Hej!

Jag köpte en bänkpelarborr på måfå och behöver nu koppla in den.
Jag läser ut följande:
HP 0.7 kW 0.52 A 1.5
HP 0.5 kW 0.37 A 1.22

Jag antar det är två olika hastigheter iom brytaren på sidan.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/kontaktorer/motorskyddsbryt-10-16a
Den där har en brytström på 1-1.6A vilket borde fungera?

Helvete va dyrt det är - sen behöver man en liten kapsling som också kostar satan. Finns det billigare varianter som inte bränner ned hemmet eller är det bara svälja den här kostnaden?

Nu till trefasen - jag har en normcentral, behöver man ha en trepoligsäkring som bryter alla faser direkt eller får/kan man köra med individuella säkringar?

Är det OK att säkra ned ett vanligt CEE-don till 10A?

Jag behöver helt enkelt underlag så jag vet vafan jag ska be elektrikern ordna samt se om det är läge att göra det här nu inför julen beroende på vad det kommer att kosta!

Industrisymaskin i verkstad, grå, med märkningar, kontrollknappar, fotplatta och spindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinskylt med tekniska specifikationer, skruvar och handskrivna noteringar, mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Schneider är lite dyra. Det finns billigare https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare För den lilla motorn som körs under uppsikt ser jag inte något större behov av ett motorskydd alls.

Har du en normcentral så kan du ju sätta en trepolig dvärg. Är det priset igen som stör?

Ett CEE 416-uttag bör avsäkras med 16 A. Visst får man säkra det lägre, men varför?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Schneider är lite dyra. Det finns billigare [länk] För den lilla motorn som körs under uppsikt ser jag inte något större behov av ett motorskydd alls.

Har du en normcentral så kan du ju sätta en trepolig dvärg. Är det priset igen som stör?

Ett CEE 416-uttag bör avsäkras med 16 A. Visst får man säkra det lägre, men varför?
Nej priset på dvärgarna är inget problem men jag har en rätt liten central så innan jag tar upp tre extra platser så tänkte jag höra mig för. Har bara tre lediga slots kvar.

Nej jag är väl inte otroligt rädd för att bränna motorn men är inte ute efter att vara dumsnål heller. Jag antar man kan använda motorskyddet som en start/stopp knapp också?

Bästa svaret

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
En trepolig dvärg tar ju lika stor plats som tre enskilda. Eller tänkte du koppla in dig på en befintlig grupp? Det är väl inte direkt förbjudet, och är det lämpligt belastningsmässigt såvisst.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den här är det bra pris på och med kapsling, kan användas för start/stopp, gärna med ett 3 fasuttag under och stickpropp på maskinkabeln. Annars sitter den fast på plats och kan inte fyttas enkelt.
[länk]
Ah mycket bra pris! Tack för länken!

En trepolig dvärg tar ju lika stor plats som tre enskilda. Eller tänkte du koppla in dig på en befintlig grupp? Det är väl inte direkt förbjudet, och är det lämpligt belastningsmässigt såvisst.
Ja precis - belastningen är inget problem i dagsläget och knappast i framtiden heller. Men kan väl egentligen lika gärna sätta en trepolig direkt och om behov ändrar sig i framtiden så blir det ett framtida problem helt enkelt!

Schneider är lite dyra. Det finns billigare [länk] För den lilla motorn som körs under uppsikt ser jag inte något större behov av ett motorskydd alls.

Hur kommer det sig att ett 16A CEE416 inte bör säkras med 10A. Medan ett 16A CEE7/3 inte bör avsäkras med 16A?

Jag taggar in dig Bo då jag tänker att det här är något du kan svara på..

Teknisk ritning av en borr, elektrisk kopplingsschema, två hastigheter, italiensk text, minimalistisk stil, vintage.
Skapa konto

Det sitter en lampa som endast har två trådar till sig. Matningen till själva borren är 3-faser och jord, ingen nolla. Hittade det där kopplingsschemat på en italienskt site.. Det ser ut som att lampan sitter mellan två av faserna?

Nu är ju placeringen av lampan som sådan att det säkert kan sticka upp ett metallflarn när som helst så tänker mig nog något externt.. Men.. hur fan fungerar det där egentligen?

Jag kan inte avgöra det från schemat. Man ser bara att R,S,T går till motorn. Vad de två plintarna till vänster matas med framgår inte. Du får försöka följa upp hur det är kopplat eller mäta. En liten svag lampa för 400 V är sällsynt.

Jag kan inte avgöra det från schemat. Man ser bara att R,S,T går till motorn. Vad de två plintarna till vänster matas med framgår inte. Du får försöka följa upp hur det är kopplat eller mäta. En liten svag lampa för 400 V är sällsynt.
Kablarna är klippta på min så vet inte hur det har varit kopplat. Men du har rätt.. i en tidigare konfiguration när lampan var inkopplad kan det ju såklart ha funnits en nolla någonstans.

Är det bara för belysningen du är ute efter, skit i allt på schemat, köp en armatur som har en ledat lampdel med magnetfot och sladd och stickpropp.

Nu stod det "etc" i trådstarten så jag passar på att bolla in en relaterad fråga: kan ett motorskydd hantera bortfall av en fas till en trefasmotor, stänger den ner eltillförseln då eller vad händer?

Jepp om det är ett motorskydd som har kontaktor 400V och extra kontakt 13 - 14 NO i sig, blir lite tokigt om den 3 fasen bara löser så är två kvar och det snurrar på till motorskyddet löser på hög ström

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.