Tjena!
Tänkte göra en tråd om renoveringen av mitt första hus. Köpte huset i april 2014 och har redan kommit rätt långt så därför blir det mycket bilder nu i början.
Jag har just nu två heltidsjobb så det är lite svårt att hinna med så mycket som jag vill. Men så fort jag får lite tid över så kör jag på.
Jag börjar med att lägga upp lite bilder på huset som det såg ut från början
Ursäkta för dåliga bilder
Tänkte göra en tråd om renoveringen av mitt första hus. Köpte huset i april 2014 och har redan kommit rätt långt så därför blir det mycket bilder nu i början.
Jag har just nu två heltidsjobb så det är lite svårt att hinna med så mycket som jag vill. Men så fort jag får lite tid över så kör jag på.
Jag börjar med att lägga upp lite bilder på huset som det såg ut från början
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ursäkta för dåliga bilder
Började med renovering av köket och rev ut allt det gamla ända in till timmerstommen. Ganska intressant att få se alla lager av skivor och tapeter
Sågade upp en öppning in till matrummet istället för att ha en trång dörr.
Skapligt råttbo bakom köksskåpen.
Passade även på att byta "skjutdörren" mot två pardörrar som jag köpte på blocket för 200 kr Fick dock bygga karmen själv
Murade ett vedfack bredvid spisen och började putsa
Sågade upp en öppning in till matrummet istället för att ha en trång dörr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skapligt råttbo bakom köksskåpen.
Logga in
Skapa konto
Passade även på att byta "skjutdörren" mot två pardörrar som jag köpte på blocket för 200 kr Fick dock bygga karmen själv
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Murade ett vedfack bredvid spisen och började putsa
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skänkte bort ett gammalt skjul som stod på gården
Undrar hur dom fick av det när dom kom hem
Grävde fram avloppsledningarna och drog nya till platsen där diskhon hamnar. Drog även nya vattenledningar från källaren
Böt båda fönstren i matrummet
Drog ny el, läktade, riktade alla väggar och reglade upp en ny vägg där köksskåpen ska stå. Började även spika lite panel man är för dålig på att ta bilder så han lägga in ett nytt trägolv också!
Som ni kanske ser på bilderna är golvet uppbrutet, riktat och isolerat. Det lutade 2 decimeter från ena sidan till andra (6m) spenderade nog en hel dag bara med att skotta spån från marken under.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undrar hur dom fick av det när dom kom hem
Grävde fram avloppsledningarna och drog nya till platsen där diskhon hamnar. Drog även nya vattenledningar från källaren
Logga in
Skapa konto
Böt båda fönstren i matrummet
Logga in
Skapa konto
Drog ny el, läktade, riktade alla väggar och reglade upp en ny vägg där köksskåpen ska stå. Började även spika lite panel man är för dålig på att ta bilder så han lägga in ett nytt trägolv också!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ni kanske ser på bilderna är golvet uppbrutet, riktat och isolerat. Det lutade 2 decimeter från ena sidan till andra (6m) spenderade nog en hel dag bara med att skotta spån från marken under.
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Och äntligen vart det dags att montera köksskåp. Valde att inte köpa några sidostycken utan satte pärlspont där och ovanför skåpen istället
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det behandlade jag golven. Valde att först vitbetsa golven en aning och sedan hårdvaxolja
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 366 inlägg
De där fönstren ser inte direkt tidtypiska ut. Plan att byta?
Skall överskåpet sitta direkt an mot högskåpet? Det ser bättre ut med en 10 cm distans och så kan dörren öppnas utan problem. 20 tals skåp hade ofta luckorna hängda i en frontbräda så de fick distanser automatiskt.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Fint! Hur mycket erfarenhet av husrenovering har du? Frågar mest för att jag blir så avundsjuk på "alla" som snickrar så bra Inklusive dig
Tack! Jag köpte några små diskreta gångjärn från XL i mässing. Letade efter några som hade lite mer detaljer, men det var svårt att hitta. Det mesta döljs ju ändåfalkn skrev:
Det kommer spröjs till dom. Det är träfönster med almogeprofil. Skulle väl egentligen ha haft fina gamla fönster istället. Men dom där fick jag nästan gratis pga en felbeställning på ett jobb. Vart bättre än lägenhetsfönsten som satt där innanAndersMalmgren skrev: