Finns på tuben (från Workshop Heaven):
http://www.youtube.com/watch?v=TF4CzzQaZDo
Är mycket riktigt något urholkade.
Har för mig att jag läste en artikel om Narex i Furniture&Cabinetmaking. Gammalt hederligt öststatsföretag som tillverkade stämjärn och annan utrustning till hela gamla östblocket. Stora delar av utvecklingsarbetet (läs: de stora investeringarna) gjordes redan för många år sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=TF4CzzQaZDo
Är mycket riktigt något urholkade.
Har för mig att jag läste en artikel om Narex i Furniture&Cabinetmaking. Gammalt hederligt öststatsföretag som tillverkade stämjärn och annan utrustning till hela gamla östblocket. Stora delar av utvecklingsarbetet (läs: de stora investeringarna) gjordes redan för många år sedan.
Lee Valley har också Narex till lite bättre pris, men frakten från Canada är inte helt billig. Pärs förslag är nog bättre såvida du ändå inte skall beställa annat från LV.
Jag skulle beskriva dem som att baksidan är något konkav, snarare än urholkad. Fördelen är när man polerar den på brynet tar man bara metall närmast eggen. Mycket enklare och snabbare än att polera hela baksidan.jac skrev:
/B
Jag blev aldrig färdig att beställa några Narex från UK i höstas men när jag tittade lite efter en hyvel för någon vecka sedan så upptäckte jag att de var på gång även hos hyvlar.se så nu finns de att köpa även i Sverige. Priserna verkar faktiskt lite bättre än vad de kostar i UK. Det blir nog en beställning av hyvel och stämjärn ganska snart.
http://hyvlar.se/stamjarn/narex
EDIT: Finns visst lockbettlar också: http://hyvlar.se/stamjarn/narex_lockbettel
http://hyvlar.se/stamjarn/narex
EDIT: Finns visst lockbettlar också: http://hyvlar.se/stamjarn/narex_lockbettel
Redigerat:
Det där med stämjärn och få det vasst. Man kan i princip få vilket skit stämjärn från rusta att bli sylvass. Men den håller inte skärpan mer än till en styck laxstjärt och det går inte att arbeta med. så då måste man köpa något med bra stål kvalitet. Och det finns en uppsjö av stämjärn som håller den kvalitet.
Pär
Pär
Narex kom bäst i test ("Best Value") när Fine WoodWorking testade stämjärn 2008 (FWW #200). De skickade tom stålen till ngt labb och kollade på eggarna i elektronmikroskop! Jag köpte mina Narexjärn från LeeValley i Ottawa och de är lowend-varianten med bruna, lite tjocka handtag. Jag tycker att hyvlar.se har fått till ett vettigt pris på sina Narexjärn med tanke på att det är premiumserien.
Jag kom att tänka på att det kanske skulle passa med en uppdatering av denna tråden. Jag köpte en uppsättnig Narex Premium stämjärn och lockbettlar i början på sommaren (2012) men har sorgligt nog inte blivit färdig till att bryna upp dem förrän nu. Nu har jag inte mycket erfarenhet av olika stämjärn sedan tidigare men jag tänkte ändå att det kanske kunde vara av intresse för någon att höra mina först intryck.
Första spontana intrycket när jag packade upp dem var att handtagen, framförallt på lockbetlarna var väldigt stora. Men nu när jag har känt på dem lite så tycker jag att de känns ganska bra att hålla i. Det andra jag noterade var att stämjärnen är väldigt väl polerade, blanka och fina. Detta ser snyggt ut men skall man tro på expertisen så är det inte bara av godo. Största problemet med maskinpoleringen skall vara att denna gör kanterna på långsidorna något avrundade. Det i sin tur innebär att yttersta hörnen på eggen också blir lätt rundade. Eggen kommer alltså aldrig att få ett helt skarpt vinkelätt hörn mot långsidorna. Rundningen på kanterna kan anas för blotta ögat men jag har svårt att se att detta skulle utgöra något problem för min del.
Jag började med att plana baksidan och blev faktiskt förvånad över att de flesta krävde ganska lite arbete. Nu tog jag bara 2-3 cm närmast eggen men jag tror bara det var ett av stämjärnen som krävde mer än ett par minuter med grövsta brynet. Stort plus på detta alltså.
När det kom till själva eggen så var det inget av järnen som var riktigt vikelrätt i förhållande till sidorna. Detta var inget jag kunde se direkt men när jag brynte så såg den nya eggen aningen sned ut i förhållande till fabrikseggen. Nu kanske detta skall tas med en nypa salt också eftersom jag fortfarande har endel att lära när det gäller bryn-teknik. Men i vilket fall som så är ju detta bara ett problem vid första bryningen. Såhär i efterhand tror jag att jag kanske egentligen kunde ha skippat slipningen av råeggen på de flesta och gått direkt på sekundäreggen men bryning skall ju tränas ändå.
Min slutsats hittills är att jag är mycket nöjd med mitt val. Detta är mycket prisvärda stämjärn som är bra att hålla i och lätta att bryna. Att man får lägga lite jobb på dem i början är inte så konstigt med tanke på att de kostar runt 100 kr stycket jämfört med finstämjärn som ligger på 600-1000 kr eller mer per styck. Hur pass bra de håller skärpan etc. får jag återkomma till när jag dels använt dem ett tag och dels lärt mig att bryna ordentligt.
Första spontana intrycket när jag packade upp dem var att handtagen, framförallt på lockbetlarna var väldigt stora. Men nu när jag har känt på dem lite så tycker jag att de känns ganska bra att hålla i. Det andra jag noterade var att stämjärnen är väldigt väl polerade, blanka och fina. Detta ser snyggt ut men skall man tro på expertisen så är det inte bara av godo. Största problemet med maskinpoleringen skall vara att denna gör kanterna på långsidorna något avrundade. Det i sin tur innebär att yttersta hörnen på eggen också blir lätt rundade. Eggen kommer alltså aldrig att få ett helt skarpt vinkelätt hörn mot långsidorna. Rundningen på kanterna kan anas för blotta ögat men jag har svårt att se att detta skulle utgöra något problem för min del.
Jag började med att plana baksidan och blev faktiskt förvånad över att de flesta krävde ganska lite arbete. Nu tog jag bara 2-3 cm närmast eggen men jag tror bara det var ett av stämjärnen som krävde mer än ett par minuter med grövsta brynet. Stort plus på detta alltså.
När det kom till själva eggen så var det inget av järnen som var riktigt vikelrätt i förhållande till sidorna. Detta var inget jag kunde se direkt men när jag brynte så såg den nya eggen aningen sned ut i förhållande till fabrikseggen. Nu kanske detta skall tas med en nypa salt också eftersom jag fortfarande har endel att lära när det gäller bryn-teknik. Men i vilket fall som så är ju detta bara ett problem vid första bryningen. Såhär i efterhand tror jag att jag kanske egentligen kunde ha skippat slipningen av råeggen på de flesta och gått direkt på sekundäreggen men bryning skall ju tränas ändå.
Min slutsats hittills är att jag är mycket nöjd med mitt val. Detta är mycket prisvärda stämjärn som är bra att hålla i och lätta att bryna. Att man får lägga lite jobb på dem i början är inte så konstigt med tanke på att de kostar runt 100 kr stycket jämfört med finstämjärn som ligger på 600-1000 kr eller mer per styck. Hur pass bra de håller skärpan etc. får jag återkomma till när jag dels använt dem ett tag och dels lärt mig att bryna ordentligt.
Redigerat:
Jag skall försöka komma ihåg att kommentera lockbettlarna också när jag tagit tag i dem. Skall göra ett försök så snart fingertopparna slutat ömma och träningsvärken i de små tidigare okända musklerna inne i händerna gett med sig. Just nu är det jobbigt nog bara att knappa på tangentbordet. (Sa jag att jag behöver jobba på detta med att bryna...)
Är på väg att beställa mina första lite bättre stämjärn, lutar en uppsättning Narex från hyvlar.se
@jac är du fortfarande nöjda med dina?
Finns det någon bra guide för vad man behöver göra med dom, dvs hur man planar och bryner?
@jac är du fortfarande nöjda med dina?
Finns det någon bra guide för vad man behöver göra med dom, dvs hur man planar och bryner?
https://paulsellers.com/2014/08/which-chisels-should-you-buy/snajgel skrev:
Om du letar lite på Paul Sellers blogg hittar du mycket matnyttigt om hur du på enklaste sätt håller dina stämjärn och andra eggar skarpa. Har du redan investerat i något system för att slipa och bryna?
Ah, tack!nanowire skrev:
Beställde Några Narex stämjärn igår. Enligt svar från hyvlar.se så går dom att använda direkt men att man kanske borde plana och bryna dom för att få dom riktigt vassa.
Inga investeringar i slip/bryn-prylar ännu.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag också. Jag var förbi bauhaus och klämde på några blanka two-cherries innan men det kändes faktiskt som rent skräp. Jag har inte använt dem, så jag vet förstås inte hur det skulle vara, men estetiken är verkligen hämtad direkt från Lidls fyndlåda.snajgel skrev:
Narex brukar vara ganska bra.
Gamla E.A.Berg är ännu bättre. Bröderna Liberg och Jernbolaget är inte heller illa. De flesta gamla Sheffieldfabrikat är också bra.
Man kan få ihop en uppsättning bra stämjärn för otroligt små pengar om man köper ett och ett på loppmarknader. Det gör ingenting fastän handtagen ser olika ut förutsatt att alla stämjärnen är bra kvalitet.
Gamla E.A.Berg är ännu bättre. Bröderna Liberg och Jernbolaget är inte heller illa. De flesta gamla Sheffieldfabrikat är också bra.
Man kan få ihop en uppsättning bra stämjärn för otroligt små pengar om man köper ett och ett på loppmarknader. Det gör ingenting fastän handtagen ser olika ut förutsatt att alla stämjärnen är bra kvalitet.