229 920 läst · 179 svar
230k läst
179 svar
Tips och tricks med verktyg&maskiner!
Jag vet inte varför jag inte tänkte på detta tidigare men.. Det kanske hjälper någon mer.
De flesta plattor för att montera Överhandsfräs i bord har någon obskyr radie i hörnen (1,5 tum?), såvida man inte har något gigantiskt mallstål för detta så har jag tidigare fått glipor i hörnen, inte hela världen men lite irriterande.
Tips: Skapa din MDF mall - borra 40mm hål med forstnerborr i varje hörn(rekommenderas med pelarborr). Passar nästintill perfekt, 2-3 drag med ett sandpapper så satt det som ett smäck.
De flesta plattor för att montera Överhandsfräs i bord har någon obskyr radie i hörnen (1,5 tum?), såvida man inte har något gigantiskt mallstål för detta så har jag tidigare fått glipor i hörnen, inte hela världen men lite irriterande.
Tips: Skapa din MDF mall - borra 40mm hål med forstnerborr i varje hörn(rekommenderas med pelarborr). Passar nästintill perfekt, 2-3 drag med ett sandpapper så satt det som ett smäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Festool har ett gummimunstycke till dammsugarna som jag använt för att skydda originalkopplingen när man dammsuger på t.ex betong. Men de torkar snabbt sönder i solen om man glömmer dom ute så jag har förbrukat ett par stycken
Nu verkar det ha utgått, någon leverantör verkar iofs ha den kvar på lager.
Men jag kom på en annan lösning:
en silikonslang från närmsta slangbutik som jag snedkapade i gersågen. Funkar klockrent!
Bör också klara solljus bättre.
60kr istället för ca 200kr.
Festool 411810
en silikonslang från närmsta slangbutik som jag snedkapade i gersågen. Funkar klockrent!
Festool 411810
Logga in
Skapa konto
Annars om du har en 3d-skrivare så kan du ju printa egna.6 62_an skrev:Festool har ett gummimunstycke till dammsugarna som jag använt för att skydda originalkopplingen när man dammsuger på t.ex betong. Men de torkar snabbt sönder i solen om man glömmer dom ute så jag har förbrukat ett par stycken
[bild] Festool 411810
[bild]
Denna tråden verkar inte längre vara klistrad överst i denna forumdelen. Är det avsiktligt av någon anledning eller har den blivit "avklistrad" av misstag? Jag rapporterar detta inlägg och skickar frågan vidare till moderatorerna.
Jag tror faktiskt manualen till Kreg plattan tipsar om forstner borr.devizion skrev:Jag vet inte varför jag inte tänkte på detta tidigare men.. Det kanske hjälper någon mer.
[bild]
Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och har man kletat på riktigt skitmycket för mycket lim då tar man fram gjutröret till betongplintarna......nanowire skrev:Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt
[bild] [bild]
Samtidigt på K-Rautananowire skrev:Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt
[bild] [bild]
Logga in
Skapa konto
Kanske inte ett maskintips men i alla fall: För er som använder Titebond. Jag spara och gör ren pipen på limflaskan när den tar slut eller om den kläggat igen för mycket. På så vis har jag alltid tillgång till en ren pip och kan byta snabbt om det behövs. Själva stängningsmekanismen bänder jag bort med en tunn träpinne eller skruvmejsel och sen gör jag rent delarna med en diskborste och en grillpinne i trä. Sen går den att sätta ihop igen med ett stadigt tryck. Klart!
Så här ser det ut när dom är rengjorda och torkar.
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut när dom är rengjorda och torkar.
Jag var för snål för att köpa ett rullstativ till min gts10-bordsåg. Detta funkar smidigt för att rulla sågen i/ur garage etc. Inget för proffset men väl för hemmatjommen. Hjul till skottkärra, från Amazon. 16 mm gängstång samt lite brickor och muttrar. Typ 400 spänn.