där funkt är synlig nerifrån och kanske krypandes uppåt?

[bild]
Knepigt i så fall, det såg ju ut som att de använde syllpapp. Så det borde inte komma från bottenplattan.

Frågan är ju om det rinner utmed väggen innanför panelen?

Nissens Nissens skrev:
Knepigt i så fall, det såg ju ut som att de använde syllpapp. Så det borde inte komma från bottenplattan.

Frågan är ju om det rinner utmed väggen innanför panelen?
Precis, knepigt är rätt uttryck. Pappen på plattan borde väl vara ok att använda?

Har inte kollat om det är så pass fuktigt att det rinner. Behöver kapa upp en större bit antar jag.

Nissens
F frippe12 skrev:
Precis, knepigt är rätt uttryck. Pappen på plattan borde väl vara ok att använda?
Ja, om de använt typ syllpapp eller liknande så är det kapillärbrytande.
F frippe12 skrev:
Har inte kollat om det är så pass fuktigt att det rinner. Behöver kapa upp en större bit antar jag.
Bara spekulerar, om det som du säger verkar som att fukten kommer nedifrån så är ju en teori att fukten eventuellt kommer från panelen, rinner neråt och sugs så småning om upp av innerväggen.
Har du märkt av fukt i isoleringen?

Nissens Nissens skrev:
Ja, om de använt typ syllpapp eller liknande så är det kapillärbrytande.

Bara spekulerar, om det som du säger verkar som att fukten kommer nedifrån så är ju en teori att fukten eventuellt kommer från panelen, rinner neråt och sugs så småning om upp av innerväggen.
Har du märkt av fukt i isoleringen?
Spekulation är det jag sysslar med också för tillfället, innan en fackman kan komma med utlåtande.

Kan absolut vara som du beskriver, men behöver som sagt ta ner en större del av penelen för att få bättre översyn var fukten kan komma ifrån.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F frippe12 skrev:
Spekulation är det jag sysslar med också för tillfället, innan en fackman kan komma med utlåtande.

Kan absolut vara som du beskriver, men behöver som sagt ta ner en större del av penelen för att få bättre översyn var fukten kan komma ifrån.
Ja, det är väl bara två håll fukten kan komma ifrån, från ytterväggen/panelen eller taket.

Du har inte sagt så mycket om taket, så jag antar att det är uteslutet?

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är väl bara två håll fukten kan komma ifrån, från ytterväggen/panelen eller taket.

Du har inte sagt så mycket om taket, så jag antar att det är uteslutet?
Det ser tätt ut är väl allt jag kan säga. Men ska inte utesluta något i detta skede. Då skulle det vara någon otät bit i varje hörn då?

Nissens
F frippe12 skrev:
Det ser tätt ut är väl allt jag kan säga. Men ska inte utesluta något i detta skede. Då skulle det vara någon otät bit i varje hörn då?
Möjligen om de missat något vid vindskivorna, då kan det kanske visa sig i hörnen.

Har du fukt i alla fyra hörnen alltså?

Nissens Nissens skrev:
Möjligen om de missat något vid vindskivorna, då kan det kanske visa sig i hörnen.

Har du fukt i alla fyra hörnen alltså?
Precis så.

Nissens
F frippe12 skrev:
Precis så.
Då hade jag nog kollat en extra gång om det ser rätt ut mellan takbeläggningen och vindskivorna.

Bara ifall att…

F frippe12 skrev:
Möjligt, är inte byggtekniskt kunnig så har bara beskrivit det jag kan se och gissa mig till.
Jo, men vad är det svarta på första bilden? Som du beskrivit byggnation ska det vara panelbrädor, men jag tycker det ser ut som papp.

A AndersS skrev:
Jo, men vad är det svarta på första bilden? Som du beskrivit byggnation ska det vara panelbrädor, men jag tycker det ser ut som papp.
Korrekt. Det är papp på insidan av den yttre panelen.

Kände på den nu och den är jätteblöt...

F frippe12 skrev:
Korrekt. Det är papp på insidan av den yttre panelen.

Kände på den nu och den är jätteblöt...
Då får du gå vidare och leta efter orsaken att den blir blöt. Skulle börja uppe vid taket om regnvatten kan leta sig in vilket är min teori.
Kan vi få en bild/er på hela utsidan av din första bild. Sedan lite detaljer av takfot och hängrännor.

A AndersS skrev:
Då får du gå vidare och leta efter orsaken att den blir blöt. Skulle börja uppe vid taket om regnvatten kan leta sig in vilket är min teori.
Kan vi få en bild/er på hela utsidan av din första bild. Sedan lite detaljer av takfot och hängrännor.
Är ju i mitt tycke svårt att se något fel utifrån.

Dock är det ju väldigt tajt byggt mot marken.

• Närbild av ett vitt hus hörn med svart stuprör och paneler tätt byggda mot marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vitmålad byggnadsvägg och takfot, visar platsen där konstruktionen är byggd nära marken.
    Skapa konto
  • Svart stuprör och hängränna mot vit fasad på ett hus, byggt nära marken med staket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En vägg i ett rum med fönster ut mot en terrass. Flera föremål står lutade mot väggen, inklusive en bagagebox och diverse verktyg.
    Skapa konto
  • Närbild på en vit träfasad och takränna, med ett rött hus och en röd bil i bakgrunden. Byggnaden är tätt byggd mot marken.
    Skapa konto
  • Svart stuprör och ljus panel på hus med byggdetaljer, diskussion om tät byggnation mot marken.
    Skapa konto
  • Byggnadens yttervägg och takfot med svart stuprör, byggt tätt mot marken.
    Skapa konto
  • Vit panelvägg byggd nära marken, med detaljer av tätt fogade träpaneler och stenar på marken.
    Skapa konto
Tomture61
För att undvika fuktskador / mögel i en byggnad så bör (ska) man hålla temp på min 16 gr den kalla årstiden . Fukthalten i luften bör ej överstiga 70% RH , bättre ju lägre den är , typ 50% .
Ventilera måste man också .
För att hålla fuktnivån i schack krävs en luftavfuktare + en mätare .

Min. avstånd för panel på utsidan till mark bör vara 200 mm , detta för att nederbörd ej skall stänka upp på trädetaljer . En rad lekasten / lättbetong sten fixar detta .
Att sätta syllen mot garagets betongplatta + parkera blöta / snöiga bilar är att be om problem / fuktskador i ytterväggar .

Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att undvika fuktskador / mögel i en byggnad så bör (ska) man hålla temp på min 16 gr den kalla årstiden . Fukthalten i luften bör ej överstiga 70% RH , bättre ju lägre den är , typ 50% .
Ventilera måste man också .
För att hålla fuktnivån i schack krävs en luftavfuktare + en mätare .
Det behövs inte alls någon luftavfuktare, ventilation och uppvärmning räcker alldeles utmärkt. Dock är det inte alls nödvändigt att ha 16 grader, det beror på byggnadskonstruktionen.
Min. avstånd för panel på utsidan till mark bör vara 200 mm , detta för att nederbörd ej skall stänka upp på trädetaljer .
Behövs inte alls om man har takutstick och hängränna.
En rad lekasten / lättbetong sten fixar detta .
Att sätta syllen mot garagets betongplatta + parkera blöta / snöiga bilar är att be om problem / fuktskador i ytterväggar .
Är det inte alls när man använder syllpapp.

Varför skriver du så mycket om något du uppenbarligen inte har kunskap om?

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.