Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man hårdra det måste man ha barnomsorg ordnad 8 timmar om dagen för att motsvara kraven för både arbetslöshetsförsäkring och aktivitetsstöd.

Tror samhället skulle vinna på att det faktiskt var så...
Ja, det vore rättvist. Förstår inte att man är beredd att straffa barnen när man vet vilket försprång barn som gått på förskola har.
https://sverigesradio.se/artikel/5863086

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du några belägg för det eller är det alternativa fakta du har hittat på själv?
Är det bostadsbristens existens du vill ha belägg för? Eller vill du ha belägg för att bostadsbygge är en lösning för bostadsbrist?

C
H hellem skrev:
Är det bostadsbristens existens du vill ha belägg för? Eller vill du ha belägg för att bostadsbygge är en lösning för bostadsbrist?
Att det ger mer samhällsnytta att ta tjänstledigt och bygga sig ett hus än att vara på jobbet.
Säger inte att du har fel, men när du nu kände dig tvungen att anmärka på att jag kallade det för en tanke när det enligt din mening är fakta så tänker jag att du kanske hade något belägg för att det är så?

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det vore rättvist. Förstår inte att man är beredd att straffa barnen när man vet vilket försprång barn som gått på förskola har.
[länk]
Presterar barn som gått i förskola bättre, eller är det barn som presterar bättre som går i förskola?

D.v.s.: Vad är orsakssambandet?

T.ex. i USA så presterar hemskolade barn bättre än barn som går i allmän skola.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/parenting-translator/202109/the-research-homeschooling

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Presterar barn som gått i förskola bättre, eller är det barn som presterar bättre som går i förskola?

D.v.s.: Vad är orsakssambandet?

T.ex. i USA så presterar hemskolade barn bättre än barn som går i allmän skola.

[länk]
Barn som gått i förskola presterar bättre enligt forskning som nämns i min delade artikel.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Barn som gått i förskola presterar bättre enligt forskning som nämns i min delade artikel.
Tack för att du inte förstod min frågeställning. :rofl:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att det ger mer samhällsnytta att ta tjänstledigt och bygga sig ett hus än att vara på jobbet.
Säger inte att du har fel, men när du nu kände dig tvungen att anmärka på att jag kallade det för en tanke när det enligt din mening är fakta så tänker jag att du kanske hade något belägg för att det är så?
Ja, det tror jag inte ens att jag påstått att jag försökt kvantifiera och jämföra någonstans. Det enda jag sagt är att det är sjävklart att det är samhällsnyttigt, vilket många här verkar motsätta sig. Jag tror inte heller det är helt fullt möjligt att räkna ut rent objektivt. Slutsatsen av en sån jämförelse kommer hänga på subjektiva värderingar, alltså hur man värderar de olika variablerna och vilket tidsintervall man tänker sig, osv. Det kommer också bero den specifika personen och familjens olika alternativ, personlighetsdrag, och egenskaper.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Tack för att du inte förstod min frågeställning. :rofl:
Du behöver inte skratta och idiotförklara mig för att jag inte förstår. Läser att elever med samma bakgrund presterar bättre om de gått i förskola.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Du behöver inte skratta och idiotförklara mig för att jag inte förstår. Läser att elever med samma bakgrund presterar bättre om de gått i förskola.
När jag skriver rakt ut ”Vad är orsaksambandet?” och får tillbaka ett ”goddag yxskaft”-svar så får du nog tåla lite skratt.

Men inget illa ment, vad jag försöker belysa är att elevmaterialet troligtvis har mycket större betydelse än utbildningsformen. Garbage in, garbage out liksom...

Så därför känns det aningen tomt att påstå att förskola i sig ger barn ett försprång.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
När jag skriver rakt ut ”Vad är orsaksambandet?” och får tillbaka ett ”goddag yxskaft”-svar så får du nog tåla lite skratt.

Men inget illa ment, vad jag försöker belysa är att elevmaterialet troligtvis har mycket större betydelse än utbildningsformen. Garbage in, garbage out liksom...

Så därför känns det aningen tomt att påstå att förskola i sig ger barn ett försprång.
Fast nu har man jämfört elever med liknande bakgrund....
Störst effekt har förskolan för barn från låg socioekonomisk status.

Kilrain Kilrain skrev:

Ska man vara krass så är det ju barn som inte har föräldrar som pratar svenska i hemmet som gör att barnen kommer efter..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass så är det ju barn som inte har föräldrar som pratar svenska i hemmet som gör att barnen kommer efter..
Så är det tyvärr och därför borde obligatorisk förskola jämna ut skillnaden.

kisumisu
N nybyggarn3 skrev:
Så länge mostern har anmält VAB så tycker iaf jag att ni med gott samvete kan vara sjukskrivna.
Se till också att ni angett svenskt telefonnummer till Försäkringskassan. Annars antar dem att ni bor utomlands.

kisumisu kisumisu skrev:
Se till också att ni angett svenskt telefonnummer till Försäkringskassan. Annars antar dem att ni bor utomlands.
Antar är en handling mao ska subjekt användas, då används de inte dem.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Antar är en handling mao ska subjekt användas, då används de inte dem.
Hur är det, har du gått i förskola, eller? (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.