Hej!
Behöver lite råd kring anläggning av trådgårdsvatten och automatbevattning. Både kring rimlig dragning av slang, och hur inkoppling vid brunn bör se ut. Det ser mycket ut, men tanken är att bygga i omgångar. Vill dock inte gräva upp trädgården fler gånger än vad jag behöver så vill lägga ner så mycket slang som möjligt direkt som jag pluggar och sen kan bygga ifrån. Håll i er, det här blir lite långt 😀
Karta över trädgård:
Förteckning:
Z1-Z4, zoner markerade i grönt. Detta är zoner där jag planerar för bevattning av gräsmatta. Jag har ännu inte detaljplanerat typ och mängd av sprinklers (hunter eller rain bird tänkt) (därav har jag inte heller stenkoll på vatten/tryck-behov per zon).
Plan för brunn:
Mvh,
Fredrik
Behöver lite råd kring anläggning av trådgårdsvatten och automatbevattning. Både kring rimlig dragning av slang, och hur inkoppling vid brunn bör se ut. Det ser mycket ut, men tanken är att bygga i omgångar. Vill dock inte gräva upp trädgården fler gånger än vad jag behöver så vill lägga ner så mycket slang som möjligt direkt som jag pluggar och sen kan bygga ifrån. Håll i er, det här blir lite långt 😀
Karta över trädgård:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förteckning:
Z1-Z4, zoner markerade i grönt. Detta är zoner där jag planerar för bevattning av gräsmatta. Jag har ännu inte detaljplanerat typ och mängd av sprinklers (hunter eller rain bird tänkt) (därav har jag inte heller stenkoll på vatten/tryck-behov per zon).
- Z1: Första prioriet. Blir popupsprinklers.
- Z2: Andra prioritet, men troligen inte i första vändan. Också popupsprinklers.
- Z3: Kommer inte kopplas in i första vändan. Mindre avstånd och korridors-likt mellan ytorna.
- Z4: Kommer inte kopplas in i första vändan. Större ytor.
- Röd markering: Drop-bevattning/mini-sprinklers av buskar och annat i slänt.
- Bastubyggnad / ev. badtunna
- Vattenutkastare i anslutning till odlingslådor
- Framtida utekök
- Framtida diskbänk
- Uttag 1 och 2 ligger ca 3m lägre än husets nivå.
- Zon1-3 ligger i ungefär samma nivå som hus
- Zon 4 3m lägre. Hus och brunn i samma nivå.
- Ventilbox för bevattning är tänkt ligga under altan på framsidan huset, markerad A i ritning.
- För att få en känsla kring avstånd: Från brunnen till uttag 2 är det ca 65m. Huset är ca 13m. Skissen bör vara hyffsat i skala, så det ger en känsla tror jag.
- Planen är att dra 32mm PEM enligt blå skiss som "stamnät".
- A är ventilboxen (likt denna, kopplade till Opensprinkler elektronik för att styra zoner av bevattning).
- Från ventilboxen dras 25mm PEM till pop-up spridare (Z1) och drop-bevattning (röd zon) (25mm PEM ej utritat i ritning).
- "Tömning" markerar lägsta punkten i trädgården där jag tänkte sätta en ventil för vintertömning
- I framtiden är jag sugen på att seriekoppla två stycken IBC-tankar ställda på vänster sida om altan (nära 4 på skiss). Från taket ta regnvatten, som sen pumpas från IBC till ventil-box A. Isf kommer IBC-tankarna fyllas från brunnen om de går tomma vid torrt väder. 25mm slang från A kommer alltså då ta sitt vatten från IBC. Uttagen vid 1 behöver fortfarande ta färskvatten för badtunna.
- Egen djupborrad brunn med hydropress. 92m djup med gölar/sjö inte så långt ifrån som borde trycka på och borga för bra vattentillgång.
- 55l / min upppmätt på vattenkastaren direkt i anslutning till brunnen.
- Vill minnas att jag hade 4bar statiskt tryck (men behöver dubbelkolla)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan för brunn:
- I brunnen sätter jag en T-koppling på vad som nu är kopplingen upp till hydropress, se pil på bild
- PEM-slang kommer inte ligga frostfritt. Så i pumphuset (som är frostskyddat), "efter" nämnda T-koppling sätter jag en manuell avstängningsventil. Nånstans här vill jag också ha en backventil så att jag inte riskerar bevattningsvatten in i dricksvattnet. Efter avstängningsventil vill jag också ha nippel för anslutning av tryckluft, så att jag kan blåsa ut vatten vid höststängning (trevägsventil för att antingen skicka vatten eller luft (hösttömning) ut i plastslangen?) Också anslutning av tryckluft bör kanske ha en backventil?
- Själva boxen med ventiler (A) har i sin tur en anslutning för tryckluft. Här kanske man bör sätta en manuell ventil på inflödet, så att man kan stänga det och genom att blåsa i ventilboxen därmed blåser bara ut mot sprinklers och inte upp mot brunn också.
- Allmänna tankar kring ovan plan?
- Hur skall jag tänka kring grening och kopplingar av 32mm PEM'en? Hur mycket tryck tappas i varje T-koppling t.ex. och riskerar det att bli ett problem i ovanstående skiss? Det blir många kopplingar med alla tänkta platser. Dock kommer vatten inte tas ut från mer än ett ställe åt gången (undantaget blir när auto-bevattning körs samtidigt som man t.ex. står i uteköket)
- Plastkoppling eller kopplingar i metall?
- Tänker jag rätt med 32mm som "bas" och sen 25mm mot sprinklers. Eller är det overkill?
- Tankar kring Zon Z2 och Z3? Bör jag dra 25mm PEM från ventilbox (A) upp tillbaka i samma dike som 32mm? (nackdel: jag tappar tryck. Fördel: bara en uppsättning automatik och att även dessa kan tas från IBC-tank om jag kommer till att lägga till dem). Behövs ju isf två slangar tillbaks om jag vill ha zonerna separat kontrollerbara. Eller en T-koppling till på blå ledning och en till ventilbox vid vad som är markerat B. (fördel: inget tappat tryck från A, mindre slang. Nackdel: ytterligare en enhet för automatik, samt omöjligt att koppla till IBC-tank).
- Tips på genvägar för att gräva "dikena"? Eller är det handkraft, blod, svett och tårar med spade som gäller?
- Hur skall jag tänka och vad behövs för inkoppling vid brunn? Tänker jag rätt i var jag ansluter, såsom pilen visar (den anslutningen gör att jag lätt kommer förbi hydropress och ut på baksidan)? Länkar till faktiska rördelar här uppskattas!
Mvh,
Fredrik
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"

Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Kortare uppföljningsfråga. Städar ur dödsbo och hittade följande kopplingar. Kan de användas för PEM? Vad kallas de? Å vad om något saknas för att göra dem kompletta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget feli dom igentligen, men klart överkurs för dig. Att förlägga slang i etapper inte fel. men tänk till om du ska plugga dom. Alla slangar ska om möjligt ligga med nedförsbacka och kunna tappas ur inför vintern.Då behöver dom bara grävas ner ca 20 centimeter och i änden en ventil som tömmer allt. Använd kulventiler som ska vara öppna vintertid, så dom inte fryser sönder. Det med kopplingar finns billiga i plast på varuhusen och duger gott. Här är lite att botanisera i, med priser
https://www.google.com/search?q=pem...7GMIDMgkIARBFGDsYwgMyCQgCEEUYOxjCAzIJCAMQRRg7
https://www.google.com/search?q=pem...7GMIDMgkIARBFGDsYwgMyCQgCEEUYOxjCAzIJCAMQRRg7
Absolut ingen expert, men om ingen säger något annat skulle jag försöka gräva lite i om 32mm PEM verkligen är tillräckligt.
Jag har 32mm i stugan -- men en stigning på typ 3-4m från pump till de flesta användningspunkterna. Så det är inte direkt jämförbart. Men där är 32mm till bara några få uttag helt klart lite klent.
Sprinklers som drivs med för dåligt tryck är jäkligt tråkiga och svåra att hantera, täcker alltid mycket mindre yta än man tror osv.
Sammanfattningsvis -- jag vet inte vad dimensionerna ska vara, men ju skulle själv ta reda på exakt vad dimensionerna ska vara och sedan dimensionera allt i överkant.
Jag har 32mm i stugan -- men en stigning på typ 3-4m från pump till de flesta användningspunkterna. Så det är inte direkt jämförbart. Men där är 32mm till bara några få uttag helt klart lite klent.
Sprinklers som drivs med för dåligt tryck är jäkligt tråkiga och svåra att hantera, täcker alltid mycket mindre yta än man tror osv.
Sammanfattningsvis -- jag vet inte vad dimensionerna ska vara, men ju skulle själv ta reda på exakt vad dimensionerna ska vara och sedan dimensionera allt i överkant.
Tack för feedback så långt!
De mässigkopplingarna som är på bild går till skrot om jag inte använder dem, så frågan var mer om jag kan använda dem och vad mer som isf behövs. Frågan kring plast/mässing är dock fortfarande relevant för jag behöver ändå köpa mycket nytt.
För klent ska det inte bli. Till själva sprinklers blir det 25mm PEM, sen en sådan här, eller liknande, å på den en "swing joint" innan själva sprinklers. Så tanken med att gå upp till 32mm för "matningen" av ventilboxen för att inte snåla. Tar gärna mer feedback på denna.
De mässigkopplingarna som är på bild går till skrot om jag inte använder dem, så frågan var mer om jag kan använda dem och vad mer som isf behövs. Frågan kring plast/mässing är dock fortfarande relevant för jag behöver ändå köpa mycket nytt.
För klent ska det inte bli. Till själva sprinklers blir det 25mm PEM, sen en sådan här, eller liknande, å på den en "swing joint" innan själva sprinklers. Så tanken med att gå upp till 32mm för "matningen" av ventilboxen för att inte snåla. Tar gärna mer feedback på denna.
Det är mera vad pumpen kan klara i tryck och flöde som bestämmer det mesta. Men inte fel med 32 som huvudledning och 25 ut till ev sprinkler och tappställe. Så det blir att beräkna sprinklernas behov, om det är en eller flera som ska gå samtidigt.Fredbe skrev:
Tack för feedback så långt!
De mässigkopplingarna som är på bild går till skrot om jag inte använder dem, så frågan var mer om jag kan använda dem och vad mer som isf behövs. Frågan kring plast/mässing är dock fortfarande relevant för jag behöver ändå köpa mycket nytt.
För klent ska det inte bli. Till själva sprinklers blir det 25mm PEM, sen en sådan här, eller liknande, å på den en "swing joint" innan själva sprinklers. Så tanken med att gå upp till 32mm för "matningen" av ventilboxen för att inte snåla. Tar gärna mer feedback på denna.
Exakt. Jag lutar ändå mer och mer åt att samla alla ventiler på ett ställe (markerat A) och ha all automatik där, och hellre dra tillbaka lite 25mm därifrån upp mot zonerna vid brunnen (som är rätt små). Dem kan jag plugga tills andan faller på att bygga vidare. Å zonerna som ligger närmare brunnen bör inte behöva mer än en 25mm per zon. Men skall förstås göra en uppskattning. Sen mäta i verkligheten flöde/tryck istället för att räkna ihjäl mig på förhand (kan jag ju göra innan jag lägger igen dikena).J jonaserik skrev:
Tankar kring inkoppling i brunn? Platsen jag markerat och hur jag lägger upp det med backventil och anslutning tryckluft?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 355 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 355 inlägg
Ta dit någon med en kedjegrävare typ Ditch-witch. Finns mindre självgående maskiner.
Jag grävde ner Pem i min trädgård förra sommaren. Handgrävde genom gräsmattan men hade jag haft så dör långa sträckor hade jag hyrt maskin eller hyrt in hela jobbet.
Jag grävde ner Pem i min trädgård förra sommaren. Handgrävde genom gräsmattan men hade jag haft så dör långa sträckor hade jag hyrt maskin eller hyrt in hela jobbet.
Tryckluft skulle vara för att hjälpa till med tömning inför vintern.J jonaserik skrev:
Större kärl får tyvärr inte plats i nuvarande "pumphus".
Vilken slang syftar du på? Metalprylen mot hydropress? Mätte nog aldrig på själva slangen, nippeln den ansluts på är 32mm. Den vita plastslangen som syns är klen, men till en utkastare och kommer inte användas här.
OK det med tryckluften, men betänk att det går aldrig att få bort allt vatten. Det liggeri botten av slangen och kommer att söka sig till lägsta punkten. Så en ventil eller annat som går att öppna på lägsta punkten,är nog ett måste för dig.
Det blir nog bra.Släpper man på trycket till noll och öppanar någon slinga som som är tveksamt fall på.Fredbe skrev:
Och öppnar på lägsta stället så sugs den delen ur,sen bara öpnna på andra ställen.
Lycka till.
Sen tål ju slangen ganska mycket, eller hur? Har märkt att det stannar ganska mycket vatten i mitt system trots att det är naturligt fall (en strand) eftersom slutningen aldrig är helt konstant, men jag har aldrig fått några skador.J jonaserik skrev:
Har också använt precis dom där. Jag märkte förresten att jag inte kunder kombinera Gardenas kopplingar med andra slangmärken än Gardenas egna. Är väldigt små marginaler på den där kopplingstypen.Fredbe skrev:
Tack för feedback så långt!
De mässigkopplingarna som är på bild går till skrot om jag inte använder dem, så frågan var mer om jag kan använda dem och vad mer som isf behövs. Frågan kring plast/mässing är dock fortfarande relevant för jag behöver ändå köpa mycket nytt.
För klent ska det inte bli. Till själva sprinklers blir det 25mm PEM, sen en sådan här, eller liknande, å på den en "swing joint" innan själva sprinklers. Så tanken med att gå upp till 32mm för "matningen" av ventilboxen för att inte snåla. Tar gärna mer feedback på denna.
Skulle absolut inte slänga bort mässingkopplingarna. Hur ska kontakterna se ut i din ventilbox? Jag har bytt till nedan variant på flera ställen i min anläggning. Plastkontakterna fungerar utmärkt i förgreningar osv, men där man är och joxar från tid till annan har mässing varit bättre.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående styrkan i bevattningen, anledningen till att jag lyfte frågan är att jag själv är lite besviken på trycket i min anläggning. Pumpen (4,5bar / 3500l/h) finns vid en brunn vid det rörda krysset. De gröna strecken är 22mm PEM och det blå är 33mm. Längsta dragningen är kanske 35m. För att få bra tryck på en spruta på slutet av 33mm-slangen har jag varit tvungen att montera munstycket direkt på PEM-slangen. Tanken var först att jag skulle ha en fördelare där 1:4 med typ en vattenkran, en trädgårdsslang och en sprinkler — men efter tre meters trädgårdsslang var det inget tryck alls kvar och sprinklern vattnade typ 6x4m istället för det tredubbla. Men — dels är ju min pump klenare, dels har jag ju en stigning (runt 3-5m kanske). Stigningen gör mycket, nere vid pumpen är det ett jäkla tryck. Men sen märker man också att alla krökar, kopplingar, mm längs vägen belastar effekten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder