Spinner vidare på Mattiasp inlägg. Visst går det att göra snygga fogar med fräs och fräsmallar, men det vore kul att lära sig det från grunden (=läckert stämjärn och träklubba)

Så jäkla svårt är det inte men det tar en jädra tid.
Låt oss skilja lite på "laxstjärt" som är _en_ sink och en del av det det som man gör på t ex lådor. Allt går att göra med maskiner men det är inte nån mall ens till Leigh som gör att man kan göra en laxstjärt i t ex en takstol. De jiggarna får man antingem göra själv eller hugga ut allt för hand. Det är inget svårt men det tar tid.
Sen om det är hantverk eller inte att göra jiggar kan man diskutera. Min käre Far hade nog haft sina åsikter här.
Skall jag göra ett jobb mer än en gång så försöker jag göra jiggar och självfallet använder jag maskiner. Det finns inte någon levande snickare ifrån 1700-talet som inte hade gjort detsamma *ler*

/Kent

Det är enkelt och schysst att köra automat på bilen, men det är bättre att ta körkortet på gammal hederlig manuell låda..........

Tänkte på en sak nu sent på natten...
En del nämnde CI-Fall här och när det gäller svarvstål så kan jag inte ens jämföra dem med mina Robert Sorby, Fall's ligger inte ens i närheten av kvalitet och skärpa där, tyvärr.
Å andra sidan är inte allt engelskt bra heller, Marples kan man kasta på soptippen direkt medan Ashley Iles och Robert Sorby nog är det bästa man kan hitta.
Och ja, de kostar, mina svarvstål kostar mer än svarven *s*

Som en "kul" historia kan jag nämna att min idiot till fd svärfar skulle hjälpa till att måla och hittade ett "stämjärn" på hyvelbänken och lyckades knäcka eggen på ett av mina bildhuggarjärn när han skulle öppna färgburken. Den låg ju framme var idiotens svar *morr* Det är omslipat nu men jag är förvånad över att jag inte bara gjorde processen kortare med fanskapet. Det borde vara dödsstraff på sån idioti *morr*
Sensmoral är att man låser verkstaden när man går därifrån *s*

/Kent

På äldre hus är det inte så ovanligt, t ex så har jag det på mitt som är ifrån 1840-talet.
Det är kanske inte den bästa sammanfogningen men det är väl lite synd att inte göra det på det sätt som det är gjort ifrån början? Förr i tiden så tog man det virket man hade, det blev lite lustiga lösningar då men det tycker jag även är en del av charmen.

/Kent

Dags att väcka en riktigt gammal tråd istället för att skapa en ny...

Jag funderar på att skaffa en uppsättning någorlunda hyfsade stämjärn till lite möbelsnickeri-försök. Finns det några erfarenheter av Kirsch/Two Cherries som finns på bla Axminster och Fine-Tools och faktiskt även på Bauhaus.

Detta set om 6 stycken kunde kanske vara en bra början: http://www.fine-tools.com/stemmb.htm

Jag har inte riktigt fått kläm på om det är de polerade eller de opolerade som jag isåfall skall satsa på? Hur plana är respektive variant? Dvs. hur mycket jobb måste jag lägga på att plana baksidan för att de skall bli bra? Något annat som skiljer?

När det gäller skärpan så är jag än så länge nöjd med vad jag kan åstadkomma med en Tormek. Jag har i nuläget varken tid eller lust att hålla på med diverse vattenstenar osv. Det kommer kanske med tiden men just nu känns det lite bökigt. Jag får kanske erkänna att jag hittills har betraktat stämjärnen mer som en slags "brutalverktyg" som används i kombination med hammare. Jag har i nuläget något gammalt samt tre stycken C.I. Fall.

När jag i somras äntligen drog igång Tormeken, planade baksidan och skärpte så öppnades en ny värld. Plötsligt blev det till att sätta plåster på tre fingertoppar och stämjärnen blev något som kunde användas med endast handkraft till riktigt finlir. Jag som inte ens visste att det gick att skära sig på ett stämjärn :blushing: d^_^b

Alltså, Tormek skärpa räcker just nu men det hindrar ju inte att jag har något bra att utgå ifrån. Möjligen att jag skall prova att plana baksidorna med någon annan metod.

Jag hittade denna tråden via en Google sökning och utgick då från att den fanns i verktygsforumet. När jag gick tillbaka dit så fanns den inte och jag insåg då att den låg här i Möbelsnickeri. Inte helt fel kanske men om Moderator håller med så får den gärna flyttas till verktygsavdelnigen. (Då kan detta inlägg också tas bort.)

Jag köpte en två körsbär och en MHG för att göra en jämförelse. Två körsbär var i den opolerade versionen. Polerade ser fint ut med men eftersom man ändå ska plana baksidan så känns det onödigt. Hur som helst så krävdes det betydligt mindre jobb att plana baksidan på två körsbärs stämjärnet, det var planare från början. Om det skiljer sig mellan den polerade och opolerade versionen vet jag inte.

Jag har aldrig haft någon framgång i att plana baksidan på Tormeken, lyckas oftast få fula spår. Betydligt enklare på en diamant sten eller glas med sandpapper och sen vidare på en vattensten. Jag tycker iofs att vattenstenar är enklare rent generellt. Enkelt att snabbt bättra på skärpan, tom på frihand om man inte orkar med jiggar. Jag använder shaptons stenar som har fördelen att dom inte ska ligga i vatten innan användning. Dom ska bara ha vatten på sig och sen kan man köra direkt, blir mindre slabbigt men framför allt behövs ingen framförhållning.

Jag tackar för input, då verkar det ju inte fel med körsbären då.

Nu var inte avsikten med min fråga att göra detta till ännu en slipa/bryna tråd, det finns många sådana ändå. Men jag får ändå säga att jag är med på att det kan bli problem att plana på Tormek när stenen varit med ett tag. På de stämjärn jag kört hittills har skillnaden varit som natt och dag även om det säkert kunde blivit bättre.

Jag är också med på att det verkar enkelt att snabbt bryna upp eggen på en sten men sedan skall ju stenen också planas. Det är väl där någonstans jag tycker det börjar bli lite mycket. Men det kanske inte är så illa som jag har fått för mig?

För att plana vattenstenar går det fint att antingen använda sandpapper på glas eller en diamantsten. Jag tog den enkla vägen och beställde shaptons flatteningstone så nu e det busenkelt. Om man vill slippa planingen så skulle man kunna göra allt med diamantstenar, åtminstone DMT har ju några lämpliga i dubbelsidigt utförande. Vill man efter det ha ännu högre finish så skulle man kunna avsluta med sandpapper på glas. Det viktiga är ju att man har en plan yta och det undrar jag hur länge man har på sidan av tormek stenen. Nu är jag där igen och pratar om slipa/bryna...sorry...

Min bedömning är att körsbären är bra stämjärn. Jag hade satsat på setet i opolerat utförande.

krijo1 skrev:
Jag köpte en två körsbär och en MHG för att göra en jämförelse. Två körsbär var i den opolerade versionen. Polerade ser fint ut med men eftersom man ändå ska plana baksidan så känns det onödigt. Hur som helst så krävdes det betydligt mindre jobb att plana baksidan på två körsbärs stämjärnet, det var planare från början. Om det skiljer sig mellan den polerade och opolerade versionen vet jag inte. ...
Jag har 5 stycken två körsbär, den polerade varianten eftersom det är den som finns på Bauhaus. De är de bästa nonames jag haft (tills jag på Dieters sida lärde mig de inte var nonames).

--- Mats ---

Two cherries är bra stämjärn. Det tar lite jobb att få baksidan på de polerade plana hela vägen till eggen med det är ju ett engångsjobb.
Jag använder Lie Nielsens stämjärn för det mesta men har också en uppsättning gamla EA Berg/Bacho när jag behöver metriska storlekar. Kring årsskiftet kommer Veritas med sina nya stämjärn i O1 stål och ett tag senare i en ny pulvermetallegering. Jag kände på dem i helgen och de verkar riktigt bra. Lätta med bra balans och snygga att se på.
/B, som undviker frågan om Tormek eller inte för att få vassa eggar. Jag har ju sålt min...

• Gilla
Stefan10
  • Laddar…
Jag måste verkligen slå ett slag för Narex stämjärn har vid flera tillfällen blivit bästa köp bättre än två körsbär. Säljes under flera namn bland annat Felder. I det här fallet skall man inte lura sig av att dom är billiga. Som Narex själva säger, "vi har hittat ett sätt att göra stämjärnen billiga inte göra billiga stämjärn"
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...x+8105+Bevel+Edged+Chisel&catstr=HOME:Chisels
/Pär.som fortfarande inte lärt mig hur man förminskar en länk till ett namn

Mvh Pär H

Tack för tipset Pär!
Priset var ju inte så dumt och dessutom var det en ny butik för mig, ytterligare ett ställe att hålla koll på mao. :)

Någon som kan förklara vad som menas med denna del av beskrivningen:
"...the blades are ground fractionally hollow so they are quick and easy to prepare..."
Jag trodde jag hade koll på det engleska språket men tydligen inte... Jag vill tolka det som att bladen är delvis ihåliga men det lär ju inte stämma. Aningen urholkade på undersidan kanske? Lite som Japanska stämjärn? Då kan jag tänka mig att de blir lättare att plana om det är det som avses.

Aningen urholkade på undersidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.