188 024 läst · 847 svar
188k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Man behöver inte exponera den så extremt men plywood är ett ruskigt bra byggmaterial. Till skillnad mot det mesta i gips och fiber som är engångs.T TomBeLu skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Vägghängd toalett är väl helt perfekt?SågspånPappspikEternit skrev:
Byggde jag nytt badrum så skulle jag ha allt vägghängt. Inget skåp med ben på golvet.
Helt klockrent att bara spola golvet direkt med duschmunstycket hälla ut lite allrent, svabba snabbt och sen spola igen med varmt vatten som dunstar snabbt.
Du har tvättat hela badrummet skinande rent på fem minuter och det finns inget damm eller annat som fastnar i skarvar.
Det blir väl inte mer saker dolda där än med en vanlig toalett?
Du har servicelucka och om du är som mig så är det inte så att du dagligen rotar i toatanken...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
De flesta av oss lever och verkar inte som du, så att inte ha stora ytor utanför huset tror jag inte påverkar företagsamheten och kreativiteten så våldsamt.H heimlaga skrev:
Däremot tror jag att du ändå har en poäng i att dagens hus inte passar för hemarbete, oavsett slag. Att ha ett kontor (japp, 50 % av Sveriges arbetande befolkning är tjänstemän, bland de villaboende är det säkert en ännu större andel) är väl närmast något bara de med utflyttade barn unnar sig. Med en förändrad arbetsmarknad (hur den nu blir efter coronan), tror jag att det är något som kan sätta tydliga avtryck.
”Fint hus, men hur ska man kunna sitta någonstans och jobba ostört?”
Det är ju perfekt. När ungarna flyttat hemifrån har man gäststuga, grillstuga, biljardrum, spahus bara fortsätt så långt du vill =)P Pin skrev:
Ska troligtvis bygga ett som pågen kan bo i när han har åldern inne, före och efter skall den fungera som gäst/grillstuga eller något.
Grillstuga?! Ska du grilla i gäststugan? Passa dig så det inte är du som får flytta ut i gäststugan? Rkarlsson skrev:
Man får ju självklart ha grillköket utomhus på verandan, med brasveden i sån där myseldare (vet inte vad det heter) och så sitter sällskapet vid långbordet (som har grymt sköna soffor/fåtöljer)P Pin skrev:
Givetvis så har man ljudisolerat sitt lilla hus väl så du kan ha nattklubb när du käkat upp din goda mat.
Jag sover gärna i gäststugan, så kan jag köra biosystem på full patte till en sjukt grym film på projektor över hela väggen. Bra ide
Får kolla upp vad betongbilen kostar så får jag börja bygga snabbt som tusan.
Men för att återgå lite seriöst.
Dagens fönsterbrädor, brutalt fula om man köper färdiga. Plastbyggda massiva som tåler lite skall det vara.
Bastu i källaren måste väl vara det som byggdes för 20 år sen som verkligen inte är poppis idag
Det var verkligen kung med källare, hade jag byggt helt nytt idag så hade jag inkluderat en källare men som gillestuga (biorum) plus tvättstuga och förvaring.D Dr Jumping Jack skrev:
Bodde i källare när jag bodde hemma, egen ingång och 2 stora rum varav ett var sovrum och ett tv/samvaro. Den källaren är idag en bar. Dock var ena sidan så pass att det satt rätt stora fönster. (var garage förr)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Av alla hus jag någonsin varit i som har bastu, så har det endast varit förvaring. Typ julpynt och annat sån säsongsbetonat. De som ägt bastu har även tyckt att det varit alldeles för omständigt.En apelsin skrev:
Vi får se men jag hade personligen mer trott på bastutunna/hus på tomten.
Vågar man lägga till bubbelbad i badrummet? Jag har ett som fanns när vi flyttade hit. Ingen av oss har faktiskt badat i det, känns för omständigt.