A ajn82 skrev:
Inte på allmän plats i alla fall, men att sen publicera bilderna beror det på, det är en personuppgift och påverkas av GDPR
Ämnade att citera @sebastiannielsen men det föll bort. Var en replik på hans påstående. Men nu är vi OT.
 
P Pin skrev:
Inte behövs väl uttryckligt samtycke för att fotografera en annan person?
Jo i ett hem krävs det. Om du fotograferar i hemlighet, vilket mobilfotografering enligt domstol alltid anses (eftersom man inte kan veta vad du gör på mobilen).

Däremot om du står med systemkameran öppet och fotograferar behöver du inte fråga om samtycke.

Gäller om "kränkande fotografering"

Inte på allmän plats i alla fall,
korrekt.
 
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Det är väl ändå 2 helt olika saker du jämför. Bilderna som dök upp är extremt intetsägande bilder på någons tillfälliga arbetsplats som inte går att härleda till varken person eller känslig info.

Det finns grader av allt. Om du kallar en sån bild för extremt omdömeslöst, då undrar jag vad du skulle kalla en bild på någons badrum där adress, namn och deras privata grejer syns?
Man lägger inte ut bilder från kunds hem man arbetat i, man skriver inte ut kunds namn på publika forum och man går inte i svaromål heller för den delen.

Dessa tips är till den som vill uppfattas som professionell.
 
  • Gilla
David Wallin och 10 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Jo i ett hem krävs det. Om du fotograferar i hemlighet, vilket mobilfotografering enligt domstol alltid anses (eftersom man inte kan veta vad du gör på mobilen).

Däremot om du står med systemkameran öppet och fotograferar behöver du inte fråga om samtycke.

Gäller om "kränkande fotografering"


korrekt.
Likställer du att fotografera i hemlighet med kränkande fotografering?
Jag anser att det kan vara öppet men kränkande, men även dolt och ej kränkande.

Nu var ju detta bilder på ett badrum som håller på att uppföras där inga personer eller personliga föremål eller personuppgifter förekom på bilden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man lägger inte ut bilder från kunds hem man arbetat i, man skriver inte ut kunds namn på publika forum och man går inte i svaromål heller för den delen.

Dessa tips är till den som vill uppfattas som professionell.
Jag följer ett par lokala byggföretag som löpande lägger ut bilder på sina projekt hos kund i marknadsförande syfte. Jag tycker det är helt okej och tycker att dessa företag är professionella🤷‍♂️ men vi är olika...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Om det är en attefall som utgör komplementbostad (dvs 30 kvm) så ska den uppfylla tillgänglighetskraven och de ritningar ni fått godkänt av kommunen är det som ni ska följa.
Har du själv ändrat ritningen och byggaren sedan följt dina ritningar så har han gjort rätt. Byggaren bestämmer inte om du vill sitta inklämd mot kommoden, din ritning - ditt val. Så om du har flyttat kommoden till x på bilden, ja då blir det trångt.
Sen kommer frågan om du frångått bygglovet, då får vi hoppas att du får slutbesked utan att riva upp badrummet.
Det kan ju uppförts som ett komplementsbyggnad och inte ett komplementsbostadshus. Båda är lika ok men mindre byråkrati och friare händer (inga tillgänglighetskrav)om man bygger det förstnämnda. Dock får man egentligen inte bo 100% i en komplementsbyggnad. (Vilket regeltrams)
 
BirgitS
M Millanmagia skrev:
Om det är en attefall som utgör komplementbostad (dvs 30 kvm) så ska den uppfylla tillgänglighetskraven och de ritningar ni fått godkänt av kommunen är det som ni ska följa.
Har du själv ändrat ritningen och byggaren sedan följt dina ritningar så har han gjort rätt. Byggaren bestämmer inte om du vill sitta inklämd mot kommoden, din ritning - ditt val. Så om du har flyttat kommoden till x på bilden, ja då blir det trångt.
Sen kommer frågan om du frångått bygglovet, då får vi hoppas att du får slutbesked utan att riva upp badrummet.
S surfarn skrev:
Det kan ju uppförts som ett komplementsbyggnad och inte ett komplementsbostadshus.
Det är en gäststuga enligt TS i inlägg 14 och en sån är en komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Jag följer ett par lokala byggföretag som löpande lägger ut bilder på sina projekt hos kund i marknadsförande syfte. Jag tycker det är helt okej och tycker att dessa företag är professionella🤷‍♂️ men vi är olika...
Jag ser inga problem här, jag förutsätter att kunderna tillfrågas. Det är så man brukar göra om man är normalt uppfostrad.
 
  • Gilla
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
vilket mobilfotografering enligt domstol alltid anses
S sebastiannielsen skrev:
Däremot om du står med systemkameran öppet och fotograferar behöver du inte fråga om samtycke.
Har du någon form av källa till dessa påståenden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Under konstruktion, trästomme, isolering, betonggolv, rörledningar, markerat område med rött tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir här 60mm?
Ska dessutom väggskiva på här också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det kan ju uppförts som ett komplementsbyggnad och inte ett komplementsbostadshus. Båda är lika ok men mindre byråkrati och friare händer (inga tillgänglighetskrav)om man bygger det förstnämnda. Dock får man egentligen inte bo 100% i en komplementsbyggnad. (Vilket regeltrams)
Ja,det kan det vara. Jag tycker det är otydligt vad TS ansökt om hos kommunen. Det står komplementbyggnad, men samtidigt så handlar tråden även om tillgänglighet. Tydligt är i allafall att de frångått ursprungsritningen under resans gång och därmed är byggare och beställare oense.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I det här fallet handlar det väl inte så mycket om själva fotograferingen som att publicera fotona så att alla i hela världen kan titta på dem.
Precis så tänker jag också.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
[bild]
Blir här 60mm?
Ska dessutom väggskiva på här också.
Personligen tror jag inte ens det är nära. Avloppet borde vara 110mm. Möjligtvis om det hade varit plastmatta men eftersom vi sett att det kaklas så borde det vara min plywood + gips + fix + kakel
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Ja,det kan det vara. Jag tycker det är otydligt vad TS ansökt om hos kommunen. Det står komplementbyggnad, men samtidigt så handlar tråden även om tillgänglighet. Tydligt är i allafall att de frångått ursprungsritningen under resans gång och därmed är byggare och beställare oense.
Det skulle även kunna vara en ekonomibyggnad och då behövs inga tillstånd överhuvudtaget.
 
E egge80 skrev:
Jag har svårt för att se att man får dit en toalett ovanpå det där , har man hamnat för nära vägg med avloppet funkar ju den där men i detta fallet?
Med denna toastol och offsetstos så är ju problemet löst. E-handelssida som visar Gustavsberg toalettstol på rea med pris och kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, VVS-produkt, mått, excentrisk, produktkoder, webbläsarens adressfält visar "jafo.no".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.