Okej, kommer det någon 2022 års modell? Nu har jag jäkligt jämn gräsmatta.

C Currywurst skrev:
Okej, kommer det någon 2022 års modell? Nu har jag jäkligt jämn gräsmatta.
med tanke på att den andra väll vet från 2019 eller något så tror jag inte det kommer en ny till i år. Så här skrev worx när jag ställde samma fråga om m700 vs m700+

Modellen WR142E (M700) är från 2019. Det finns en nyare versionen av M700 som heter WR167E och är från 2021.

Båda dessa modeller är avsedda för upp till 700kvm, de största skillnaden är att den nya modellen även kan koppla upp via bluetooth, har lite annorlunda navigering till display då den har en ratt/"knob" istället för knappsats, samt att den har en flytande knivdisk som ökar framkomligheten och minskar risken för att den kör fast.”

Okej tack. Får fundera på vilken jag ska ha är ju ändå ca 20% dyrare.

C Currywurst skrev:
Okej tack. Får fundera på vilken jag ska ha är ju ändå ca 20% dyrare.
ja är en dryg tusenlapp mellan dem. Slutade i en m500+ för min del. Tänkte lite att jag ju tänkt ha den ett tag o kanske då inte börja med att köpa något som redan var ”out of date” så att säga.

Hej, jag har haft min M700plus ungefär en säsong och är i stort sett nöjd, men har två saker jag stör mig lite på:
1. Jag upplever att den river lite i gräsmattan på vissa ställen, speciellt hörn men även utmed begränsningslinjen (på väg hem). För hörnen antar jag att man får dra kabeln ännu mer försiktigt än instruktionen säger vad gäller vinklar och minimiavstånd...

2. Jag har en svag lutning ut mot kanten på tomten - verkligen svag . När klipparen går rakt mot begränsingslinjen där, händer det att den går över den. Inte alltid, men någon gång i veckan. Det kanske är acceptabelt, men jag tycker känns lite konstigt när tomter kan luta mycket mer än min

Någon annan som upplevt dessa problem och kanske har tips?

Min river i hörnen oxå. Slirar när den ska vända. Tror den är lite för lätt i rumpan så det blir för dåligt tryck på bakhjulen.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Min river i hörnen oxå. Slirar när den ska vända. Tror den är lite för lätt i rumpan så det blir för dåligt tryck på bakhjulen.
Ok, så någon slags tyngd kanske skulle fungera - inser att jag nog sett det någonstans förut, men tänkt att jag inte skulle behöva :)

O olabil skrev:
Hej, jag har haft min M700plus ungefär en säsong och är i stort sett nöjd, men har två saker jag stör mig lite på:
1. Jag upplever att den river lite i gräsmattan på vissa ställen, speciellt hörn men även utmed begränsningslinjen (på väg hem). För hörnen antar jag att man får dra kabeln ännu mer försiktigt än instruktionen säger vad gäller vinklar och minimiavstånd...

2. Jag har en svag lutning ut mot kanten på tomten - verkligen svag . När klipparen går rakt mot begränsingslinjen där, händer det att den går över den. Inte alltid, men någon gång i veckan. Det kanske är acceptabelt, men jag tycker känns lite konstigt när tomter kan luta mycket mer än min

Någon annan som upplevt dessa problem och kanske har tips?
Jag upplever också problemen med att den river på en del ställen.
Oftast är det pga ojämnheter där framhjulet står när den går mot begränsningstråden.
"Rivsåren" jag sett ligger så långt från begränsningslinjen så dom har inte uppstått på vägen hem.
Då går det lite för tungt att vrida maskinen och det slirar .
Mer vikt på bakhjulen vore bra, men det hjälper också ifall man fyller ut och jämnar till ojämnheter och kör med en trimmer lite oftare.:whistle:

• Gilla
olabil
  • Laddar…
Hej,
Har just installerat en M700plus och börjat att använda den. I det stora hela är jag nöjd men det är två saker som jag tycker är märkliga.

1. Om klipparen åker över begränsningskablen eller fastnar på något ställe. Så stänger den av sig efter ett tag. Tiden kanske är något man kan ställa in?
Har en alarm enhet installerad i gräsklipparen, som ger ett högt ljud om den flyttas osv.
Men om gräsklipparen har stängt av sig så börjar inte alarmet att tjuta om man lyfter upp gräsklipparen!
Någon som vet något om det ?
Borde ju tjuta i alla lägen eller hur skall man annars skydda sig mot tjuven?

2. Även fast jag har aktiverat lås funktionen så går det att stänga av gräsklipparen på on/off knappen utan att man har låst på gräsklipparen.
Någon annan som har samma fenomen?
Borde ju inte gå att stänga av gräsklipparen utan att låsa upp den.
Annars är det väl bara att stänga av gräsklipparen och gå iväg med den om man vill tjuva...

D dubbfredda skrev:
Hej,
Är det någon som har installerat ett åskskydd till klipparen.
Har tittat på detta åskskydd men det verkar vara gjort för klippare som ansluter begränsningskablarna baktill.
Är det någon som vet om det funkar för klippare/laddstationer som har anslutning av begränsningskablarna framifrån?

Åskskydd:
[länk]

Ingen som vet något vet något om detta eller använder åskskydd till sin gräsklippare ?

Angående vikt och grepp har jag gått händelserna i förväg och köpt taggpåbyggnad i metall (som även tillför vikt) till hjulen från en i worx gruppen på fejan.

Worx har fått en del kritik för att det blir spår längs kanterna i gräsmattan pga av den inte har ngn guidekabel. Hur upplever ni det som har M500/700?
Ngn som kanske har en bild och vill dela med sig?

J JensW skrev:
Angående vikt och grepp har jag gått händelserna i förväg och köpt taggpåbyggnad i metall (som även tillför vikt) till hjulen från en i worx gruppen på fejan.
Hej,
Vad är taggpåbyggnad ?

D dubbfredda skrev:
Hej,
Vad är taggpåbyggnad ?
Lånad bild från fubben i worx gruppen

• Närbild på slitet däck av en robotgräsklippare med gräs och skräp på bladen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
J JensW skrev:
Lånad bild från fubben i worx gruppen
Aha, ser ju grymt ut.
Vart köper man sådan?
Du får berätta ur de fungerar för oss andra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.