4 255 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
Tips på ekonomisk vinst från outnyttjad mark i Sverige
Alt 1. Gör en superseriös jordvärmeanläggning
Alt. 2 Bygg en carport modell skitstor på plintar, bered marken halvseriöst och hyr som ställplatser för husvagnar/husbilar
Alt. 2 Bygg en carport modell skitstor på plintar, bered marken halvseriöst och hyr som ställplatser för husvagnar/husbilar
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 004 inlägg
Om det är mjukt, betyder det blött? I så fall kan du anlägga en liten damm eller våtmark, det är ju poppis 😎.
Alt 1 och 2 borde också kunna kombineras men lönsamheten i projekten kan ju diskuteras då TS inte ens talar om var den outnyttjade marken är belägen.Skogspromenix skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 139 inlägg
Fiskodling?
Renoverare
· västra götaland
· 736 inlägg
Energiskog?
julgranar?'
¨kombo av bägge, ...
julgranar?'
¨kombo av bägge, ...
Jag har en kompis som arrenderar ungefär den ytan för 15 000 per år. Hon odlar solrosor för självplock. Hon får vatten och tillgång till ett skjul där hon kan förvara lite redskap. Väldigt lite arbete och ingen investering.
Fast rätt klent med intäkt och när arrendatorn inser att det inte går att tjäna på solrosodlingen läggs den nog ner.
Fast rätt klent med intäkt och när arrendatorn inser att det inte går att tjäna på solrosodlingen läggs den nog ner.
Sådant som energiskog, julgransodling funkar dåligt på så liten plätt. Få granar, extremt låg intäkt, och så ska ju någon sköta det hela också.Skogspromenix skrev:
Investeringen för att bygga en byggnad för förvaring av husbilar/husvagnar blir ju jättestor, jämfört med de intäkter som är möjliga, i synnerhet som TS nämner att marken är blöt, och därför inte vill/kan/har råd att bygga på den.
Även en fast tälthall kostar pengar, och en ordentlig grund behövs.
Fiskodling kräver mer än att man gräver en damm...
Om det är mark som skulle lämpa sig för en anlagd våtmark/damm, så kan man få bidrag för bygga denna, men bidraget täcker knappast kostnaderna för arbetet. Sedan blir det ju knappast några intäkter
Ska det bli lönsamt och i stort sett arbetsfritt för TS, så måste nog marken vara i ett tillräckligt attraktivt område för att en arrendator ska vilja investera i något, t.ex. att arrendatorn bygger ett par campingstugor för turister med tillhörande sommarcafé, och att arrendatorn kan betala så att det blir mödan värt.
😮Hep skrev:Jag har en kompis som arrenderar ungefär den ytan för 15 000 per år. Hon odlar solrosor för självplock. Hon får vatten och tillgång till ett skjul där hon kan förvara lite redskap. Väldigt lite arbete och ingen investering.
Medelpriset för arrende av jordbruksmark är under 2000 per hektar i Sverige.
Om det vore jordbruksmark så skulle arrendepriset på 2000 kvm vara 400 kr.
Den som hyr ut den marken har verkligen hittat en guldgruva!
Fast det är inte jordbruksmark. Hon har sin odling på en plätt inne i civilisationen där människor rör sig både till fots och med bil på väg till och från tåg, butiker etc. Självplock ute bland åkrar i någon avkrok har rätt mycket mindre möjlig kundkrets. Jag fick intrycket av att TS hemliga tomt inte heller är klassisk jordbruksmark.S skogaliten skrev:
För att anlägga våtmark så kan man få 100% av kostnaden i bidrag.S skogaliten skrev:Sådant som energiskog, julgransodling funkar dåligt på så liten plätt. Få granar, extremt låg intäkt, och så ska ju någon sköta det hela också.
Investeringen för att bygga en byggnad för förvaring av husbilar/husvagnar blir ju jättestor, jämfört med de intäkter som är möjliga, i synnerhet som TS nämner att marken är blöt, och därför inte vill/kan/har råd att bygga på den.
Även en fast tälthall kostar pengar, och en ordentlig grund behövs.
Fiskodling kräver mer än att man gräver en damm...
Om det är mark som skulle lämpa sig för en anlagd våtmark/damm, så kan man få bidrag för bygga denna, men bidraget täcker knappast kostnaderna för arbetet. Sedan blir det ju knappast några intäkter
Ska det bli lönsamt och i stort sett arbetsfritt för TS, så måste nog marken vara i ett tillräckligt attraktivt område för att en arrendator ska vilja investera i något, t.ex. att arrendatorn bygger ett par campingstugor för turister med tillhörande sommarcafé, och att arrendatorn kan betala så att det blir mödan värt.
Det kommer dock inte inbringa pengar när det är klart vad jag vet.
Parkering för bilar är nog inte särskilt intressant, men båt/husbilsförvaring kanske? Beror på hur behovet för sådant ser ut. Där jag bor hade nog båtförvaring (gärna under tak) gått rätt bra att hyra ut.
Medlem
· Blekinge
· 10 494 inlägg
1*2 km skulle vara 2 miljoner kvadratmeter. Det är helt andra förutsättningar.T TypRätt skrev:
Jag tror alla andra förstod att det menades 1m x 2000m, dvs 2000m2.T Thomas_Blekinge skrev:
Men det visar ju också att TS kan ha rätt...
Träffar han rätt i sitt val av verksamhet kan det ju finnas någon som vill betala även fast resten av världen förstår att det inte är värt någonting.
/ATW
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Detta tror jag kan vara en bra idé. Nu vet vi ju inte så mycket om hur bra marken är för odling, men många soltimmar i alla fall. Och inte omöjligt att få fram vatten. Hyra ut hela plätten till en odlingsintresserad person/familj. Kanske kan man inte få ut lika mycket som din vän, men hälften kanske? Om man tex vill anordna en mindre skogsträdgård, med olika typer av fruktträd, bärbuskar mm, så krävs mer yta än en vanlig odlingslott. Då får man förhoppningsvis även någon som vill hyra under mycket lång tid. Kanske skriva ett inlägg på lite olika odlingsforum, Facebook-grupper.Hep skrev:Jag har en kompis som arrenderar ungefär den ytan för 15 000 per år. Hon odlar solrosor för självplock. Hon får vatten och tillgång till ett skjul där hon kan förvara lite redskap. Väldigt lite arbete och ingen investering.