Stämjärnen har kommit och jag är nöjd att jag valde Narex istället för Two Cherries från Bauhaus. Stämjärnen från Narex känns bättre på något sätt.. :)

Hur förvarar ni era stämjärn?
 
Magnettlist för köksknivar funkar för mig.

//Ronnie
 
Magnetlist är ett elände. På sikt magnetiseras stämjärnen och då blir de svåra att vässa och att få bort metalldammet av då man har vässt.

Jag har en enkel ställning på väggen. Två kryssfanerskivor med ribbor emellan så att det bildas lämpliga hål att sticka ned stämjärnen i. Eggarna är skyddade där inne.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Jag förvarar mina i lådan dom kom i...
IMG_20150528_170046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här förvarar jag mina. Och sen har jag dubbletter i en låda på en hylla
 
  • Gilla
Viktorcloetta och 2 till
  • Laddar…
Jag hinner inte förvara mina stämjärn, de har en viss förmåga att försvinna när jag använt dem.
Hittade 2 stycken under huset när jag drog om vattnet, vet inte varför tanten och ungarna lagt dem där, kan vara katten som använt dem också.
Annars har jag mina stämjärn, de jag inte använt ännu, någonstans i en av alla "bodar", inte riktigt 100 på i vilken, men i en av dem ligger ett iaf!
Detta är orsaken till att ni kunder får betala mycket extra när hantverkaren skall hämta verktyg!
Gissa vilken tid det tar att leta reda på var de ligger!:rolleyes:
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jag hinner inte förvara mina stämjärn, de har en viss förmåga att försvinna när jag använt dem.
Hittade 2 stycken under huset när jag drog om vattnet, vet inte varför tanten och ungarna lagt dem där, kan vara katten som använt dem också.
Annars har jag mina stämjärn, de jag inte använt ännu, någonstans i en av alla "bodar", inte riktigt 100 på i vilken, men i en av dem ligger ett iaf!
Detta är orsaken till att ni kunder får betala mycket extra när hantverkaren skall hämta verktyg!
Gissa vilken tid det tar att leta reda på var de ligger!:rolleyes:
Du får göra hölster till dem och ha dem i bältet eller på ryggen. Sedan snöre mellan stämjärn och hölster. ☺
 
  • Gilla
viktorho och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Magnetlist är ett elände. På sikt magnetiseras stämjärnen och då blir de svåra att vässa och att få bort metalldammet av då man har vässt.

Jag har en enkel ställning på väggen. Två kryssfanerskivor med ribbor emellan så att det bildas lämpliga hål att sticka ned stämjärnen i. Eggarna är skyddade där inne.
Du har säkert rätt, har dock inte haft dylika problem. Slipar mina med papper på en stenskiva och torkar med trasa mellan pappersbytena — även det funkar för mig.

//Ronnie
 
Jsg behöver utöka stämjärnsförrådet med några fler bredder. Ska man tro den här tråden verkar ju Narex vara mest prisvärt, och dom är ju grymt billiga, men är det verkligen så? Om nu Narex kan göra bra stämjärn så billigt, varför kan ingen annan det? Eller slipper jag bara betala för en snygg logga? Finns det andra halvokända märken som är lika bra?
 
Man slipper betala för en massa polering och formgivning och vidlyftiga förpackningar.

Det finns bättre grejor än Narex...... men jag har alltid köpt begagnat så jag är inte så inkommen i det.
Enstaka stämjärn av bra kvalitet går att köpa för nästan ingenting på loppmarknad. Tack vare att folk inbillar sig att man måste ha en sats där alla stämjärn ser likadana ut.
 
Utseendet spelar väl inte särskilt stor roll, och jag har en drös äldre stämjärn. Men problemet med att köpa på loppis tycker jag är att få ihop olika bredder, de flesta man hittar där är 15-25 mm, jag skulle behöva några smalare och några bredare än så också.
 
Personligen använder jag mig av Hultafors EDC stämjärn, jag har för mig att de kostar från 130:- och uppåt på de större byggvaruhandlarna.
Har några gamla "Bison" de har tyvärr inte kvar sin produktion men om man finner dem på loppisar är de lätt värda en hundring stycket!
Veritas har bra järn de också.

MvH P-A
 
P
Lägger in en skärmdump av Elds länk för framtiden. Cool :)

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Det är en häftig samling men priset är ju helt galet. Snittpris drygt 1700 Kr per skölp för EA Berg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.