Ola C Ola C skrev:
Det här va en sömnig tråd...hursomhelst, här kommer ett litet minitips hur man ändrar skruvlängd på Hornbachs billiga vred.

Borra 30mm hål i en planka, lägg vredet upp o ner o knacka ut skruven som i sin tur trycker ut locket därav 30mm hålet behövs.

Välj skruv av valfri längd, spänn den tills den bottnar. Tryck på locket igen.

Voila:D

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
På samma sätt, fast man delar huvudet med en skruvmejsel, kan man göra med festools M8-vred.

Daniel_N Daniel_N skrev:
På samma sätt, fast man delar huvudet med en skruvmejsel, kan man göra med festools M8-vred.
Man kan vålda av dessa med valfritt vasst föremål men dom ser rätt risiga ut efter några gånger eftersom där inte är nåt spår att sticka in något i.

Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det här va en sömnig tråd...hursomhelst, här kommer ett litet minitips hur man ändrar skruvlängd på Hornbachs billiga vred.

Borra 30mm hål i en planka, lägg vredet upp o ner o knacka ut skruven som i sin tur trycker ut locket därav 30mm hålet behövs.

Välj skruv av valfri längd, spänn den mha mutter o bricka tills den bottnar. Tryck på locket igen.

Voila:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Måste säga att det är fin kvalitet på dina spillbitar .. :D

Det var ju på tiden att det kom lite nya handfasta och konkreta tips i den här tråden. (y)

Här kommer ett litet inlägg
Jag har satt upp lite liter, återanvänt gamla så det har blivit en hel del skarvande och pillande.
Bestämde mig för att prova sk "coping" med min sticksåg. Jag har gjort ca 3/4 av huset redan men med vanliga 45gradershörn och mjukfog. Blir väl inte fy skam men man vill ju prova.
Jag är emellertid lite för snål för att köpa en "coping foot"
så jag gjorde en av en bit ek. Fungerade helt ok. skulle jag ändra något skulle jag nog göra vinkeln lite spetsigare, alltså forma den mer som köpevarianten. Men det dög fint.
Smällde ihop ett slags strykmått som jag tror kallas paralellrits. Väl värt tiden att göra det möjligt att rita av golvet (som ju inte är hundra % plant) enkelt och precist.
Förutom att såga själva geringen mellan lister använde jag sticksågen att såga undersidan med en lätt lutning innan jag övergick till hyveln för att slutligen ta mig ned till linjen. Troligtvis hade cirkelsågen med lite vinkel inställt kunnat användas också.
Hoppas att det kan hjälpa någon.
Om det finns fler varianter på nedan strykmått skulle jag gärna se vad ni har att visa upp. Har lite garderober som skall upp och täcksidor som skall passas in mot vägg.

Hemmagjord 'coping foot' för sticksåg tillverkad av ek fäst vid sticksågens blad för att underlätta precist arbete vid listmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord parallellrits för att avbilda ojämna ytor, tillverkad av trä med skruv och penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Moltas och 5 till
  • Laddar…
Ja, det var ju fiffigt att göra en fot i trä. Ett annat tips är att använda en spånhyvel för att komma till linjen. Om man har en konvex spånhyvel går det även att göra konkava ytor. Tyvärr tvåhandsverktyg, man får klämma arbetsstycket mellan kväna, om man inte har fastspänningsanordning på plats.

jonmo jonmo skrev:
Gjorde ett sådan för ett tag sen av samma anledning. Sen lejde jag bort jobbet.
[länk]
Så det är dragpassare den kallas. Fin variant. Ser smidig ut.

K karlmb skrev:
Vill inte göra reklam, och detta är förstås total bluff! ( ? )
[länk]
Bluff eller inte. Jag vet att den är inte i närheten av kedjor som slipas konventionellt, dvs för hand.
Känns som en totalt onödig pryl som är tänkt att säljas till de som inte kan eller vill lära sig slipa för hand.
Mitt tips är att om du äger en motorsåg så lär dig slipa för hand.
Det blir både bättre o billigare.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
K knipo skrev:
Bluff eller inte. Jag vet att den är inte i närheten av kedjor som slipas konventionellt, dvs för hand.
Känns som en totalt onödig pryl som är tänkt att säljas till de som inte kan eller vill lära sig slipa för hand.
Mitt tips är att om du äger en motorsåg så lär dig slipa för hand.
Det blir både bättre o billigare.
Jag tänkte mig ungefär ett sådant svar.
Men någon argumentera emot att man alltså skärper eggarna från utsidan ist f normalt från insidan av tänderna?

Den där verkar ju enbart skärpa tänderna på utsidan, vilket säker hjälper något. Men jag har svårt att se att man kan få ett bra resultat utan att också skärpa tänderna på sidan/insidan.

Är det inte så att det normalt finns ett tunt härdat skikt (kromat?) på utsidan av tänderna för att kedjan ska behålla skärpan bättre, och att det bland annat är därför man slipar som man gör?

Edit: felskrivning

ullberg
Den där lösningen kräver en speciell kedja som är byggd för att skärpas ”utifrån”. Har funnits ett par år så det borde gå att googla fram utvärderingar. Har för mig att den diskuterats tidigare här på BH också...

/U

I Sverige säljs den av Oregon.

Är man kass på fila kedjan kan jag rekommendera slipstift till Dremeln. Funkar toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.