108 491 läst · 1 143 svar
108k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Ja, det vore rättvist. Förstår inte att man är beredd att straffa barnen när man vet vilket försprång barn som gått på förskola har.Dan_Johansson skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/5863086
Att det ger mer samhällsnytta att ta tjänstledigt och bygga sig ett hus än att vara på jobbet.H hellem skrev:
Säger inte att du har fel, men när du nu kände dig tvungen att anmärka på att jag kallade det för en tanke när det enligt din mening är fakta så tänker jag att du kanske hade något belägg för att det är så?
Presterar barn som gått i förskola bättre, eller är det barn som presterar bättre som går i förskola?Lill72 skrev:
D.v.s.: Vad är orsakssambandet?
T.ex. i USA så presterar hemskolade barn bättre än barn som går i allmän skola.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/parenting-translator/202109/the-research-homeschooling
Barn som gått i förskola presterar bättre enligt forskning som nämns i min delade artikel.Kilrain skrev:
Ja, det tror jag inte ens att jag påstått att jag försökt kvantifiera och jämföra någonstans. Det enda jag sagt är att det är sjävklart att det är samhällsnyttigt, vilket många här verkar motsätta sig. Jag tror inte heller det är helt fullt möjligt att räkna ut rent objektivt. Slutsatsen av en sån jämförelse kommer hänga på subjektiva värderingar, alltså hur man värderar de olika variablerna och vilket tidsintervall man tänker sig, osv. Det kommer också bero den specifika personen och familjens olika alternativ, personlighetsdrag, och egenskaper.C cpalm skrev:Att det ger mer samhällsnytta att ta tjänstledigt och bygga sig ett hus än att vara på jobbet.
Säger inte att du har fel, men när du nu kände dig tvungen att anmärka på att jag kallade det för en tanke när det enligt din mening är fakta så tänker jag att du kanske hade något belägg för att det är så?
När jag skriver rakt ut ”Vad är orsaksambandet?” och får tillbaka ett ”goddag yxskaft”-svar så får du nog tåla lite skratt.Lill72 skrev:
Men inget illa ment, vad jag försöker belysa är att elevmaterialet troligtvis har mycket större betydelse än utbildningsformen. Garbage in, garbage out liksom...
Så därför känns det aningen tomt att påstå att förskola i sig ger barn ett försprång.
Fast nu har man jämfört elever med liknande bakgrund....Kilrain skrev:När jag skriver rakt ut ”Vad är orsaksambandet?” och får tillbaka ett ”goddag yxskaft”-svar så får du nog tåla lite skratt.
Men inget illa ment, vad jag försöker belysa är att elevmaterialet troligtvis har mycket större betydelse än utbildningsformen. Garbage in, garbage out liksom...
Så därför känns det aningen tomt att påstå att förskola i sig ger barn ett försprång.
Störst effekt har förskolan för barn från låg socioekonomisk status.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Ska man vara krass så är det ju barn som inte har föräldrar som pratar svenska i hemmet som gör att barnen kommer efter..Kilrain skrev:När jag skriver rakt ut ”Vad är orsaksambandet?” och får tillbaka ett ”goddag yxskaft”-svar så får du nog tåla lite skratt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg