Mikael_L
Bauhaus har Metabo KGS 216 ständigt och jämt för 1800:-.
Så visst är det ett bra pris hos Conrad, men känner man sig osäker så kostar det inte så mycket avvakta. ;)

Mikael_L skrev:
Bauhaus har Metabo KGS 216 ständigt och jämt för 1800:-.
Så visst är det ett bra pris hos Conrad, men känner man sig osäker så kostar det inte så mycket avvakta. ;)
Ha, Ha... Jag kollade faktiskt på Bauhaus innan jag skrev inlägget och där nämnde de ett ordinarie pris på 2395 men det kanske är ett sådant där "ordinarie pris" som aldrig är ordinarie...

Så har man Bauhaus i närheten håller jag med Mikael_L, om inte kan nog Conrad vara ett bra alternativ då man slipper fraktkostnaden.

Verkar som det är nån slutförsäljning av denna modell, Toolab hade den för 1649:- inkl frakt men den är slutsåld säger dom.

FredrikR skrev:
179:- för en Bahco Superior 2600XT fogsvans på Jula.
[länk]

Alla borde ha en! :)
Helt rätt!
Ska köpa en extra tror jag, nuvarande har ett par år på nacken och har börjat nyttjas till lite grövre arbeten.
Om dom ska fortsätta hålla för en hel husrenvering är det billiga snitt!

hahalj
Nån som har tips på en bra enkel elhyvel för hobbybruk till bra pris? Ska renovera ett 30-tal fönsterbågar som behöver lite bearbetning...

Biltemas är helt OK, jag har inte saknat någon funktion (än9, (har inte provat någon riktigt dyr heller).
Jag har hyvlat rätt många lpm passbitar och annat hemma med den.
Bra arbetsbord är A&O, med vettiga klämmor och mothåll.

Mikael_L
Är det inte lite väl våldsamt att gå över fönsterbågar med elhyvel?

Själv tänker jag mig färgskrapa/spackelspade i kombination med varmluftspistol, och sen slipmaskin och/eller handslipning.

Jag köpte i vilket fall en Ferm elhyvel på Jula, när det var bra pris. Har inte använt den speciellt mycket, köpet var mest av "bra att ha"-karaktär. :surprised:

Redigerat:
hahalj
Mikael_L skrev:
Är det inte lite väl våldsamt att gå över fönsterbågar med elhyvel?

Själv tänker jag mig färgskrapa/spackelspade i kombination med varmluftspistol, och sen slipmaskin och/eller handslipning.

Jag köpte i vilket fall en Ferm elhyvel på Jula, när det var bra pris. Har inte använt den speciellt mycket, köpet var mest av "bra att ha"-karaktär. :surprised:
Nu kanske vi inte ska diskutera arbetsmetodik i denna tråden, men med över 30 bågar att fixa till så de går stänga/öppna utan våld och risk för glaskross så tänker jag inte slipa för hand mer än sista finishen. Tänkte att en elhyvel skulle göra grovjobbet hyfsat snabbt och utan alltför mycket fint slipdamm. Men du tror mer på en typ bandslip då? Vi pratar avverkning på uppåt 1-1.5 mm.

Lånade och investerade senare i en Grön Bosch Elhyvel för ett tag sedan. De känns väldigt lika de blåa dito och eftersom jag köpte en begagnad för runt 500kr så kändes det även billigt. De kostar nog strax över 1000-lappen nya så det kanske inte är den billigaste lösningen men jag kan i alla fall rekommendera dem.

hahalj skrev:
Nu kanske vi inte ska diskutera arbetsmetodik i denna tråden, men med över 30 bågar att fixa till så de går stänga/öppna utan våld och risk för glaskross så tänker jag inte slipa för hand mer än sista finishen. Tänkte att en elhyvel skulle göra grovjobbet hyfsat snabbt och utan alltför mycket fint slipdamm. Men du tror mer på en typ bandslip då? Vi pratar avverkning på uppåt 1-1.5 mm.
Känns som en bra excenterslip både löser detta och mycket av finliret

hahalj skrev:
Nu ligger den kanske lite utanför budgeten, men jag tycker det låter som du ska titta på metabos lackfräs (LF 724 S). Tycker den verkar mer lämplig till jobbet än en vanlig elhyvel.

FredrikR skrev:
179:- för en Bahco Superior 2600XT fogsvans på Jula.
[länk]

Alla borde ha en! :)
Köpte en till idag, kanske bästa fogsvansen ja haft !

En excenterslip med grovdammsugare hade jag kört till fönsterkarmar.

Tack för tipset om sågen, kanske skulle skaffa en till =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.