188 823 läst · 847 svar
189k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Som en följd kommer det strax efter huset är nybyggt friggebodar och carport med förrådsdel. Det borde vara bättre att planera och bygga förvaringen med huset.H heimlaga skrev:Ja jag har konstaterat att ju mindre förrådsutrymmen man har både varma och kalla destu mer förvaring med åtföljande kaos blir det i bostaden och destu mer bostadsyta behöver man för att rymmas att bo där också. Både varmförråd och i synnerhet kallförråd är billigare att bygga och hålla än bostadsrum per kvadratmeter så man har en del att vinna där. Dessutom är det lättare att trivas i ett hem utan stora högar på golvet.
Någonting som framtidens människor säkert kommer att vara missnöjda med och datera till den bostadsrumsfixerade tiden kring år 2000.
Kanske byggregler samt att många är på gränsen att ha råd med huset (utan friggebodar) är en orsak. Och så ser det billigare ut i offerten för huset.
Dekorplast lite överallt är väl något framtida husägare kommer reagera på att sattes upp för några år sen?
Hakade själv på den trenden men bara på en bricka med blandat pynt på och i sopskåpet
Hakade själv på den trenden men bara på en bricka med blandat pynt på och i sopskåpet
Det beror väl lite på var man sätter upp det?T Takfönster skrev:
Som vanligt, så är det inte de få väl valda ställena som sopskåpet som folk i framtiden kommer att reagera negativt på ... det är då det används till överdrift både här o där??
Det sattes vä upp på både dörrar trappsteg fönsterbrädet gästtoalett mm när de var som mest inne?M MrDizzy skrev:
Själv tycker jag de kan se bra ut i vissa lägen. Men de som tar över husen med dessa om 30år kommer väl säga att det är typiskt 2010tal eller liknande
För övrigt dök det upp ett sällskap med ett äldre par, några i min ålder samt några tonåringar häromåret och då dom såg vi var ute frågade dom lite försynt om dom fick hälsa på. Visade sig att det var sonen till mannen som renoverade vårat hus på 50-talet och mannen var då far och farfar till de yngre Han flyttade härifrån i slutet på 60-talet och hans föräldrar sålde huset några år senare, sedan köpte vi det drygt 30 år senare. Han ville visa huset för sina barn och barnbarn där han växte upp och blev ytterst förvånad och nästan tårögd då mycket av huset(kök, golv och lite mer) fortfarande var samma som hans far målarmästaren hade installelerat. Sen hittade han lite klotter i uthuset som vi undrat lite om men låtit vara för det såg kul ut, det var han och hans bror som gjort det runt -59 och då brast det nästan för den äldre mannen.
Funktionen laddning kommer nog finnas länge, än så länge är elbilar nog det minst dåliga vi har på kartan, så pratar nog rätt många decennier innan något annat tar över. Men själva boxarna kommer nog gå att datera rätt lätt. Kommer säkert att byggas in på ett helt annat sätt i framtiden. Såg precis en stolpe i gjutjärn med inbyggd laddbox t.ex.I Ionut skrev:Kul tråd att följa
Mycket av vad som nämns här är en smakgrej. Det viktigaste är att man trivs i bostaden. Jag skulle inte bry mig om vad eventuella framtida köpare tycker om inredning, de får helt enkelt renovera om de inte är nöjda.
Tillbaka till ämne. Läste hela tråden, kanske missade något inlägg men ingen som nämnde tapeter (tycker de är rätt fula och inte alls praktiska förutom att det är lättare att göma ojämnheter och sprickor i väggar) och laddboxar för elbilar (om några år när folk kommer inse att elbilar inte var "framtiden" och så miljövänliga)?
Döm om min reaktion när jag ser trenden att måla ett rum i 2 kulörer, delad på mitten. Precis som det var förr på sjukhus eller barnhem i öststaten där jag kommer ifrån. Lite ”institution”-känslaH Haste skrev:På vilket sett är tapeter fula? Vi har tapeter i hela huset. Målarna var jätte förvånade att vi inte måla för så gjorde alla andra. Vi tog tapeter för de enligt mig ger en varmare mjukare och lyxigare känsla i huset. Bara tvättstugan målades. Även de vita väggarna är tapet. Tycker målade väggar är fula. Det känns som man är i ett väntrum eller annan offentlig lokal och inte i ett hem.
H Haste skrev:På vilket sett är tapeter fula? Vi har tapeter i hela huset. Målarna var jätte förvånade att vi inte måla för så gjorde alla andra. Vi tog tapeter för de enligt mig ger en varmare mjukare och lyxigare känsla i huset. Bara tvättstugan målades. Även de vita väggarna är tapet. Tycker målade väggar är fula. Det känns som man är i ett väntrum eller annan offentlig lokal och inte i ett hem.
Det är bara min åsikt. Ni som har tapper behöver inte känna er kränkta. De flesta håller nog med er att tapeterna är snygga.
I min värld är det tvärtom: finslipade, släta och målade väggar ger lyxkänsla. Men jag är inte uppväxt här så vad vet jag... när de flesta använder tappeter hemma (och dessutom har folk gjort det sen man var liten) och i väntrummen på offentliga platser är väggarna målade det är självklart att man associerar målad vägg med sjukhusmiljö till exempel.
Jag har jag rivit bort alla tappeter i mitt hus och därefter spacklat, finiserad och målat väggarna i fina färger. Jag förstår mig inte riktigt på den här med att ha papper på väggar. När det är halvmörkt och mysigt inne ser man kanske inte ojämnheterna/kanterna på tappeter men det funkar inte med stora fönster och mycket ljusinsläpp enligt mig för att då syns plötsligt alla ojämnheter.
Men det det är en smakgrej och precis som med skönheten så sitter det i betraktarens öga.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Varför ska tapeter behöva innebära ojämnheter? Det är lika viktigt att ha en slät vägg om du har tapeter.I Ionut skrev:Det är bara min åsikt. Ni som har tapper behöver inte känna er kränkta. De flesta håller nog med er att tapeterna är snygga.
I min värld är det tvärtom: finslipade, släta och målade väggar ger lyxkänsla. Men jag är inte uppväxt här så vad vet jag... när de flesta använder tappeter hemma (och dessutom har folk gjort det sen man var liten) och i väntrummen på offentliga platser är väggarna målade det är självklart att man associerar målad vägg med sjukhusmiljö till exempel.
Jag har jag rivit bort alla tappeter i mitt hus och därefter spacklat, finiserad och målat väggarna i fina färger. Jag förstår mig inte riktigt på den här med att ha papper på väggar. När det är halvmörkt och mysigt inne ser man kanske inte ojämnheterna/kanterna på tappeter men det funkar inte med stora fönster och mycket ljusinsläpp enligt mig för att då syns plötsligt alla ojämnheter.
Men det det är en smakgrej och precis som med skönheten så sitter det i betraktarens öga.
Lika viktigt är det ju inte, en tapet täcker trots allt en del porer i spackel och liknande. Men nästan alltid finare, för målade vägar kräver så extremt underarbete för att se bra ut och ändå är det sällan speciellt snyggt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Reagerade på att tapeter ska vara något man använder på fula väggar. Tapeter är bara ett sätt bland andra att dekorera väggen med.V Ville_Vessla skrev:
Jag har varit på massa visningar och sett att folk inte sällan sätter tapeter direkt på gipsskiva utan att bredspackla noggrant eller inte alls spackla gipset. Nu vet jag inte vad är standard/krav för tapetsering så kanske jag habe bara otur. Ser dock vitsen med tapeter in barnets rum då det upplevs som snyggt och fint särskild med någon Disney eller likanknde tapet.Jonas Persson skrev:
Tapeter kan vara snyggt ... MEN de kan bli skitfula med.I Ionut skrev:Jag har varit på massa visningar och sett att folk inte sällan sätter tapeter direkt på gipsskiva utan att bredspackla noggrant eller inte alls spackla gipset. Nu vet jag inte vad är standard/krav för tapetsering så kanske jag habe bara otur. Ser dock vitsen med tapeter in barnets rum då det upplevs som snyggt och fint särskild med någon Disney eller likanknde tapet.
Vad man tycker om är extremt individuellt och dessutom ändras det över tiden.
Så att bara hitta tapeter som man både tycker om nu och man tror att man inte kommer att kräkas på i framtiden.... bara det är ju löjligt svårt.
Sen vad nån annan satt upp.... glöm det.
Så klart, det är ju därför man tapetserar om ibland, klart mindre jobb än att måla om. Vi har nog tapetserat alla rum och nåt är även omtapetserat mot den vi först satte dit. Skittråkigt men ett rum är klart på en dag utan att blanda in hantverkare.M MrDizzy skrev:Tapeter kan vara snyggt ... MEN de kan bli skitfula med.
Vad man tycker om är extremt individuellt och dessutom ändras det över tiden.
Så att bara hitta tapeter som man både tycker om nu och man tror att man inte kommer att kräkas på i framtiden.... bara det är ju löjligt svårt.
Sen vad nån annan satt upp.... glöm det.