Alt 1. Gör en superseriös jordvärmeanläggning

Alt. 2 Bygg en carport modell skitstor på plintar, bered marken halvseriöst och hyr som ställplatser för husvagnar/husbilar

Om det är mjukt, betyder det blött? I så fall kan du anlägga en liten damm eller våtmark, det är ju poppis 😎.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:

Alt. 2 Bygg en carport modell skitstor på plintar, bered marken halvseriöst och hyr som ställplatser för husvagnar/husbilar
Alt 1 och 2 borde också kunna kombineras men lönsamheten i projekten kan ju diskuteras då TS inte ens talar om var den outnyttjade marken är belägen.

Fiskodling?

Energiskog?
julgranar?'
¨kombo av bägge, ...

Jag har en kompis som arrenderar ungefär den ytan för 15 000 per år. Hon odlar solrosor för självplock. Hon får vatten och tillgång till ett skjul där hon kan förvara lite redskap. Väldigt lite arbete och ingen investering.

Fast rätt klent med intäkt och när arrendatorn inser att det inte går att tjäna på solrosodlingen läggs den nog ner.

• Gilla
  • Wow
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:

Sådant som energiskog, julgransodling funkar dåligt på så liten plätt. Få granar, extremt låg intäkt, och så ska ju någon sköta det hela också.

Investeringen för att bygga en byggnad för förvaring av husbilar/husvagnar blir ju jättestor, jämfört med de intäkter som är möjliga, i synnerhet som TS nämner att marken är blöt, och därför inte vill/kan/har råd att bygga på den.

Även en fast tälthall kostar pengar, och en ordentlig grund behövs.

Fiskodling kräver mer än att man gräver en damm...

Om det är mark som skulle lämpa sig för en anlagd våtmark/damm, så kan man få bidrag för bygga denna, men bidraget täcker knappast kostnaderna för arbetet. Sedan blir det ju knappast några intäkter

Ska det bli lönsamt och i stort sett arbetsfritt för TS, så måste nog marken vara i ett tillräckligt attraktivt område för att en arrendator ska vilja investera i något, t.ex. att arrendatorn bygger ett par campingstugor för turister med tillhörande sommarcafé, och att arrendatorn kan betala så att det blir mödan värt.

Hep Hep skrev:
Jag har en kompis som arrenderar ungefär den ytan för 15 000 per år. Hon odlar solrosor för självplock. Hon får vatten och tillgång till ett skjul där hon kan förvara lite redskap. Väldigt lite arbete och ingen investering.

Fast rätt klent med intäkt och när arrendatorn inser att det inte går att tjäna på solrosodlingen läggs den nog ner.
😮

Medelpriset för arrende av jordbruksmark är under 2000 per hektar i Sverige.

Om det vore jordbruksmark så skulle arrendepriset på 2000 kvm vara 400 kr.

Den som hyr ut den marken har verkligen hittat en guldgruva!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
😮

Medelpriset för arrende av jordbruksmark är under 2000 per hektar i Sverige.

Om det vore jordbruksmark så skulle arrendepriset på 2000 kvm vara 400 kr.

Den som hyr ut den marken har verkligen hittat en guldgruva!
Fast det är inte jordbruksmark. Hon har sin odling på en plätt inne i civilisationen där människor rör sig både till fots och med bil på väg till och från tåg, butiker etc. Självplock ute bland åkrar i någon avkrok har rätt mycket mindre möjlig kundkrets. Jag fick intrycket av att TS hemliga tomt inte heller är klassisk jordbruksmark.

S skogaliten skrev:
Sådant som energiskog, julgransodling funkar dåligt på så liten plätt. Få granar, extremt låg intäkt, och så ska ju någon sköta det hela också.

Investeringen för att bygga en byggnad för förvaring av husbilar/husvagnar blir ju jättestor, jämfört med de intäkter som är möjliga, i synnerhet som TS nämner att marken är blöt, och därför inte vill/kan/har råd att bygga på den.

Även en fast tälthall kostar pengar, och en ordentlig grund behövs.

Fiskodling kräver mer än att man gräver en damm...

Om det är mark som skulle lämpa sig för en anlagd våtmark/damm, så kan man få bidrag för bygga denna, men bidraget täcker knappast kostnaderna för arbetet. Sedan blir det ju knappast några intäkter

Ska det bli lönsamt och i stort sett arbetsfritt för TS, så måste nog marken vara i ett tillräckligt attraktivt område för att en arrendator ska vilja investera i något, t.ex. att arrendatorn bygger ett par campingstugor för turister med tillhörande sommarcafé, och att arrendatorn kan betala så att det blir mödan värt.
För att anlägga våtmark så kan man få 100% av kostnaden i bidrag.
Det kommer dock inte inbringa pengar när det är klart vad jag vet.

Parkering för bilar är nog inte särskilt intressant, men båt/husbilsförvaring kanske? Beror på hur behovet för sådant ser ut. Där jag bor hade nog båtförvaring (gärna under tak) gått rätt bra att hyra ut.

T TypRätt skrev:
Pratar vi en villatomt eller är det en remsa på 1*2km ligger den bredvid en vacker sjö ensamt i skogen eller tillgängligt längst farbar väg (året om?), högt på ett berg, mitt i Åre centrum. Olika förutsättningar ger ju lite olika svar så du får nog berätta mer om fastigheten.
1*2 km skulle vara 2 miljoner kvadratmeter. Det är helt andra förutsättningar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
1*2 km skulle vara 2 miljoner kvadratmeter. Det är helt andra förutsättningar.
Jag tror alla andra förstod att det menades 1m x 2000m, dvs 2000m2.

Men det visar ju också att TS kan ha rätt...
Träffar han rätt i sitt val av verksamhet kan det ju finnas någon som vill betala även fast resten av världen förstår att det inte är värt någonting.

/ATW

Rad av husvagnar och husbilar parkerade utomhus bland träd och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvaring av fordon?

Hep Hep skrev:

Detta tror jag kan vara en bra idé. Nu vet vi ju inte så mycket om hur bra marken är för odling, men många soltimmar i alla fall. Och inte omöjligt att få fram vatten. Hyra ut hela plätten till en odlingsintresserad person/familj. Kanske kan man inte få ut lika mycket som din vän, men hälften kanske? Om man tex vill anordna en mindre skogsträdgård, med olika typer av fruktträd, bärbuskar mm, så krävs mer yta än en vanlig odlingslott. Då får man förhoppningsvis även någon som vill hyra under mycket lång tid. Kanske skriva ett inlägg på lite olika odlingsforum, Facebook-grupper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.