K Krille4 skrev:
Lägg ner offerkoftan nu - den har varit pinsam länge nu. Det är inte direkt så att vi som totalrenoverat och byggt hus räddar världen och är hjältar med gloria medan resten av befolkningen avundsjukt tittar på.

Förskoleplatser är dyra och jag anser att man ska få plats utifrån behov - till behov räknas inte att bygga på sitt hus eller att man tycker att det är jobbigt att handla när man har fyra barn.

Jag tycker det finns bättre sätt att använda skattepengar än att ge alla 40 tim förskoleplats oavsett behov.

/Krille
Jag lägger ner att försöka slita den av dig. Det verkar ändå vara lager på lager metoden du kör med. ;)

• Gilla
Incitament och 2 till
  • Laddar…
För bra tråd att lämnas i kvarnen.

Fråga. Nu är min son på Cypern med moster. Måste jag och min fru ochså ta ledigt och sitta hemma och hoa eller är det helt ok att vi jobbar nu?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A atomlab skrev:

Fråga. Nu är min son på Cypern med moster. Måste jag och min fru ochså ta ledigt och sitta hemma och hoa eller är det helt ok att vi jobbar nu?
Så länge mostern har anmält VAB så tycker iaf jag att ni med gott samvete kan vara sjukskrivna.

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:

Absolut en mycket underhållande tråd och här är mitt svar.
Det är helt ok att ni jobbar men frågan är om ni har rätt till förskoleplats när ni har en moster som kan ta hand om barnet?
Det kan väl inte vara ok att vi andra skattebetalare ska bekosta er plats (eftersom kostnaden är subventionerad) när ni har en moster som har råd att ta med barnet utomlands.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M
Denna tråd blir smått tragikomisk när man i media dagligen läser saker som:
Göteborg: Fejkade assistansbehov – lurade till sig 43 miljoner (expressen.se)
Kan ha lurat till sig över sju miljoner kronor – åtal dröjer om assistansfusk - SLA
Så tjänade släkten 9,7 miljoner på assistans – fyra åtalade (unt.se)
Misstänkt bidragsfusk gav 2,7 miljoner utbetalade skattepengar (folkbladet.nu)

Vi har nog större problem i samhället med fusk än att nån bidrar till samhället och bygger ett hus åt sin familj och har barnet på förskolan.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Vi har nog större problem i samhället när så många skyller sitt fusk på "ja men han då!!"

På vilket sätt bidrar man till samhället när man fuskar med förskoleplats?

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
C
M Markarbetaren skrev:
nån bidrar till samhället och bygger ett hus åt sin familj
Argumentet att TS bidrar till samhället när han bygger på sitt eget hus har varit med redan från början, men jag får ärligt talat fortfarande inte ihop det. Vad tjänar vi andra på att TS bygger sig ett hus?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Argumentet att TS bidrar till samhället när han bygger på sitt eget hus har varit med redan från början, men jag får ärligt talat fortfarande inte ihop det. Vad tjänar vi andra på att TS bygger sig ett hus?
Skatteintäkter

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteintäkter
Jo jo, det har ju nämnts, men du orkar inte utveckla det lite grand?
Förstår också att det skapas skatteintäkter när TS handlar på Byggmax, men det gör det ju även när jag handlar mat i mataffären för att laga till hemma.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo jo, det har ju nämnts, men du orkar inte utveckla det lite grand?
Förstår också att det skapas skatteintäkter när TS handlar på Byggmax, men det gör det ju även när jag handlar mat i mataffären för att laga till hemma.
Det är ett samhällskontrakt. Du blir sönderskattad när du jobbar, konsumerar, kör bil, osv, osv. Så får du tillbaka, mikroskopiskt lite, när du tex kan ha dina barn på dagis

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Snailman
C cpalm skrev:
25% moms, fastighetsavgift om han bygger långsamt (om det inte blir klart samma år) samt när han säljer så får han skatta 20% på skillnaden försäljningspris - byggkostnad) = han får skatta 20% på eget arbete i bygget.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så får du tillbaka, mikroskopiskt lite, när du tex kan ha dina barn på dagis
Så vi är tillbaka till detta med att det inte är självbyggandet i sig som är samhällsnyttigt? Utan det handlar om att TS i det stora hela är en skötsam person som genererar ett stort samhällsbidrag, i synnerhet när han inte är tjänstledig. Och därmed har moralisk rätt till lite "återbäring"?

M
C cpalm skrev:
Mitt resonemang bygger på att TS låter bli att bygga huset istället. Du får gärna räkna på moms, a-skatt, arbetsgivareavgifter osv. när en människa belånar, säg 5msek, som sedan omsätts i varor och tjänster.

Ju större inkomst man har, desto mer får man fuska med skatter och bidrag?

Vilket samhällskontrakt skrev ni på egentligen...

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
C
M Markarbetaren skrev:
Du får gärna räkna på moms, a-skatt, arbetsgivareavgifter osv. när en människa belånar, säg 5msek, som sedan omsätts i varor och tjänster.
OK, så om man kokar ner det är det egentligen lånet som är det samhällsnyttiga här, i och med att det skapar nya pengar i samhället som inte funnits tidigare och därmed ökar penningmängden, vilket ju bland annat skapar nya skatteintäkter(?)

I sig inte ett orimligt tankesätt - ekonomisk tillväxt anses ju vara bra i ett kapitalistiskt system. Är dock inte så säker på att de senaste decenniernas skenande utveckling av bolånemarknaden har varit så hälsosam i långa loppet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.