188 823 läst · 847 svar
189k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Sådär ren har nog aldrig våran diskbänk varit!V Ville_Vessla skrev:
Drömmer om klassikern varje dag jag kämpar med att hålla våran vask i porslin vit och inte kaffesumpfärgad. Hur kan man resonera som så att porslin är ett bra val för kök?!?!DennisCA skrev:
Kul tråd att följa
Mycket av vad som nämns här är en smakgrej. Det viktigaste är att man trivs i bostaden. Jag skulle inte bry mig om vad eventuella framtida köpare tycker om inredning, de får helt enkelt renovera om de inte är nöjda.
Tillbaka till ämne. Läste hela tråden, kanske missade något inlägg men ingen som nämnde tapeter (tycker de är rätt fula och inte alls praktiska förutom att det är lättare att göma ojämnheter och sprickor i väggar) och laddboxar för elbilar (om några år när folk kommer inse att elbilar inte var "framtiden" och så miljövänliga)?
Mycket av vad som nämns här är en smakgrej. Det viktigaste är att man trivs i bostaden. Jag skulle inte bry mig om vad eventuella framtida köpare tycker om inredning, de får helt enkelt renovera om de inte är nöjda.
Tillbaka till ämne. Läste hela tråden, kanske missade något inlägg men ingen som nämnde tapeter (tycker de är rätt fula och inte alls praktiska förutom att det är lättare att göma ojämnheter och sprickor i väggar) och laddboxar för elbilar (om några år när folk kommer inse att elbilar inte var "framtiden" och så miljövänliga)?
när vi köpte lgh frågade säljaren vad vi skulle göra om först. Inget, sade vi! Han var chockad. Lägenheten hade gjorts om 12 år tidigare, och trots att jag inte var så förtjust i gula tapeter och laminatgolv som liknar bok fick det duga. Det var inget fel på grejerna. Så småningom gjorde vi om köket och badrummet (ursprungliga från 70-talet) och i år började vi prata om att måla om väggarna. men jag såg i veckan att årets färg på väggarna är gul...MariaiÖstergötland skrev:Det verkar vara trendigt att i teorin tänka så men med tanke på hur många trådar här som startar med "Nyss köpt hus och vi ska nu renovera badrummet/köket/alla rum/golven" verkar trenden inte ha satt sig i verkligheten. Vi har bott i vårt hus i 2,5 år och har fortfarande kvar strukturtapeten och den bubbliga plastmattan, var sak har sin tid.
Laddboxar är ju inskrivet i PBL nu för tiden, så det slipper vi nog inte på ett tag.I Ionut skrev:Kul tråd att följa
Laddboxar lär nog bli kvar.. men som med det mesta kommer nog standarden att ändras inom några år. Kanske något som gör att det går att ladda snabbare? Ladda nya sorters batterier.. och kanske något som är mindre, snyggare och mer diskret.joakim_j skrev:
Vi har haft dubbelgarage i drygt två år nu och har lyckats hålla det hyfsat fritt från annat än bilar. Just nu finns därV Ville_Vessla skrev:Mmm, grannen har byggt nytt dubbelgarage, dom har inget därinne förutom bilarna. Får väl se hur länge det dröjer innan det fylls med skit. Själv har jag ett iofs rätt stort enkelgarage men lågt i tak, stampat jordgolv och mörkt men funktionellt ändå. Där brukar jag ha träverktyg stående alltid , gersåg, bordssåg osv..
- Två bilar
- En snöslunga
- Några papperskassar med tomflaskor
- Två råttfällor
Träverktygen har jag i snickarboa, där jag ibland har en mysse men ingen bysse.
Varmförråd tycks vara något som gud glömde att ta med sig från 1970-talet. Den bristen borde framtida generationer ha många väl valda ord att säga om.H heimlaga skrev:Hus utan uthus/förråd/garage i någon form hör i mina ögon till de där 2020-talsvansinnigheterna som framtida generationen kommer att hata.
Där han man igen byggt bort en möjlighet till flexibilitet av det slag som blir allt mer nödvändigt om man vill ha arbete på en allt mer fragmenterad arbetsmarknad.
Redigerat:
Elbilar är koola och tysta. Att en elmotor har högt vridmoment vid alla varvtal är också något som kan få en att dra på smilbanden.I Ionut skrev:
Även om statsmakterna får för sig att elbilar inte är miljövänliga längre så kommer det att finnas elbilsentusiaster.
På vilket sett är tapeter fula? Vi har tapeter i hela huset. Målarna var jätte förvånade att vi inte måla för så gjorde alla andra. Vi tog tapeter för de enligt mig ger en varmare mjukare och lyxigare känsla i huset. Bara tvättstugan målades. Även de vita väggarna är tapet. Tycker målade väggar är fula. Det känns som man är i ett väntrum eller annan offentlig lokal och inte i ett hem.I Ionut skrev:Kul tråd att följa
Ja jag har konstaterat att ju mindre förrådsutrymmen man har både varma och kalla destu mer förvaring med åtföljande kaos blir det i bostaden och destu mer bostadsyta behöver man för att rymmas att bo där också. Både varmförråd och i synnerhet kallförråd är billigare att bygga och hålla än bostadsrum per kvadratmeter så man har en del att vinna där. Dessutom är det lättare att trivas i ett hem utan stora högar på golvet.P pmd skrev:
Någonting som framtidens människor säkert kommer att vara missnöjda med och datera till den bostadsrumsfixerade tiden kring år 2000.