H Hullefar skrev:
Jojo, jag säger inte att man inte kan gilla det, men tråden handlar ju om saker som kommer att anses daterade om 20 år, inte huruvida de uppkommit för att höja värdet. Då tror jag en hemmabio, som väl var en grej främst när DVD och senare bluray kom, knappast kommer ses som något åtråvärt utan snarare väldigt anakronistiskt och mossigt.

Lite som de små 7.1-surroundsystemen från Elgiganten som satt på mer eller mindre fula sätt i ALLA vardagsrum 2010.
Jag tror inte det. Man uppdaterar den hela tiden. Ingen har väl DVD i sin hemmabio idag utan en Bluray samt någon form av streamingburk AppleTV, Kodiburk eller liknande. Dock är inte streamat tillräckligt bra för att ersätta 4k Bluray riktigt än.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror inte det. Man uppdaterar den hela tiden. Ingen har väl DVD i sin hemmabio idag utan en Bluray samt någon form av streamingburk AppleTV, Kodiburk eller liknande. Dock är inte streamat tillräckligt bra för att ersätta 4k Bluray riktigt än.
För allmänheten har streamat varit bättre än bluray i åratal... där "bättre" innebär billigare och smidigare. Ett fåtal bryr sig om bildkvalitet.

Jag tror att ett biorum var häftigt när alternativet till projektorn i källaren var en 32 LCD i vardagsrummet. Nu när så många har 60-75" OLED i vardagsrummet känns det svårmotiverat att gå ner och sätta sig i källaren. Iaf skulle jag aldrig palla göra det och om jag köpte ett nytt hus skulle jag bara se ett biorum i källaren som något jobbigt att sanera bort. Lite som att en pool är bara ett jäkla aber att fylla igen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
För allmänheten har streamat varit bättre än bluray i åratal... där "bättre" innebär billigare och smidigare. Ett fåtal bryr sig om bildkvalitet.

Jag tror att ett biorum var häftigt när alternativet till projektorn i källaren var en 32 LCD i vardagsrummet. Nu när så många har 60-75" OLED i vardagsrummet känns det svårmotiverat att gå ner och sätta sig i källaren. Iaf skulle jag aldrig palla göra det och om jag köpte ett nytt hus skulle jag bara se ett biorum i källaren som något jobbigt att sanera bort. Lite som att en pool är bara ett jäkla aber att fylla igen.
När man kommer hem till någon som har 70 tums tv så inser man hur mycket bättre det blir med 100-130 tum projektor. Även med samma FOV är det en helt annan grej med stor bild. Ska bli intressant och se när 100+ tum TVs blir mainstream om det kan bli samma känsla som bio eller om faktist tom projecering gör något för känslan.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När man kommer hem till någon som har 70 tums tv så inser man hur mycket bättre det blir med 100-130 tum projektor. Även med samma FOV är det en helt annan grej med stor bild. Ska bli intressant och se när 100+ tum TVs blir mainstream om det kan bli samma känsla som bio eller om faktist tom projecering gör något för känslan.
Oavsett vad handlar ju tråden om vad som daterar ett hus och där TROR jag iaf att en hemmabio kommer kännas väldigt daterad om 20 år.

Jag tycker ju personligen om grå väggar, men jag inser också att det sannolikt kommer datera husen från den här tiden i framtiden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
När jag växte upp var gillestuga och hobbyrum med pingisbord väldigt inne. Trendigt då och hett som glögg en luciamorgon. Särskilt i villor byggda 1965-75. Är det någon som har pingisbord i källaren längre? Eller gillestuga med träpanel och öppen spis? Eller är det rentav där alla biografer byggts?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När man kommer hem till någon som har 70 tums tv så inser man hur mycket bättre det blir med 100-130 tum projektor. Även med samma FOV är det en helt annan grej med stor bild. Ska bli intressant och se när 100+ tum TVs blir mainstream om det kan bli samma känsla som bio eller om faktist tom projecering gör något för känslan.
I mina ögon så är det just mörkret runtomkring, att man stänger ute alla andra intryck, som är en stor del av poängen med ett biorum. Det handlar inte bara om storleken på bilden.

För att vända på resonemanget så kan man ju se det som så att med ett biorum i källaren kan man strunta i att möblera vardagsrummet runt en teve ;) Minns inte om det har nämnts tidigare i tråden, men Gert Wingårdh sa i nåt teveprogram något i stil med att bokhyllor och tevehörnor är två saker som är borta i nyritade hus idag. Mina barn har en väldigt begränsad relation till teven som hänger på väggen, jag och (framförallt) sambon är visserligen fortfarande fast i vanan att glo på teve i vardagsrummet, men det är inte alls självklart att den kommer att hänga kvar. Så, min kandidat till "trend" som kommer att försvinna blir tevehörnan :D Snarare än biorummet som alltid har varit och kommer att vara en ganska nischad företeelse.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
I mina ögon så är det just mörkret runtomkring, att man stänger ute alla andra intryck, som är en stor del av poängen med ett biorum. Det handlar inte bara om storleken på bilden.

För att vända på resonemanget så kan man ju se det som så att med ett biorum i källaren kan man strunta i att möblera vardagsrummet runt en teve ;) Minns inte om det har nämnts tidigare i tråden, men Gert Wingårdh sa i nåt teveprogram något i stil med att bokhyllor och tevehörnor är två saker som är borta i nyritade hus idag. Mina barn har en väldigt begränsad relation till teven som hänger på väggen, jag och (framförallt) sambon är visserligen fortfarande fast i vanan att glo på teve i vardagsrummet, men det är inte alls självklart att den kommer att hänga kvar. Så, min kandidat till "trend" som kommer att försvinna blir tevehörnan :D Snarare än biorummet som alltid har varit och kommer att vara en ganska nischad företeelse.
Vi har ingen TV kör projektorn för allt som inte tittas från mobilen eller datorn. Så vi kommer nog inte ha en TV i vardagsrummet när vi köper hus. Nästan så jag tycker en uppfälld projektorduk i vardagsrummet är mer stilrent än en 65 tums TV på väggen också :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
I mina ögon så är det just mörkret runtomkring, att man stänger ute alla andra intryck, som är en stor del av poängen med ett biorum. Det handlar inte bara om storleken på bilden.

För att vända på resonemanget så kan man ju se det som så att med ett biorum i källaren kan man strunta i att möblera vardagsrummet runt en teve ;) Minns inte om det har nämnts tidigare i tråden, men Gert Wingårdh sa i nåt teveprogram något i stil med att bokhyllor och tevehörnor är två saker som är borta i nyritade hus idag. Mina barn har en väldigt begränsad relation till teven som hänger på väggen, jag och (framförallt) sambon är visserligen fortfarande fast i vanan att glo på teve i vardagsrummet, men det är inte alls självklart att den kommer att hänga kvar. Så, min kandidat till "trend" som kommer att försvinna blir tevehörnan :D Snarare än biorummet som alltid har varit och kommer att vara en ganska nischad företeelse.
Det är rätt intressant. Jag tror också att TV-altaret kommer att försvinna. Men om vi pratar om en tidshorisont på 20 år så ersätts den framförallt av AR (du får en virtuell skärm i valfri storlek som tycks hänga i verkligheten).

Bokhyllor däremot tycker jag är synd att det håller på att försvinna, har själv 8 hyllor sprängfyllda med böcker. Tycker det ger ett hemtrevligt och snyggt intryck. Men jag inser att det också är helt borta hos de flesta om några år.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
M Macrodus skrev:
Sen ska man inte förakta fransk toalett eller huktoaletter, de har många fördelar. 1. Hygienisk då man inte har direktkontakt, mindre risk för överförbar smitta och bakterier. Bra för folk med bacillskräck. 2. Lättare att rengöra.
3. Ekonomiska och miljövänligare; billigare att tillverka och använder mindre vatten än traditionell wc.
4. Medicinska fördelar; hukande förebygger förstoppning, botar hemorrojder, stärker lederna. Hukande är mer naturligt. Bättre för knäna osv. Kanske bättre för prostatan? Folk sitter för mycket....
.
Du missade punkt 5.
Möjligheten att lägga skidbrallorna i nummer 2 eller att halka med pjäxor. Inte helt ovanlig i alperna....
 
H Hullefar skrev:
Det är rätt intressant. Jag tror också att TV-altaret kommer att försvinna. Men om vi pratar om en tidshorisont på 20 år så ersätts den framförallt av AR (du får en virtuell skärm i valfri storlek som tycks hänga i verkligheten).

Bokhyllor däremot tycker jag är synd att det håller på att försvinna, har själv 8 hyllor sprängfyllda med böcker. Tycker det ger ett hemtrevligt och snyggt intryck. Men jag inser att det också är helt borta hos de flesta om några år.
Trenden att ta upp yta med saker som inte används (hur många böcker har du läst om?) tror jag är stendöd. Gick för något år sedan över till läsplatta och är så nöjd med att slippa belamra hemmet med en massa böcker.

För att något ska datera huset så tycker jag att det framförallt ska vara något som är jobbigt att ändra på, kökslayout, kakelbård i badrummet (horisontell eller vertial) eller helt specifika rum som gillestuga. Annars är det för lätt att ändra eller bortse ifrån
 
H Hullefar skrev:
Det är rätt intressant. Jag tror också att TV-altaret kommer att försvinna. Men om vi pratar om en tidshorisont på 20 år så ersätts den framförallt av AR (du får en virtuell skärm i valfri storlek som tycks hänga i verkligheten).
Ja, det var ju lite samma tanke jag hade runt VR innan, med skillnaden då att det kan bli en helt ny typ av upplevelse med VR i stället för en virtuell skärm. Riktigt hela vägen till Star Treks holodeck lär vi väl inte komma under får livstid :thinking:
 
Keiller Keiller skrev:
När jag växte upp var gillestuga och hobbyrum med pingisbord väldigt inne. Trendigt då och hett som glögg en luciamorgon. Särskilt i villor byggda 1965-75. Är det någon som har pingisbord i källaren längre? Eller gillestuga med träpanel och öppen spis? Eller är det rentav där alla biografer byggts?
Vi har gillestugan med öppen spis och träpanel, men panelen är i taket, gills det? ;)
På väggarna är det puts och väggskivor som förra ägaren målade vita. Bor i 70-talhus.
Inget pingisbord dock, bara ribbstol och klätternät i hobbyrummet.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har gillestugan med öppen spis och träpanel, men panelen är i taket, gills det? ;)
På väggarna är det puts och väggskivor som förra ägaren målade vita. Bor i 70-talhus.
Inget pingisbord dock, bara ribbstol och klätternät i hobbyrummet.
Ja vi har också "gillestuga", med öppen spis men också lekrum till barnen, putsade väggar och panel i taket. Och biorum, utan pingisbord men med biljard som jag själv växte upp med i gillestugan på 70-talet ;) Det är ju sånt man kan ha när man har hyfsat gott om plats helt enkelt, och det i sig var väl en trend på 60-70-talen, som jag absolut inte ser som något negativt.
 
Vi har en mix, både jag och barnen kör VR, tittar på TV, på mobilen eller på datorn. Det är olika saker. Jag skulle inte gå ned till ett biorum (om jag hade ett) för att titta på aktuellt på TVn. Jag kör inte spel i VR om de inte är just i VR. Film i VR? Näe. Då får man ta fram en hjälm som är bekvämare än ett par glasögon. Jag mår dessutom illa av mycket VR.
 
AXS
Vad tror ni om räcken i glas? Både inne och ute.

Efter att ha sett ett som suttit uppe 5-10 år ute är jag inte övertygad om att det är något som är här för att stanna. Repigt glas, alger i nederkant och ganska vingliga stolpar.

Troligen dålig kvalitet och montering på detta ex dock....
 
  • Gilla
Takfönster och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.