13 498 läst · 60 svar
13k läst
60 svar
Totalrenovering - Hur mycket kan det kosta?
det handlar väl inte om vad ts vill eller inte vill.S sturnus skrev:Do you prefer to live in a townhouse or a villa? But the truth is, I don't know the prices of plots around. However, I know what can be found under a "beautiful dress" and in the case of this project it may turn out that the total cost of the renovation outsourced will be higher than the cost of purchase! The same kitchen equipment made in IKEA in a better standard with cast tops can cost 200K.
Jag vill bo i ett slott på en egen ö men jag inser mina begränsningar och fått välja något enklare.
ts kanske vill bo i en nybyggs villa i billdal men allt dom har råd med förtillfället är ett renoverat radhus i samma område.
Ja, herregud vad dyrt.
Ska renovera badrummet framöver, med bl a nya ytskikt, ej kakel.
Lägga in golvvärme som inte jag ska använda. Men fint argument vid försäljning.
Garanterat långt under 100 000 kr.
Å andra sidan ligger inte kåken i Billdal, utan i de Värmländska skogarna. Här känner vi varandra.
Ska renovera badrummet framöver, med bl a nya ytskikt, ej kakel.
Lägga in golvvärme som inte jag ska använda. Men fint argument vid försäljning.
Garanterat långt under 100 000 kr.
Å andra sidan ligger inte kåken i Billdal, utan i de Värmländska skogarna. Här känner vi varandra.
Jadu,
Vill/kan ni betala för en totalrenovering? Fundera på vad ni menar med totalrenovering och ta in en snickare för att få deras uppskattning på pris. Är ni ok med att inte få igen pengarna vid försäljning?
vi totalrenoverade 140kvm.
Där blev det
2 minibadrum
Gästwc
3 sovrum
Nytt kök
Vardagsrum och matrum
Ny el
Nya stammar
Nytt golv 60% i huset, Resten slipat
Golvvärme i hall o kök (klinker, parkett)
Några flyttade väggar
Gipsat 50% av väggarna resten spacklade
Dränering
pris ca 2,5M
2000h egna timmar (gratisarbete)
ej inkluderat tvättstuga i ovan
Som du ser på tidigare poster och min är att det skiljer sig enormt på en sån sparsmakad fråga.
Vill/kan ni betala för en totalrenovering? Fundera på vad ni menar med totalrenovering och ta in en snickare för att få deras uppskattning på pris. Är ni ok med att inte få igen pengarna vid försäljning?
vi totalrenoverade 140kvm.
Där blev det
2 minibadrum
Gästwc
3 sovrum
Nytt kök
Vardagsrum och matrum
Ny el
Nya stammar
Nytt golv 60% i huset, Resten slipat
Golvvärme i hall o kök (klinker, parkett)
Några flyttade väggar
Gipsat 50% av väggarna resten spacklade
Dränering
pris ca 2,5M
2000h egna timmar (gratisarbete)
ej inkluderat tvättstuga i ovan
Som du ser på tidigare poster och min är att det skiljer sig enormt på en sån sparsmakad fråga.
Från egna erfarenheter (renoverat 2019-2022):
Räkna med 1,5 MSEK - sen lägger du till 300k som "övrigt". Räknar då med att du anlitar hantverkare för allt. Då är det inte inräknat syllar, tilläggsisolering.
Det skulle alltså bli närmare 6 MSEK för ett radhus (med pytteliten tomt), en samfällighet med allt vad det innebär. Dessutom direktverkande el som inte är direkt attraktivt givet de väntade elpriserna en relativt lång tid framöver. Visserligen Amundön (det är mysigt), men ändå... Om det är absolut nödvändigt för er att bo på "rätt" postnummer (Hovås) så får ni svälja det bittra pillret - annars tycker jag det är sinnessjukt mycket pengar för ett så litet boende. Vi bor själva i Lerums kommun och här kan ni få ett riktigt hus för samma pengar i bra skick.
Räkna med 1,5 MSEK - sen lägger du till 300k som "övrigt". Räknar då med att du anlitar hantverkare för allt. Då är det inte inräknat syllar, tilläggsisolering.
Det skulle alltså bli närmare 6 MSEK för ett radhus (med pytteliten tomt), en samfällighet med allt vad det innebär. Dessutom direktverkande el som inte är direkt attraktivt givet de väntade elpriserna en relativt lång tid framöver. Visserligen Amundön (det är mysigt), men ändå... Om det är absolut nödvändigt för er att bo på "rätt" postnummer (Hovås) så får ni svälja det bittra pillret - annars tycker jag det är sinnessjukt mycket pengar för ett så litet boende. Vi bor själva i Lerums kommun och här kan ni få ett riktigt hus för samma pengar i bra skick.
Vadå ghettot?P Pligg85 skrev:
ett av dom finaste/dyraste ställena i västsverige kanske till och med den finaste tillsammans med långedrag, hovås, askim
fast standard som nybygg är kanske inget att sträva efter i dagens läge, mycke skit kvalite du får då.E El-Löken66 skrev:
dessutom är det ju inte det som är fråga.
TS shoppar ju klart efter storlek på plånbok, läget kanske är väldigt viktigt för ts och få ett nybyggt i billdal är otroligt dyrt då det knappt finns byggbar mark och den säljs svindyrt.
Intryckt bostadslänga med obefintlig tomt.A Aunty skrev:
Kan se rakt in till grannar och tvärtom.
Äter man mat på balkongen kan ena grannen lukta sig till varenda ingrediens och den andra höra varenda ord i samtalet om man inte viskar.
Inte ens 10 kvadrat att ställa bilen vid huset.
Här kommer man betala 6 miljoner i ett trångt ghetto och få leva frihetsberövad inklämd med okänt klientel.
Postnummerområdet kanske är fint på pappret men allvarligt talat så finns det väl inte något attraktivt med skyffet.
Får väl börja med att fråga grannar om vilken vitfärg man förväntas använda för att smälta in
Ja det är sannerligen inget ghetto där! Hovås, Långedrag med omnejd är ju där alla direktörer och annat fint folk bor...! Dessutom är det fint där vid havet - så klart. Inget vi strävar efter men det är onekligen fint.A Aunty skrev:
Inget för oss - som jag skrev innan. Vi bor i en samfällighet idag (ska flytta i maj) och bara det är ju en pina... Jag skrev också tidigare att det är en liten tomt. Men om TS är OK med att i slutändan betala ca 6 MSEK med renoveringen så är det ju deras huvudbryP Pligg85 skrev:Intryckt bostadslänga med obefintlig tomt.
Äter man mat på balkongen kan ena grannen lukta sig till varenda ingrediens och den andra höra varenda ord i samtalet om man inte viskar.
Här kommer man betala 6 miljoner i ett trångt ghetto och få leva frihetsberövad inklämd med okänt klientel.
Postnummerområdet kanske är fint på pappret men allvarligt talat så finns det väl inte något attraktivt med skyffet.
Får väl börja med att fråga grannar om vilken vitfärg man förväntas använda för att smälta in
handlar väl inte om hur huset eller liknande ser ut, billdal är billdal och det är ett av dom finaste områden i västsverige.P Pligg85 skrev:Intryckt bostadslänga med obefintlig tomt.
vill ts nu bo där så får man ju anpassa sig.
sedan är det ju uppenbart att olika funktioner är mer eller mindre värt för dig. Ts kanske tycker bo på landet utan förbindelser, resturanger havet etc är förjäkligt.
Billdal är fortfarande ett höginkomstområde, extremet nära göteborg, huset ligger 1 km från havet, fina skolar i området.
går aldrig kalla detta ett ghetto iaf
Tjänster
Populärt i forumet
-
Beräkning golvreglar liten stuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska jag gera?
Vilken lagningsmassa för laga skadad vägg av betonghålsten?
Hur byta balken i spisöppningen/skorstenen
Panel monterad utan luftspalt
Byggmaterial & Byggteknik