Så länge man inte sätter upp en bård en till två meter upp på väggen är tapeter att föredra, tycker jag. Ja, en bård är rätt fult på målade väggar också.

Det beror såklart på mönstret hur snyggt det blir och sätter man de bara kant i kant, utan överlapp, blir det riktigt bra. En snyggt satt tapet är även enkel att få bra resultat med vid målning, om man skulle tröttna på mönstret och vill ha enfärgade väggar.
 
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M MrDizzy skrev:
Tapeter kan vara snyggt ... MEN de kan bli skitfula med.
Vad man tycker om är extremt individuellt och dessutom ändras det över tiden.
Så att bara hitta tapeter som man både tycker om nu och man tror att man inte kommer att kräkas på i framtiden.... bara det är ju löjligt svårt.
Sen vad nån annan satt upp.... glöm det.
Att det finns klåpare som tapetserar innebär inte att tapeter är fult, allt är fult om klåpare varit i farten.

Men jag kan hålla med om att det kan vara svårt att hitta en snygg tapet, det är inte enkelt och man är på gränsen till att ge upp. Då är det mycket enklare att välja årets färg på väggarna.
 
Jonas Persson
Veritasium berör på ett sätt det vi pratar om. Marknadens affärsmodell är att göra saker omodernt så fort som möjligt för att vi ska köpa nytt. 12.05 börjar han prata om det.
 
P pmd skrev:
Varmförråd tycks vara något som gud glömde att ta med sig från 1970-talet. Den bristen borde framtida generationer ha många väl valda ord att säga om.
Håller med till 100%.
Jag saknar källare! Jag har hittills bara bott i lägenhet (hemma med familjen i uppväxten räknas inte) men om jag bor i hus så vill jag ha källare! Eventuellt om jag har stor tomt så kan jag ha separat hus. Båda för förvaring och för när jag vil pyssla med saker som kanske inte fungerar så bra i själva bostaden pga t.ex. smuts och ångor men samtidigt inte vilja stå och frysa/saker gå sönder pga köld.

Nu är det givetvis en personlig åsikt, men jag tycker i alla fall att det är konstigt att man inte längre bygger källare. Inte ens halvkällare. Och om man tyder trender så känner jag att man till och med går mot att inte ens bygga mer än 1 plan. Galet. Saknar tiden med 3 plan eller rentav 4 om man räknar det lilla utrymmet i krypvinden.

Jag tror faktiskt att det är en trend som kanske ändrar sig!
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
P
I ichigo skrev:
Eventuellt om jag har stor tomt så kan jag ha separat hus. Båda för förvaring och för när jag vil pyssla med saker som kanske inte fungerar så bra i själva bostaden pga t.ex. smuts och ångor men samtidigt inte vilja stå och frysa/saker gå sönder pga köld.
Vi har en liten gäststuga som är vinterbonad, men det är lite för fint i den för att förvara trädgårdsslangar och högtryckstvättar och annan trädgårdsutrustning som inte tål minusgrader. Vårt garage är ouppvärmt (och oisolerat) men om det vore uppvärmt så är risken att vi snart inte skulle få plats med bilarna i det.
Och om man tyder trender så känner jag att man till och med går mot att inte ens bygga mer än 1 plan. Galet. Saknar tiden med 3 plan eller rentav 4 om man räknar det lilla utrymmet i krypvinden.
Med ettt enplanshus tror jag att jag kommer att kunna bo kvar i huset längre än i ett flerplanshus. Jag räknar inte med att det blir skoj att gå i trappor när jag blir en åldring.

Men ett torn på huset vore roligt att ha! Ett runt torn med fönster åt alla håll.
 
  • Älska
Alebaleportocale
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Håller med till 100%.
Jag saknar källare! Jag har hittills bara bott i lägenhet (hemma med familjen i uppväxten räknas inte) men om jag bor i hus så vill jag ha källare! Eventuellt om jag har stor tomt så kan jag ha separat hus. Båda för förvaring och för när jag vil pyssla med saker som kanske inte fungerar så bra i själva bostaden pga t.ex. smuts och ångor men samtidigt inte vilja stå och frysa/saker gå sönder pga köld.

Nu är det givetvis en personlig åsikt, men jag tycker i alla fall att det är konstigt att man inte längre bygger källare. Inte ens halvkällare. Och om man tyder trender så känner jag att man till och med går mot att inte ens bygga mer än 1 plan. Galet. Saknar tiden med 3 plan eller rentav 4 om man räknar det lilla utrymmet i krypvinden.

Jag tror faktiskt att det är en trend som kanske ändrar sig!
Källare har försvunnit för att det är dyrare än att bygga motsvarande yta ovan jord. Det blir också sämre bostadskvalitet i källaren, dåligt med fönster, radonrisk osv. Plus att källare är en riskkonstruktion för fuktskador. Skulle bli förvånad om källare kommer tillbaka.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fast med dagens dyra men minimala tomter och planer som begränsar bygghöjden så kommer det säkert bli aktuellt med källare igen.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Källare har försvunnit för att det är dyrare än att bygga motsvarande yta ovan jord. Det blir också sämre bostadskvalitet i källaren, dåligt med fönster, radonrisk osv. Plus att källare är en riskkonstruktion för fuktskador. Skulle bli förvånad om källare kommer tillbaka.
Men det här handlade väl inte om bostad i källare?
Det handlade om tekniska utrymmen och verkstadsutrymmen och förvaring. Så länge man bara har rena betong eller murverksväggar i källaren så eventuell fukt kan avdunsta inåt är det ingen riskkonstruktion.

Gällande bostad i källare håller jag helt med dig men vi skall inte blanda ihop äpplen och potatis.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 5 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Källare har försvunnit för att det är dyrare än att bygga motsvarande yta ovan jord. Det blir också sämre bostadskvalitet i källaren, dåligt med fönster, radonrisk osv. Plus att källare är en riskkonstruktion för fuktskador. Skulle bli förvånad om källare kommer tillbaka.
Fast är inte det (att det är dyrare) på grund av att vi sedan 70-talet envisas med att det skall vara bostadskvalitet i källaren. Om man accepterar att det är främst ett passivt uppvärmt utrymme inte avsett som bostad utan för funktioner som tvättstuga förvaring etc kan det ju byggas betydligt enklare och billigare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att den största förklaringen till hus utan källare (och även enplanshus) är standardisering. På 60-70 talet byggdes stora villaområden med 1.5plans hus med källare på diverse åkrar runt städerna. Många med alldeles för högt grundvatten för att källare skulle vara lämpligt. Husmarknaden fick en bakfylla och eftersom vi fortsätter bygga på platser som inte lämpar sig för källare blir standarden helt enkelt att ingen sådan byggs på någon plats.

I kombination med att man tittar på kostnaden för boyta (det man kan sälja på), istället för att värdesätta förvaring i direkt anslutning till huset utan att ta mer av tomten i anspråk.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Alla pratar om minimala tomter. Hur stort är det och när blir en tomt stor. Svara i m2
 
H Haste skrev:
Alla pratar om minimala tomter. Hur stort är det och när blir en tomt stor. Svara i m2
Stor > 1500
Liten < 750
Minimal < 250

Men det är ju relativt, själv har jag en 3000m2 tomt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Haste skrev:
Alla pratar om minimala tomter. Hur stort är det och när blir en tomt stor. Svara i m2
600 m2 minimal, bara en remsa på ca 5 m runt ett enplanshus.
1000 m2 normalt
1500 m2 stort , då styckas den i två minimala bitar ;)

Ovan avser större städer i villaområden.
 
H heimlaga skrev:
Men det här handlade väl inte om bostad i källare?
Det handlade om tekniska utrymmen och verkstadsutrymmen och förvaring. Så länge man bara har rena betong eller murverksväggar i källaren så eventuell fukt kan avdunsta inåt är det ingen riskkonstruktion.

Gällande bostad i källare håller jag helt med dig men vi skall inte blanda ihop äpplen och potatis.
Riskkonstruktionen är väl att på sikt försämras dräneringen och då får man fuktproblem. Om man dränerar om försvinner förstås risken. Om inte tomten är svårdränerad redan från början då är det en riskkonstruktion hela tiden.
 
650-750 kvm är en normal villatomt i nya planer. Det blir inte mycket trädgård kvar efter att hus, garage och bygglovabefriade byggnader byggts...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.