7 818 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Trefas Norge - Sverige
Lite förklaringar till min slafsigt ritade paintbil, som verkar ha förlorat färg
Det ska kopplas från norskt IT system.
Det är en vanlig svensk byggcentral med säkringar till uttagen, men jag orkade inte riktigt rita det.
Jag tänker att JFB inte borde lösa ut pga att det går tillbaka i "nollan", men visste inte hundra.
Denna lösningen ska ha funkat tidigare... har jag hört.
Om allt går ner hela tiden så blir det väll att fixa en massa norska grejjer på en halv dag till ett vettigt pris, vilket leder till nästa fråga...
finns Ahlsell i Norge?
Är det bara jag som tycker att omläggningen till TN-S kunde gått snabbare...
Det ska kopplas från norskt IT system.
Det är en vanlig svensk byggcentral med säkringar till uttagen, men jag orkade inte riktigt rita det.
Jag tänker att JFB inte borde lösa ut pga att det går tillbaka i "nollan", men visste inte hundra.
Denna lösningen ska ha funkat tidigare... har jag hört.
Om allt går ner hela tiden så blir det väll att fixa en massa norska grejjer på en halv dag till ett vettigt pris, vilket leder till nästa fråga...
finns Ahlsell i Norge?
Är det bara jag som tycker att omläggningen till TN-S kunde gått snabbare...
Fungera kommer det att göra på så sätt att det blir 230 i uttagen, men eftersom det är en svensk byggcentral kommer bara den ena av två faser i uttagen att vara avsäkrad, båda hylsorna i uttagen håller 127 volt mot jord istf 230 på den ena och 0 på den andra som vi är vana vid.
En kortis blir en j-la smäll, beroende på hur det är avsäkrat, plus det faktum att uttaget inte kan göras spänningslöst med säkringen.
Bygg om centralen till Norgestandard med två säkringar per uttag, ingen nollskena osv eller köp en norsk.
En kortis blir en j-la smäll, beroende på hur det är avsäkrat, plus det faktum att uttaget inte kan göras spänningslöst med säkringen.
Bygg om centralen till Norgestandard med två säkringar per uttag, ingen nollskena osv eller köp en norsk.
Jag vet att elektroskandia finns där men tyvär kan man inte längre handla på sitt svenska kontonummer, kan även vara så med Ahlsell om dom också finns där.
Här verkar det finnas norska byggcentraler, har ifs aldrig hört talas om firman förut: www.hakma.se
Det kommer fungera men inte jättebra, och är farligt om du har större än 16A matning i det norska trefasuttaget.
Varje 230V-uttag behöver två säkringar. Jag antar att man egentligen dessutom måste ha tvåpoliga säkringar för varje 230V-uttag men om du vet vad du gör så kan du nog fulköra med en trepolig brytare för tre enfasuttag.
Om du ändå känner att du är kompetent nog att mickla med detta så bygg om byggcentralen tillfälligt.
En annan och kanske bättre variant är att bygga en tillfällig byggcentral genom att ta en lagom tjock plywoodskiva och skruva fast en dragavlastare för trefaskabel, elcentral för installation i vanligt hem med jordfelsbrytare och en klase brytare, och ett antal 230V-uttag. Det alternativet är givetvis bäst om du ändå behöver de grejerna vid senare tillfälle.
OBS, kolla hur mycket ström man får köra i ett schuko-uttag i Norge. Räkna inte med att 16A är okej utan att ha kollat.
Smidigast är nog ändå att hyra en central.
Varje 230V-uttag behöver två säkringar. Jag antar att man egentligen dessutom måste ha tvåpoliga säkringar för varje 230V-uttag men om du vet vad du gör så kan du nog fulköra med en trepolig brytare för tre enfasuttag.
Om du ändå känner att du är kompetent nog att mickla med detta så bygg om byggcentralen tillfälligt.
En annan och kanske bättre variant är att bygga en tillfällig byggcentral genom att ta en lagom tjock plywoodskiva och skruva fast en dragavlastare för trefaskabel, elcentral för installation i vanligt hem med jordfelsbrytare och en klase brytare, och ett antal 230V-uttag. Det alternativet är givetvis bäst om du ändå behöver de grejerna vid senare tillfälle.
OBS, kolla hur mycket ström man får köra i ett schuko-uttag i Norge. Räkna inte med att 16A är okej utan att ha kollat.
Smidigast är nog ändå att hyra en central.
Jag hade också kört bygga-på-en-skiva-metoden, men jag vågade inte skriva det här

Här i norge är det krav på 2 polig säkring på alla kurser, så köp en norsk central istället. Ingen bra ide att blanda in en byggcentral avsedd för tn-system på ett it-nät.:@ Vet inte vilka krav du har men det finns på jula, biltema, tror att bauhaus har det. Sen finns både ahlsell, malmbergs och elektroskandia här, vet inte om det går och handla med svenskt konto, desvärre......Eller hyr en central på cramo eller liknande om det går åt större saker.
Klicka här för att svara