T twoody skrev:
Varför ska du ta i ifrån alla arkitekters jobb på vanliga hus bara för du tycker det är själlöst, nej bara för att det inte är en låda med dålig planlösning som hänger på ett berg så är väldigt många så kallade själlösa hus arkitekt ritade.

alla hus är vänliga hus men på sitt sätt utifrån sina förutsättningar!

Jag är själv arkitekt och ritar helt vanliga hus!

Det finns arkitektritade hus i alla smaker och former! På berg på lera på gräsmatta med platta rak eller branta tak! Hus byggda i trä, plast, stål, tegel eller betong osv!

Både med bra och dåliga planlösningar!

Men kataloghusen är helt och hållet en svensk miljonprograms relik ifrån 60 talet som lever starkt i vårt lätt och lagon sinnade land!

Staten hjälpte många av dessa husfabriker att bli vad dom blev! Men som jag sa kan det absolut var någon arkitekt inblandad, deras insats är vad den är!

Räcker att man tittar i våra granländer så ser man att vem som helst kan anlita en arkitekt för sitt hem! Bara i sverige som är totalentrepredandens mecca, väljer man sitt boende ifrån en papperskatalog och får en nyckelfärdig replica av grannhuset.

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
J
Ser ut som en uppgraderad redskapsbod.

Går det att kombinera öppen braskamin med FTX?

Det finns två uteplatser. En terrass ligger i nordvästläge och har förmiddagssol. I sydostläge ligger en större takterrass som man når från köket, där man får eftermiddagssol.
Blev det inte lite fel nu? I mina trakter går solen upp i O - SO och ner i V - NV.

S severin skrev:
Går det att kombinera öppen braskamin med FTX?
Man kan eventuellt behöva glänta på ett fönster/dörr en smula.
Det beror helt på hur tätt huset är, och vilket undertryck ventilationen skapar.
Men om man sedan också sätter på spisfläkten, då blir det kris!

• Gilla
severin
  • Laddar…
Husets form är betingat av tomtens utseende. Så långt är allt gott och väl. Arkitekturen känns välbalanserad, men visst finns det underligheter.
Dessa stora fönster kräver en genomtänkt placering.Alltför ofta ser man hus med generande insyn. Här verkar det dock inte vara något större problem, trots den diminutiva tomten. Väl genomfört! Någon energimässig fördel har de ändå inte och förutsätter att man gillar att tvätta fönster. Med tanke på inbrott, hur okrossbara är dessa fönster, som annars underlättar för tjuven?
Det har nu en tid varit populärt med stenhårda golv av betong eller klädda med stenmaterial. Minns de sköna korkolplastgolven.

Jag vet inte riktigt hur man ska utnyttja allrummet på entréplanet. Det har ingen koppling till just någonting. Man hade med fördel dessutom kunnat ta bort väggen mot entrén.

Köket saknar överskåp men verkar ha gott om förvaring ändå. Dock betvivlar jag den säkert väldigt dyra spisfläktens effektivitet.
Köksöar är nu nästan standard. Ofta påminner de, som här, om 60-talets barkök med bänksektion kopplat till en vägg, då med överskåp. Man tyckte att i synnerhet skåpen gav bra tillgänglighet både från disksidan och matsidan. Ändå försvann den lösningen eftersom man tyckte att den tog golvyta.

Den öppna spisen fascinerade mig när den dök upp för några decennier sen. När jag nu ser mer kritiskt på den, ser jag den mest som en överdriven designgimmick.
Den heta ytan är alltför lättåtkomlig och veden kan knappast has i närheten. Och hur kul är det att raka ur en spis på den höjden? Värst är ändå att den inte kan ha sitt eget luftintag.

Trevligt med trappor i riktig ek, inbyggt badrumsskåp och tillgången till uteplatser.

• Gilla
Leif T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.