Minnie Mesola
A aunnr1 skrev:
o en till
Du prickar inte rätt, denna gång heller.
Det har egentligen inget med moral att göra. Eller? Jo det har det nog, för jag skulle inte komma på idén att sno något från min granne. -Fan, vad sugen jag är på att grilla ikväll så därför norpar jag grannens grill några timmar, för vi bor väl inte i en diktarur?
Men det tycker du och några till, är helt i sin ordning. För du förtjänar det.

Minnie

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Du prickar inte rätt, denna gång heller.
Det har egentligen inget med moral att göra. Eller? Jo det har det nog, för jag skulle inte komma på idén att sno något från min granne. -Fan, vad sugen jag är på att grilla ikväll så därför norpar jag grannens grill några timmar, för vi bor väl inte i en diktarur?
Men det tycker du och några till, är helt i sin ordning. För du förtjänar det.

Minnie
tror inte du läst mina inlägg:D

Men jag är lite nyfiken på vems ungar som skall betala för din åldringsvård;)

Minnie Mesola
A aunnr1 skrev:
Men jag är lite nyfiken på vems ungar som skall betala för din åldringsvård;)
Förhoppningsvis dina så jag får något tillbaka för att jag nu betalar deras dagis, skola etc. Men det ger inte dig rätt att sno mina pengar för det. Eller?

Minnie

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Härligt! Själv har jag tagit tjänstledigt ett år för att kolla igenom alla serier på Netflix och HBO. Super att lämna in på förskolan då. Game of Thrones är ju inget för småbarn direkt, visst ansvar måste man ju ta! Kompisen som har byggfirma gjorde likadant, han är mer inne på The Walking Dead. Skål på er!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 12 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja varför inte. Vi kan börja ange grannar också.
Nej det är myndigheterna som ska jaga skattebrott, men det är klart att om någon lever på skattebrott så är det att stjäla och då ringer man polisen, ja det är svår det där

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om du släpper den moraliska biten, är det olagligt att starta ett företag utan att plocka ut lön och ha sina barn på förskolan?
Nej, men beroende på om det är ett aktivt företag eller ej så räknas det som förvärvsarbete.

Minnie Mesola
Fotografen Fotografen skrev:
"bag1", "1" är "ett", "bag1"="bag(u)ett(e)", dvs "räkbaguette"
Aha! Alltid lär man sig något nytt.

Minnie

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Absolut - alla som har behov har rätt till förskoleplats enligt reglerna. Har man fler barn behövs antagligen mer tid bara för att hämta och lämna vilket reglerna tar hänsyn till. Att man tycker det är logistiskt jobbigt att göra privata ärenden med fyra barn är dock inget som reglerna tar hänsyn till och ger extra tid för. Det ingår mer i uppgiften att vara förälder än att det är förskolans ansvar.

Människor fuskar nu och skulle det bli möjligt att "köpa till" extra tid utöver det man har rätt till och skulle fusket garanterat bli mer utbrett och administrationen runt omkring bli enorm. Själva tanken är väl god men hur många skulle inte fuska till sig tid istället för att betala några hundralappar för extra tid? Det skulle ju kräva en enorm kontrollapparat jämfört med idag där alla blir beviljade plats med en minimal administration och kontroll.

/Krille
Tillbaks från Alperna med barn nu.

Du verkar ju ha missförstått förslaget. Förslaget kräver ju 0 admin timmar eftersom inga bedömningar görs alls. Det kräver enbart mjukvara. Innebördem blir att det inte finns något att "fuska" till sig.

Men det är förstås dåligt för då kan man inte klaga och döma ut andra längre

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Tillbaks från Alperna med barn nu.

Du verkar ju ha missförstått förslaget. Förslaget kräver ju 0 admin timmar eftersom inga bedömningar görs alls. Det kräver enbart mjukvara. Innebördem blir att det inte finns något att "fuska" till sig.

Men det är förstås dåligt för då kan man inte klaga och döma ut andra längre
Lägg ner offerkoftan nu - den har varit pinsam länge nu. Det är inte direkt så att vi som totalrenoverat och byggt hus räddar världen och är hjältar med gloria medan resten av befolkningen avundsjukt tittar på.

Förskoleplatser är dyra och jag anser att man ska få plats utifrån behov - till behov räknas inte att bygga på sitt hus eller att man tycker att det är jobbigt att handla när man har fyra barn.

Jag tycker det finns bättre sätt att använda skattepengar än att ge alla 40 tim förskoleplats oavsett behov.

/Krille

• Gilla
  • Haha
Dizzy84 och 9 till
  • Laddar…
Konstigt att inte pedagoger (och andra som tror sig fostra barnen bäst till samhällsmedborgare) reagerar mycket starkare på vissa inlägg.
Många använder gärna begreppet: "behov av förskoleplats".
Uttrycket implicerar synen på att förskolan bara är en slags subventionerad förvaring.

Minnie Mesola
Så är det väl till stor del, precis som grundskolan med för den delen:D

Minnie

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Lägg ner offerkoftan nu - den har varit pinsam länge nu. Det är inte direkt så att vi som totalrenoverat och byggt hus räddar världen och är hjältar med gloria medan resten av befolkningen avundsjukt tittar på.

Förskoleplatser är dyra och jag anser att man ska få plats utifrån behov - till behov räknas inte att bygga på sitt hus eller att man tycker att det är jobbigt att handla när man har fyra barn.

Jag tycker det finns bättre sätt att använda skattepengar än att ge alla 40 tim förskoleplats oavsett behov.

/Krille
Hans fru jobbar ju så det finns ett behov för plats. Ni som tycker respektive ska vara ledig när man är på nöjesresa är faktiskt sjuka i huvudet så är det bara.

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Du är allt en liten smygkommunist, när allt kommer omkring Anders. Du skall ha och andra skall betala:D.

Minnie

• Gilla
Dizzy84 och 6 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Du är allt en liten smygkommunist, när allt kommer omkring Anders. Du skall ha och andra skall betala:D.

Minnie
Hur är det kommunism. Jag betalar ju för fan den sjukaste skatten i världen (vilket iof är kommunism men inte jag som bestämt det ska vara så) och vill få lite livskvalitet tillbaka på den sjukt dåliga investeringen.

• Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Polare tog tjänstledigt och begav sig med familjen till Thailand i 5mån. Frun var mammaledig med andra ungen och så flyttade dom över dagispengen till det thailändska förskolan och allt var enligt reglerna från försäkringskassan. Deras kommun försökte kasta ut ungen från platsen men det fanns ingen lagrum för det

Dom låg alltså på stranden halva dagarna medans älsta ungen var på förskolan och lekte.

Steget mellan det och att bygga på sitt hus kan inte vara speciellt långt. Frågan är varför ena är ok men inte det andra?

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.