Hep Hep skrev:
Vi har straffrabatter i Sverige, men inte tvärtom. Dvs att flera tveksamma och lite fula saker tillsammans blir olagliga, även om varje sak i sig inte är straffbar.

Fast jag hade gillat det systemet. Någon som går runt och är ett kräk i största allmänhet bort kunna låsas in ett tag för ”sammanlagd grisighet”. Så får det bli när jag tar över.
HEP for Statsminister =)
 
  • Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Välkommen till forumet! Är detta ett nyrenoverat badrum?
Finns krökar som gör att det går att flytta toaletten 10 cm åt sidan.
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Finns krökar som gör att det går att flytta toaletten 10 cm åt sidan.
Visa mig den, för den måste var all rörmokares våta dröm, 3 cm har jag sett men 10
 
ullet
Med två 90-graderskrökar och en bakåtspolande toastol (P-lås) så hamnar den ungefär där toastolen står på bilden. Även om det inte är perfekt då du får synliga avloppsrör skulle jag tycka det var en bättre lösning.
Jättevacker skiss:
Visa bilaga 402610
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
BirgitS
P PHPersson skrev:
Nej det har jag inte, men jag tror det är mer komplext än det du länkar till. Som jag ser det:

1. Fanns det ett avtal mellan TS / hantverkare.
2. Är det hantverkaren som fotat eller TS som fotat?
3. Togs fotot av hantverkaren när TS visste att han var där.

Oavsett så kan du säkert ha rätt, i denna frågan har jag alldeles för lite kött på benen så kan mycket väl ha fel. Men av det jag läst är det inte helt solklart.
I det här fallet handlar det väl inte så mycket om själva fotograferingen som att publicera fotona så att alla i hela världen kan titta på dem.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
[länk]

[bild]
informationen är grovt felaktig gällande punkt 3.
Man behöver inte ansöka om fotoförbud. Att fotoförbud finns i biografer beror på upphovsrättsskydd. Tidigare gällde fotoförbudet hela biografen, på grund av att t.ex. reklamskyltar utgjorde upphovsrättsligt skyddade objekt, numera med QR-koder på reklamskyltar så har man lättat på det förbudet. Det är numera bara inom salongen som fotoförbudet gäller. Konserter har foto och inspelningsförbud av samma anledning, upphovsrätt
Detsamma gäller exempelvis fotbollsmatcher som kan ha fotoförbud pga ett upphovsrättsavtal med avtal om ensamrätt om filmning. Att bryta mot dessa fotoförbud innebär att du kan göra dig skyldig till brott mot upphovsrättslagen.

Andra fotoförbud t.ex. inom skolor och shoppinggalleria beror på avtal. Det är då inte förbjudet att fotografera per-se utan man kan bli avvisad om man fotograferar. Det gäller även i ditt hem, du har rätt att förbjuda dina gäster att fotografera, och fotograferar du kan du be dem lämna. Fotograferingen är bara straffbar (gäller även dig som äger hemmet) om du fotograferar en annan person utan uttryckligt samtycke.

Så jo, du kan säga nej om du äger marken och har förfoganderätt.
Tänk dock på att om du beställer hantverkare, och de fotograferar i ditt hem, men du i avtalet inte avtalat bort detta, så innebär att om du avvisar hantverkarna kan du göra dig skyldig till avtalsbrott vilket innebär ibland att full betalning ska erläggas som om du hade fått jobbet slutfört.
Därför, är det viktigt att om reglering av fotografering av ens hem är så viktigt, så se till att avtala detta först.

När det gäller punkt 4, så är den också felaktig på så sätt att det saknas att den även gäller ett hem. Fast skillnaden där är att det måste då finnas en person med på bilden. Det är förbjudet att dolt fotografera en person som befinner sig i ett hem, toalett, provhytt eller omklädningsrum om inte den personen samtyckt till det. Det gäller även om personen befinner sig i ditt hem, dvs vems hem det är saknar betydelse.
Observera att personen inte behöver göra något privat, det räcker med att personen befinner sig på en "privat" plats.

Gällande publicering av bilder så gäller detta bara bilder som föreställer andra personer. Publicering av bilder på objekt är alltid tillåtet (man får dock tänka på att om en upphängd tavla med familjen på bild kommer med så är detta samma sak som att fotografera en annan person).
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
R
Bernieberg Bernieberg skrev:
Här finns det stosar med upp till 180 mm excentricitet.

[länk]
Hur tänker du att montaget av wc stol ska gå till med 180mm i förskjutning?🙃
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
[länk]
Jag har svårt för att se att man får dit en toalett ovanpå det där , har man hamnat för nära vägg med avloppet funkar ju den där men i detta fallet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur tänker du att montaget av wc stol ska gå till med 180mm i förskjutning?🙃
Du bad oss visa så då fick du en :) Vet inte om det löser TS problem just. Men man får ha en tron med S-lås och utan porslin runt utloppet.
 
Inte behövs väl uttryckligt samtycke för att fotografera en annan person?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte behövs väl uttryckligt samtycke för att fotografera en annan person?
Inte på allmän plats i alla fall, men att sen publicera bilderna beror det på, det är en personuppgift och påverkas av GDPR
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.