17 561 läst · 41 svar
18k läst
41 svar
Trång krök/skål på nya toaletter
Har samma erfarenhet av min IFÖ Spira. För trång i strävan efter liten vattenförbrukning. Har ställt in för max spolning men utloppet är för trångt.Fruktsallad skrev:
Jag undrar vilken toalettstol man ska välja om man vill ha mer en "gammal" variant av toa, fast en ny.
Dvs att det är en större skål nere i kröken där det kan samlas lite mer vatten så att man slipper bromsspår nere i botten på toan. Även att hålet ner till själva avloppet är lite större på gamla än nyaste modellerna.
Vi har haft Ifö Spira i tidigare boenden och använt den större spolmängden vatten, men det har ofta blivit halvstopp så vattnet stiger i holken när alla varit där och gjort nr 2. Detta gäller både barn och vuxna och normal mängd toapapper. För att sen säga SWOOOSH och så glider det ner. Ibland har det inte sagt swooosh och då har vi fått hälla en halv hink med vatten uppifrån nere i kröken och så säger det swosh. Nu bor samma familj i ett annat hem med med en "gammal" toalett och inte en enda gång har det ens varit i närheten av att bli halvstopp. Inte ett enda Swoooosh och stigande vatten i holken. Samma sorts toapapper. Samma kost.
Alltså är problemet de nya toaletternas utformning på skålen och diameter ner ut i avloppet.
Så, om man nu ska köpa en ny toa som beter sig mer som en gammal. Vad ska jag man kolla efter då?
Det är galet irriterande att inte få tömt toan direkt på en spolning utan halvstopp så fort något gjort nr 2!
En rejäl siktning med bara två torkningar ger stopp. Tråkigt för modellen de kallar rimfri utan vulst är bra i övrigt.
Till min handikappade make köpte jag en en liten bidé-dusch, så klarar han sig helt utan papper. Den gick bra att installera själv på en Mora-blandare. (Ibland kan anslutningen vara klurig.)
Denna lilla dusch innebär en revolution ifråga om renlighet, även om det kanske går åt lite mer vatten.
Denna lilla dusch innebär en revolution ifråga om renlighet, även om det kanske går åt lite mer vatten.
Jochi! Då är det säkert IFÖ spira rimfree dom installerade på mitt jobb för nåt år sedan. "Den/det" har legat kvar i kröken och hånflinat åt mig ett par ggr då jag spolat första gången, innan jag ens börjat med papperet. Ibland lyckas spolningen inte ens dra med sig allt papper då jag spolar andra gången. Bara lite papper. Verkar som när man spolar för snabbt då papperet inte hunnit suga i sig vattnet så surfar det på dom minimala vågorna i skålen. Min bror körde spolbilen många år här hemikring. Han prisade dom moderna snålspolande stolarna. Han hade aldrig brist på spoljobb.
Trådlyft. Dags för projektering för renovering av fritidshus. Ny toastol på listan.P Pelotard skrev:Nu har jag besökt Bauhaus och undersökt toaletterna dom sålde där - Gustavsberg, IFÖ, Camargue, Svedbergs, Laufen - med en primitiv metod: en knuten näve, liggande, kan jag få in/ner i kröken på Gustavsberg 315 T från 60-talet. En enda modell gick det på - Svedbergs 9085. (Hur det är längre in går ju inte att veta.)
Det är toaletter med golvmontering och golvavlopp jag har tittat på.
Ska kolla IDO också, verkar finnas på Byggmax.
Underbart engagemang i frågan. Ser framför mig hur du krälar runt på golvet i butiken med armen nere i kröken😂😂
Svedbergs 9085
Gustavsberg Nautic 1546
verkar vara ledarna i knytnäve vs krök-testet.
Finns det någon utmanare på tronen så här några år senare, ni som bytt stol på senare tid och är nöjda?
M MasMats skrev:Trådlyft. Dags för projektering för renovering av fritidshus. Ny toastol på listan.
Underbart engagemang i frågan. Ser framför mig hur du krälar runt på golvet i butiken med armen nere i kröken😂😂
Svedbergs 9085
Gustavsberg Nautic 1546
Finns det någon utmanare på tronen så här några år senare, ni som bytt stol på senare tid och är nöjda.
Instämmer. Jag har en förhöjd IFÖ rimfri.M MasMats skrev:Trådlyft. Dags för projektering för renovering av fritidshus. Ny toastol på listan.
Svedbergs 9085
Gustavsberg Nautic 1546
Finns det någon utmanare på tronen så här några år senare, ni som bytt stol på senare tid och är nöjda?
Skålen är för liten så man skiter på den och får göra ren den efter varje besök. Med spolning av borsten blir det tre spolningar istället för en.
Instämmer men har inget råd om någon bra lösning.M MasMats skrev:
Har en IFÖ Rimfri. Skålen är så trång att man skiter på den och får borsta ren den efter varje besök. Det blir tre spolningar istället för en.
Dessutom når borsten inte in i kröken så man ser en oren böjbotten.
Skulle behöva en böjd WC-borste liknande en diskborste men har inte funnit någon i butikerna. Köpte därför en från Kina med ställ men den har för mjuka borst. Ett verkligt skitproblem.
IFÖ Spira Art Rimfree har jag, den ser liten (ibte lika liten som TS) ut men inga problem att svälja skiten och man kan rengöra med vänlig toaborste.
Satte in den för nått år sen.
EDIT Såg att jag skrivit tidigare intråden. Som sagt inga problem med den jag köpte
Satte in den för nått år sen.
EDIT Såg att jag skrivit tidigare intråden. Som sagt inga problem med den jag köpte
Verkar bara finnas en kung på marknaden, Metcraft.
https://youtube.com/playlist?list=PLkTCuTr-MQ0Mx3se9yMjRb4MS0aBVSecx&feature=shared
https://youtube.com/playlist?list=PLkTCuTr-MQ0Mx3se9yMjRb4MS0aBVSecx&feature=shared
Jag har blivit omvänd ang. frugans toa för frökenfisar som jag nämnde för nåt år sedan i tråden. Någon typ av Ifö, hittar inte fakturan med modellbeteckningen.(se bild) Den funkar faktist rätt bra. Har sett att "svalget" har lite större diameter än äldre snålspolande rimfria stolar. Har fått stopp i kröken kanske 3ggr på 1,5 år. Men jag höjer dock ett varningens finger om ni praktiserar min beprövade förstaförsökslösning: att hålla ner spolknappen så vattnet stiger tills det precis ska rinna över kanten, för att få högsta möjliga tryck på stoppet. När vattennivån nådde hålet där spolvattnet kommer ut så smet det ut där och kom ut på golvet bakom toan. Nästan som Pythagoras kopp.Fruktsallad skrev:
Jag undrar vilken toalettstol man ska välja om man vill ha mer en "gammal" variant av toa, fast en ny.
Dvs att det är en större skål nere i kröken där det kan samlas lite mer vatten så att man slipper bromsspår nere i botten på toan. Även att hålet ner till själva avloppet är lite större på gamla än nyaste modellerna.
Vi har haft Ifö Spira i tidigare boenden och använt den större spolmängden vatten, men det har ofta blivit halvstopp så vattnet stiger i holken när alla varit där och gjort nr 2. Detta gäller både barn och vuxna och normal mängd toapapper. För att sen säga SWOOOSH och så glider det ner. Ibland har det inte sagt swooosh och då har vi fått hälla en halv hink med vatten uppifrån nere i kröken och så säger det swosh. Nu bor samma familj i ett annat hem med med en "gammal" toalett och inte en enda gång har det ens varit i närheten av att bli halvstopp. Inte ett enda Swoooosh och stigande vatten i holken. Samma sorts toapapper. Samma kost.
Alltså är problemet de nya toaletternas utformning på skålen och diameter ner ut i avloppet.
Så, om man nu ska köpa en ny toa som beter sig mer som en gammal. Vad ska jag man kolla efter då?
Det är galet irriterande att inte få tömt toan direkt på en spolning utan halvstopp så fort något gjort nr 2!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för stora långa bajskorvar som gör stoppet inte pappret. I know...efter alla stopp vi fått lösa. Det pratas för lite om det här, för folk skäms väl. Men när vi nu pratar om det så visar det sej att det är mycket vanligare än man tror mest bland männen. De skiter långa hårda som inte kan komma runt i kröken eller ens igen den.R Rejäl skrev:
Det är därför alla borde ha en "Poop knife" lätt tillgänglig så att man slipper vispa runt med en ståltrådsgalge.J Jessica Andersson7 skrev:Det är för stora långa bajskorvar som gör stoppet inte pappret. I know...efter alla stopp vi fått lösa. Det pratas för lite om det här, för folk skäms väl. Men när vi nu pratar om det så visar det sej att det är mycket vanligare än man tror mest bland männen. De skiter långa hårda som inte kan komma runt i kröken eller ens igen den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag använda denna ljuskälla?
Värme allmänt -
Iskalla element övervåning
Värme allmänt -
Rätt slipskål för att slipa bort tjärpapp från betonggolv?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur skall esdec krokar monteras till sol paneler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Trångt badrum, behöver lite tips på hur jag skall inreda.
Badrum