H hellem skrev:
Jag pratar just nu enbart om förskola. Olika samhällstjänster har väl olika förutsättningar. Allt kan inte vara samma. Man skulle till exempel slippa 1000 inläggstrådar här. Och förmodligen tusentals handläggningstimmar för att avgöra vem som har rätt till hur mycket dagis osv. Enklare är ofta bättre.
Det är ju det som är grejen, varför ska en av alla de hundratals samhällstjänster vi har vara annorlunda? Man får vara med att betala för mängder av tjänster man aldrig ens hört talas om och känns sig ok med det, för någon annan har behov av det.

Skulle man kunna betala för strötimmar också så skulle de där tusentalstimmarna handläggningstid förvandlas till hundratusentals istället, helt tveklöst. Skulle bli en brakförlust pga. administration.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Att priserna skenar har väl mer att göra att det nu är så satans dåligt upphandlat. Skulle vi medborgare få betala allt själv. Dvs noll i skatt. Så skulle intresset ligga på oss att faktiskt betala vad det kostar och inte vad en kommunalpolitiker räknat fram vad det bör kosta.
Om det går att pressa priserna så mycket (eller göra bra vinst) så borde väl fler starta förskola? Det finns en fastställd Skolpeng i Stockholm som är på mellan 141 000 kr och 176 000 kr per barn och år.

https://leverantor.stockholm/global...koleverksamhet-och-pedagogisk-omsorg-2023.pdf

/Krille

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det är ju det som är grejen, varför ska en av alla de hundratals samhällstjänster vi har vara annorlunda? Man får vara med att betala för mängder av tjänster man aldrig ens hört talas om och känns sig ok med det, för någon annan har behov av det.

Skulle man kunna betala för strötimmar också så skulle de där tusentalstimmarna handläggningstid förvandlas till hundratusentals istället, helt tveklöst. Skulle bli en brakförlust pga. administration.
Det skulle bli mindre admin. Du får dina 40 timmar utan handläggning. Vill du ha mer for du boka det via webbtjänst och betala med kort. 0 admin.

Alla samhällstjänster vi har är redan annorlunda och tillhandahålls och erbjuds på olika sätt med olika kriterier. Förstår inte riktigt vad du menar.

Minnie Mesola
C Cerb skrev:
Vad är poängen med gränsen?
Delar av vården betalar man redan med avgift.

Ska det vara samma med sjukvård.
Max X besök/år, för annars är du där onödigt ofta och bör betala själv, alt. bevisa att du bör få bidrag?

Eller max X antal timmar publik service per vecka, och vill du se/hör mer än så så får du betala en högre avgift?
Det är en stor skillnad mellan sjukvård och dagisplatser. Det första är något man oftast är tvungen att utnyttja utan egen förskyllan medans det andra är något planerat och frivilligt. Lite som en kollektivt finansierad hobby.

Minnie

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det skulle bli mindre admin. Du får dina 40 timmar utan handläggning. Vill du ha mer for du boka det via webbtjänst och betala med kort. 0 admin.

Alla samhällstjänster vi har är redan annorlunda och tillhandahålls och erbjuds på olika sätt med olika kriterier. Förstår inte riktigt vad du menar.
40h utan handläggning skulle vara en supersport idé, då du inte ska nyttja tjänsten när du inte har behov av den. Precis som med sjukvård.

H hellem skrev:

Som fyrbarnsförälder förstår jag att det upplägget är väldigt attraktivt - för många andra känns det nog mer rimligt att man normalt sett får nyttja dyra skattefinansierade samjällsjänster utifrån det behov man faktiskt har.

/Krille

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Som fyrbarnsförälder förstår jag att det upplägget är väldigt attraktivt - för många andra känns det nog mer rimligt att man normalt sett får nyttja dyra skattefinansierade samjällsjänster utifrån det behov man faktiskt har.

/Krille
Det enda utesluter inte det andra.
Självklart har jag lite större behov rent logistiskt, vilket lagen hävdar skall tas hänsyn till.

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är en stor skillnad mellan sjukvård och dagisplatser. Det första är något man oftast är tvungen att utnyttja utan egen förskyllan medans det andra är något planerat och frivilligt. Lite som en kollektivt finansierad hobby.

Minnie
Ska vi då låta de som exempelvis själva varit orsak till behov av sjukvård också betala den själva? Exempelvis om jag efter en lunch som råkade bli en AW snubblar i en trappa pga någon extra öl och då bryter fotleden.. Då kanske det är rimligt att jag inte får sjukvården skattefinansierad och bara betalar mina 250 spänn eller vad det är utan får stå för hela notan själv? Ungefär som att jag själv skall stå för alla kostnader för att jag "ynglat av mig" som det brukar låta i liknande diskussioner.

tensiden tensiden skrev:
Ska vi då låta de som exempelvis själva varit orsak till behov av sjukvård också betala den själva? Exempelvis om jag efter en lunch som råkade bli en AW snubblar i en trappa pga någon extra öl och då bryter fotleden.. Då kanske det är rimligt att jag inte får sjukvården skattefinansierad och bara betalar mina 250 spänn eller vad det är utan får stå för hela notan själv? Ungefär som att jag själv skall stå för alla kostnader för att jag "ynglat av mig" som det brukar låta i liknande diskussioner.
Nej.

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Lite som en kollektivt finansierad hobby.

Minnie
Kan vara bland det dummaste jag läst i år.

Om vi nu alla slutar med denna ”hobby”, vem tror du finansierar din sjukvård när du gått i pension, eller jobbar du fram tills du ligger i backen?

och ja, ibland är sjukvård nödvändig, men inte i närheten av i den nivå som nyttjas idag. Mängder med människor kutar till sjukvården med skrapsår och stukade fingrar. Så en straffavgift vid besök som kliniskt visat sig onödiga kanske vore på sin plats istället om vi inte ska ha ett maxtaxor för antal besök?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
tensiden tensiden skrev:
Nej. Därför skrev jag "oftast".

Minnie

K Krille4 skrev:
Hur många föräldrar har råd med den faktiska kostnaden på 150 000 - 200 000 kr per barn och år?

Om man är medveten om hur mycket en plats faktiskt kostar så kanske man också inser vikten av att inte nyttja den när man inte har rätt till det. Om någon nyttjar några timmar extra någon gång eller någon dag spelar säkert ingen roll men blir det ett mönster där alla föräldrar nyttjar några timmar extra i veckan eller t o m 8 månader så påverkar det självklart kostanden för förskolan.

/Krille
Precis, Krille4. Helt rätt! Kunde inte skrivit bättre själv. (y)

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Precis, Krille4. Helt rätt! Kunde inte skrivit bättre själv. (y)
Bara titta på hur det är i England t.ex. där är detta inte inkluderat i samhällskontraktet. Verkar för jävligt. Även folk med höga inkomster får problem. Särskilt i London där bostadspriserna är absurda ovanpå denna kostnad.

En hyfsad skola börjar kring 300 000 per läsår i världen. $35 000 per läsår kostade min och min brors skola när jag var liten och bodde utomlands. Då var den jävligt vass jämfört med vad man får här.

Se även:

• Hur låter jag skattebetalare bekosta mitt bostadsbygge?
  • Hur kan jag kapitalisera på mina barns skolbudget?
  • Hur normaliserar jag skattefusk?
  • Hur slipper jag ta hand om barnen jag avlat men inte vill ta hand om?
  • Hur tränger jag mig före i en kö?

• Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Se även:

• Hur låter jag skattebetalare bekosta mitt bostadsbygge?
  • Hur kan jag kapitalisera på mina barns skolbudget?
  • Hur normaliserar jag skattefusk?
  • Hur slipper jag ta hand om barnen jag avlat men inte vill ta hand om?
  • Hur tränger jag mig före i en kö?
Hur hittar jag på en lista med nonsens?

Hur kan vi trycka ner alla så att det blir lika dåligt för alla?

Finns det någon som sticker ut lite, kanske till och med vill förbättra saker? Hur kan vi isåfall kollektivt straffa den personen?

Hur normaliserar vi missunsamhet?

Hur skapar jag byråkrati för att systematisera det här så att det sker per automatik?

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.