RoTe RoTe skrev:
Är det där din "ritning"? Skulle säga att du behöver mer på fötterna än så för att beställa ett badrum. Däremot borde hantverkaren upplyst dig om att du behöver specificera hur och vad du vill ha och ev erbjuda dig hjälp med detta mot en kostnad. Sist jag var med om badrumsrenoveringar satt vi med rutat block och skalenligt placerade in allt vi ville ha på rätt ställen och var vi osäkra gjorde vi en "mockup"i verklig skala med lite lösa möbler och prylar som vi låtsades var t.ex hörnbadkar...
Detta är inte ritningen, bara för att snabbt demonstrera hur saker ska stå i förhållande till varandra och att där finns utrymme för allt att få plats, på längs 2,7 m.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet att fota ritningen?
Har själv byggt nytt litet badrum så kanske kan komma med tips om jag förstår alla mått.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Byt till en sån toalett som Fotografen länkar till. Har sett liknande bekymmer lösas med såna toaletter. Då kan du flytta toaletten mer åt höger och byt också kommoden till en som är 40 cm. Röret som syns vid toaletten kan döljas med en liten pall med en dekorativ blomma på.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vilket skulle brottet vara om man gör det?
Man får fotografera vad mqn vill från allmän plats, det samma gäller inte på privat mark (och inne i byggnader tex)
https://lawline.se/answers/ratt-att...romrade-samt-ratt-att-rora-sig-pa-annans-mark

Men oavsett lagligheten tycker jag det är extremt omdömeslöst att publicera bilder från någon annans hus på internet utan att fråga, och jag skulle aldrig få för mig att anlita ett företag som gör det
 
  • Gilla
  • Wow
David Wallin och 15 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Man får fotografera vad mqn vill från allmän plats, det samma gäller inte på privat mark (och inne i byggnader tex)
[länk]

Men oavsett lagligheten tycker jag det är extremt omdömeslöst att publicera bilder från någon annans hus på internet utan att fråga, och jag skulle aldrig få för mig att anlita ett företag som gör det
Det är väl ändå 2 helt olika saker du jämför. Bilderna som dök upp är extremt intetsägande bilder på någons tillfälliga arbetsplats som inte går att härleda till varken person eller känslig info.

Det finns grader av allt. Om du kallar en sån bild för extremt omdömeslöst, då undrar jag vad du skulle kalla en bild på någons badrum där adress, namn och deras privata grejer syns?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Det är väl ändå 2 helt olika saker du jämför. Bilderna som dök upp är extremt intetsägande bilder på någons tillfälliga arbetsplats som inte går att härleda till varken person eller känslig info.

Det finns grader av allt. Om du kallar en sån bild för extremt omdömeslöst, då undrar jag vad du skulle kalla en bild på någons badrum där adress, namn och deras privata grejer syns?
Någon jag betalar för att göra arbeten i mitt hus ska inte ta bilder utan mitt medgivandet, oavsett vad som syns. Det är en principfråga.
 
  • Gilla
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Någon jag betalar för att göra arbeten i mitt hus ska inte ta bilder utan mitt medgivandet, oavsett vad som syns. Det är en principfråga.
Oj alla hantverkare tar bilder före o efter och under jobbet… gäller för dig att vara väldigt tydlig mot entreprenörerna om detta i så fall…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
H
B Byggchrissi skrev:
Detta är inte ritningen, bara för att snabbt demonstrera hur saker ska stå i förhållande till varandra och att där finns utrymme för allt att få plats, på längs 2,7 m.
Tvättmaskin, toalett, handfat det är väldigt tajt, hoppas att tvättmaskinen är toppmatad så att du inte behöver plats för en frontlucka som ska öppnas.
 
H
A ajn82 skrev:
Någon jag betalar för att göra arbeten i mitt hus ska inte ta bilder utan mitt medgivandet, oavsett vad som syns. Det är en principfråga.
När det gäller badrumsrenovering är det ett måste om du skall ha våtrumscert. Det måste finnas bildbevis att det är rätt utfört. Men du kan givetvis avstå men då blir det svårt att reklamera och få rätt från försäkringsbolaget om det händer något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Man får fotografera vad mqn vill från allmän plats, det samma gäller inte på privat mark (och inne i byggnader tex)
[länk]

Men oavsett lagligheten tycker jag det är extremt omdömeslöst att publicera bilder från någon annans hus på internet utan att fråga, och jag skulle aldrig få för mig att anlita ett företag som gör det
Juridiskt har det inte gjorts fel här och det var det jag kommenterade, eller frågade. Personen är insläppt och får vara där och eftersom det inte finns något i publiceringen som är fel heller, så är det inte ett juridiskt problem. Nu tror jag att det i det här fallet är rätt mycket som vi inte vet eller får veta och jag tror inte att det är så enkelt som en god och en ond sida. Hade det funnits en tydlig och på alla sätt fungerande beställning till en kommunikativt ok hantverkare tror jag inte vi fått höra något om badrummet.

Fast med det sagt, så hade jag inte heller uppskattat att få mothugg med bilder i ett offentligt forum, men det är kanske också ett tecken på att situationen är rätt komplex.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är det vägg emellan så är det ok.
Problemet är väl att det inte går plats en vägg där mellan. Kanske en glasvägg som kan vikas in men det är inte heller tillåtet.

Måste vara en fast väg golv till tak.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
RoTe
B Byggchrissi skrev:
Detta är inte ritningen, bara för att snabbt demonstrera hur saker ska stå i förhållande till varandra och att där finns utrymme för allt att få plats, på längs 2,7 m.
Varför gör du precis _allt_ utom att visa oss ritningen då? Det är omöjligt att ta dig seriöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Byt till en sån toalett som Fotografen länkar till. Har sett liknande bekymmer lösas med såna toaletter. Då kan du flytta toaletten mer åt höger och byt också kommoden till en som är 40 cm. Röret som syns vid toaletten kan döljas med en liten pall med en dekorativ blomma på.
Elektrikern föreslog en lösning där man kaklar in avloppsröret och en bit upp, ungefär lika högt som en toalettstol och sedan hänger sitsen från den. Så det blir som en vägghängd toalett. Trodde först det var det du menade men kanske inte. Hade svårt att se länken.
 
RoTe RoTe skrev:
Varför gör du precis _allt_ utom att visa oss ritningen då? Det är omöjligt att ta dig seriöst.
Jag vet inte hur ritningen ska hjälpa mig nu?? Nu handlar det om att lösa ett problem som är rätt uppenbart! Vad vill du med ritningen? Som jag sagt tidigare var hantverkaren inte nöjd med min ritning, ville ha plats till tvättmaskin och den har gjorts om ett antal gånger. Till slut har det varit kompromisser med hantverkaren som i verkligheten har blivit käpprätt åt helvete, som någon beskrev det. Nu försöker jag lösa det med ytterligare en kompromiss, vägghängd toalett, och det är det denna fråga handlar om. Inget annat! Jag behöver inte hjälp med att rita om badrummet, men tack ändå!
 
  • Gilla
carin76 och 2 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Jag vet inte hur ritningen ska hjälpa mig nu?? Nu handlar det om att lösa ett problem som är rätt uppenbart! Vad vill du med ritningen? Som jag sagt tidigare var hantverkaren inte nöjd med min ritning, ville ha plats till tvättmaskin och den har gjorts om ett antal gånger. Till slut har det varit kompromisser med hantverkaren som i verkligheten har blivit käpprätt åt helvete, som någon beskrev det. Nu försöker jag lösa det med ytterligare en kompromiss, vägghängd toalett, och det är det denna fråga handlar om. Inget annat! Jag behöver inte hjälp med att rita om badrummet, men tack ändå!
Lösningen är en 40 cm kommod.

Förslaget ovan från elektrikern kommer inte funka. Vart skall cisternen placeras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.