B Byggchrissi skrev:
Vägg mellan, men ärligt talat vet jag inte. Byggfirman har våtrumsdokument så de ska kunna reglerna.
Att en firma är certifierade betyder inte att det vet vad dem gör tyvärr. Tvättmaskinen får stå där om det är en fast vägg imellan. Eller om den står uppe på något. Något annat som jag la märke till på hantverkaren bilder är att avloppsrören ser ut att vara för nära väggen? Måtten från tätskiktet ska vara minst 60mm till avloppets kant.... börja om från noll och gör rätt är nog det som behövs för att detta ska bli bra.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det där var ju inte tajt. Man brukar ha säga att man ska ha 80 cm plats till en toalett, alltså 40 cm från avloppets mitt till tex en vägg och sedan detsamma åt andra hållet mot en kommod eller duschvägg. Man kan till och med gå ner till 70 cm också utan problem om man ont om plats.
Jag har 65 cm och tycker det är mysigt 🙂. 31 till vägg och 34 till kommod.
 
B Byggchrissi skrev:
Dörren sitter till vänster
Om det är en attefall som utgör komplementbostad (dvs 30 kvm) så ska den uppfylla tillgänglighetskraven och de ritningar ni fått godkänt av kommunen är det som ni ska följa.
Har du själv ändrat ritningen och byggaren sedan följt dina ritningar så har han gjort rätt. Byggaren bestämmer inte om du vill sitta inklämd mot kommoden, din ritning - ditt val. Så om du har flyttat kommoden till x på bilden, ja då blir det trångt.
Sen kommer frågan om du frångått bygglovet, då får vi hoppas att du får slutbesked utan att riva upp badrummet.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H
B Byggchrissi skrev:
Eftersom den som åsyftas som hantverkaren i mina inlägg hittat in här och som jag har ett väldigt ansträngt förhållande så väljer jag att avsluta mitt följande av tråden här. Ger ingen mening när jag inte vet om kommentarerna är i välmening. Tackar för de synpunkter jag fått, en del tåls att tänka på. Men konfererar framöver personer jag kan se.
Du vill inte lägga upp en ritning. Det man kan utläsa av vad du själv har skrivit är att hantverkaren har kommit med olika förslag men att du står på dig och vill bl.a. ha en större kommod som inte får plats. Du blir inte nöjd för att badrummet är för litet för de sakerna du vill ha in i badrummet. Så jag kan förstå att du inte vill lägga upp en ritning, den kan ju visa att hantverkaren har rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi har gjort ungefär samma resa som TS, nu är det flera skillnader iof. men tänkte delge min erfarenhet av detta. Har läst på rätt så mycket och följande kom jag fram till:

Tvättmaskinen: Får stå där men det måste vara en "fast vägg" fast vägg är då inte vägg från golv till tak som någon skrev utan även en vikbar vägg är ok om det inte går att stå och duscha när väggen är "vikt". Det beror också på var blandaren placeras, i värsta fall är det inte ens ok med en fast vägg så här råder jag att ta hjälp av någon som kan alternativt lusläsa reglerna. Oavsett rekommenderar jag att lyfta upp tvättmaskinen, speciellt om det finns barn som duschar lite hur som helst.

Toaletten vs. kommod: I vårat fall var det en klantig hantverkare som placerade toalettstolen så nära duschen att det inte gick att komma in i duschen. Naturligtvis hade vi en ritning men de försökte slingra sig med massa ursäkter, men det slutade med att de fick bila upp och flytta avloppet. Det är ok att bryta tätskiktet och laga lokalt, inte så kul kanske men det är faktiskt inte värre än en skarv mellan våderna. Så jag gissar att vi bråkade i 2-3 veckor och deras arbete tog max en dag... Så bila upp är inte så dumt alternativ.
Men det finns även excenter avlopp till toalettstolar som iaf skjuter 5-10cm. Dock större risk för stopp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Det är en glasvägg som kan vikas in, enligt byggfirman ok enligt bkr.
De vet inte vad de pratar om när de säger så...
 
A ajn82 skrev:
Man får fotografera vad mqn vill från allmän plats, det samma gäller inte på privat mark (och inne i byggnader tex)
[länk]

Men oavsett lagligheten tycker jag det är extremt omdömeslöst att publicera bilder från någon annans hus på internet utan att fråga, och jag skulle aldrig få för mig att anlita ett företag som gör det
Hantverkare har självklart rätt att dokumentera sitt arbete, men inte fota personer eller privata tillhörigheter , vore väl rätt konstigt dessutom om dom inte får försvara sig o bevisa sin sak med. Därmed inte sagt att den ena eller andra här rätt i detta. Just saying 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Juridiskt har det inte gjorts fel här och det var det jag kommenterade, eller frågade. Personen är insläppt och får vara där och eftersom det inte finns något i publiceringen som är fel heller, så är det inte ett juridiskt problem. Nu tror jag att det i det här fallet är rätt mycket som vi inte vet eller får veta och jag tror inte att det är så enkelt som en god och en ond sida. Hade det funnits en tydlig och på alla sätt fungerande beställning till en kommunikativt ok hantverkare tror jag inte vi fått höra något om badrummet.

Fast med det sagt, så hade jag inte heller uppskattat att få mothugg med bilder i ett offentligt forum, men det är kanske också ett tecken på att situationen är rätt komplex.
Har du källa på att det juridiskt inte gjorts något fel? Jag tror nämligen att du har fel här.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Har du källa på att det juridiskt inte gjorts något fel? Jag tror nämligen att du har fel här.
Har genomgått en tvist i just samma så har tämligen torg på fötterna. Det är dock en fin linje vad som är tillåtet, men vänder på det, du skrev att det inte är tillåtet, skulle väldigt gärna vilja veta om du hittat nån lagtext som jurist jag haft inte hittat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Här är en källa på att det juridiskt inte gjorts något fel när hantverkaren fotograferat. Förutsatt då att det inte var skyltat med fotoförbud. Har du någon källa på att det skulle ha gjorts något fel?

[länk]

[bild]
Nej det har jag inte, men jag tror det är mer komplext än det du länkar till. Som jag ser det:

1. Fanns det ett avtal mellan TS / hantverkare.
2. Är det hantverkaren som fotat eller TS som fotat?
3. Togs fotot av hantverkaren när TS visste att han var där.

Oavsett så kan du säkert ha rätt, i denna frågan har jag alldeles för lite kött på benen så kan mycket väl ha fel. Men av det jag läst är det inte helt solklart.
 
S swedjeep skrev:
Har genomgått en tvist i just samma så har tämligen torg på fötterna. Det är dock en fin linje vad som är tillåtet, men vänder på det, du skrev att det inte är tillåtet, skulle väldigt gärna vilja veta om du hittat nån lagtext som jurist jag haft inte hittat.
Intressant, kan / vill du berätta mer om vad som hände och vad utfallet blev? Jag tror inte jag skev att det inte var tillåtet, isf. skrev jag fel. Jag tror att personen som skrev hade fel, men jag har bara försökt läsa mig till det och har faktiskt inte hittat något som säger helt tydligt åt vara sig det ena eller andra hållet.
 
P PHPersson skrev:
Nej det har jag inte, men jag tror det är mer komplext än det du länkar till. Som jag ser det:

1. Fanns det ett avtal mellan TS / hantverkare.
2. Är det hantverkaren som fotat eller TS som fotat?
3. Togs fotot av hantverkaren när TS visste att han var där.

Oavsett så kan du säkert ha rätt, i denna frågan har jag alldeles för lite kött på benen så kan mycket väl ha fel. Men av det jag läst är det inte helt solklart.
Eftersom du frågade mig tidigare. Jag hade bara tänkt be dig visa varför det skulle vara olagligt, men jag kan kommentera dina tre frågor medan du funderar på vad du ska skriva.

1 Om det inte finns avtal eller annat som säger att det är fotoförbud, så är det inte fotoförbud.

2 Väldigt viktig fråga. Jag utgår ifrån att det är hantverkarens bilder. Annars är det han gjort inte alls tillåtet.

3 TS har troligtvis gett hantverkaren tillåtelse att vara i badrummet som hantverkaren ska bygga. Om inte så har hantverkaren gjort fel, men inte genom att ta bilder.

Det finns tillfällen när man inte får publicera bilder man tagit i någon annans hem, men det här är inte ett sådant.

Nu vill jag se lagtexter (eller likvärdigt) från dig om du fortfarande menar att hantverkaren gjort något olagligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Eftersom du frågade mig tidigare. Jag hade bara tänkt be dig visa varför det skulle vara olagligt, men jag kan kommentera dina tre frågor medan du funderar på vad du ska skriva.

1 Om det inte finns avtal eller annat som säger att det är fotoförbud, så är det inte fotoförbud.

2 Väldigt viktig fråga. Jag utgår ifrån att det är hantverkarens bilder. Annars är det han gjort inte alls tillåtet.

3 TS har troligtvis gett hantverkaren tillåtelse att vara i badrummet som hantverkaren ska bygga. Om inte så har hantverkaren gjort fel, men inte genom att ta bilder.

Det finns tillfällen när man inte får publicera bilder man tagit i någon annans hem, men det här är inte ett sådant.

Nu vill jag se lagtexter (eller likvärdigt) från dig om du fortfarande menar att hantverkaren gjort något olagligt.
Jag tror nog att hantverkaren har gjort rätt på ytan, men slår man ihop alla parametrarna så blir det ändå komplext. För utöver de frågorna sedan tidigare så kan man även ställa sig om huset i sig skulle kunna vara designat och inte avsett för publikt men allt detta är så komplext att jag utan att driva det rättsligt säger att hantverkaren gjort rätt...
 
Vi har straffrabatter i Sverige, men inte tvärtom. Dvs att flera tveksamma och lite fula saker tillsammans blir olagliga, även om varje sak i sig inte är straffbar.

Fast jag hade gillat det systemet. Någon som går runt och är ett kräk i största allmänhet bort kunna låsas in ett tag för ”sammanlagd grisighet”. Så får det bli när jag tar över.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bokskogsbacken och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.