4 002 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Tips och idéer kring renovering av 40-talskök?
Tack för klippet! Hade ju varit utmärkt att ha något sånt.F Frsto skrev:
Ja jag är benägen att hålla med, exakt alla vill ha en diskmaskin så det känns värt att iaf försöka få in en där.
Måttet från golv till bänkskiva är 80cm. Bredden på skåpet där till höger på bilden är 55cm. Så det är ju ett mått som skulle funka, om man kan såga i själva stommen på skåpet utan att göra sönder det (självklart skulle jag inte göra det själv, det är nog uppenbart hur lite jag kan om hantverk från mina inlägg).
Bifogar en bild till som visar köket från andra hållet, och en jämförelsebild på hur någon annan har totalrenoverat sitt kök i samma trappuppgång. Mittemot kylskåpet är det två skafferier till som inte riktigt syns på någon av bilderna.
Det är mycket lågt om du inte är ovanligt kort, och det kan vara svårt att hitta en diskmaskin som går in. Idag har man ju 90 cm från golv till ovansidan av bänkskivan som standard, men diskmaskiner brukar passa även om det är 85 cm. Man kan lösa det genom att ta loss bänkskivan (ev. förstörs kaklet då), lägga 5-10 höga lister ovanpå skåpen och så lägga tillbaks bänkskivan. Eller ta loss även stommarna och byta ut sockeln mot en som är högre.P paulina_kök skrev:
Visst går det att ha en bänkdiskmaskin inne i ett skåp också.P paulina_kök skrev:
En titt på exempelvis Prisjakt visar att det finns riktiga diskmaskiner med en höjd från allt mellan 815 mm till 820 mm. Nu gick jag inte igenom alla modeller men din ombyggnad lär verkligen hänga på millimetern. Kanske går det hitta någon som passar till ditt projekt? Tänk också på att om du köper en 60 spis kan du frigöra ett par cm till i sidled. Det går så klart att höja diskbänken också och göra det riktigt snyggt om man är händig eller anlitar någon som kan. Jag hade blivit superimpad. Men det kan säkert bli både enklare och bättre att riva ut åtminstone nederdelen. Gör det som känns bäst. Det är ändå ni som ska bo där.
Det är möjligt att ta bort skåpet till vänster om diskhon och sätta dit en diskmaskin. Det blir lite pusslande för att få det snyggt bara. Att få större arbetsytor utan att göra om köket blir svårt. Lite kan du vinna genom att att göra bänk där spisen nu står och flytta spisen enligt bilden från grannen. Men tänk på att den mesta ytan som tillkommer blir i ett hörn. Den fungerar som avställningsyta, men inte arbetsyta. Dessutom är hörnskåp lite svåra att få användbara.
Jag tycker att bänken ser högre ut än 80 cm. Men om du vill ha den lite högre så går det att lägga en list mellan skåpen och diskbänken. Det är en ganska vanlig modernisering. Jag tror att det köket kan bli snyggt med lite noggrann målning.
Jag tycker att bänken ser högre ut än 80 cm. Men om du vill ha den lite högre så går det att lägga en list mellan skåpen och diskbänken. Det är en ganska vanlig modernisering. Jag tror att det köket kan bli snyggt med lite noggrann målning.
Jag hade ett liknande upplägg i en gammal lägenhet. Byggde om ett högskåp för att diskmaskinen skulle in då den inte gick in under diskbänken. Gjorde det dock själv så kan inga kostnader, inte så svårt!
Sådana härna kök är drömmiga om det är i massivt trä. Har bott i många olika boenden och de där från 40- och 50-talek klår ikeas mdf-skit alla dagar.
Hade också en gammal 70cm-spis i huset vi flyttade in i, den funkade inte. Hittade denna på blocket för 400kr och den är så jävla trevlig att laga mat på/i. Piper inte, ingen touch och annat irriterande jox. Finns flera modeller med 70cm elektroluxspisar som har dubbelugn.
Sådana härna kök är drömmiga om det är i massivt trä. Har bott i många olika boenden och de där från 40- och 50-talek klår ikeas mdf-skit alla dagar.
Hade också en gammal 70cm-spis i huset vi flyttade in i, den funkade inte. Hittade denna på blocket för 400kr och den är så jävla trevlig att laga mat på/i. Piper inte, ingen touch och annat irriterande jox. Finns flera modeller med 70cm elektroluxspisar som har dubbelugn.
Jag hade nästan exakt samma situation i min gamla lägenhet! Jag gjorde, vilket jag också rekommenderar:
- tog bort spis/ugn
-höjde bänken med en 45x45 och satte in en ny bänkskiva. Det är väl inte 100% byggnadsvård och det lite lustigt ut om man tittar noga, men helhetsintrycket är fortfarande fint och det möjliggör att sätta in diskmaskin/ugnsskåp osv samt ger en bättre arbetshöjd (vi hade inte en lika fin diskbänk som du så vi satte in en ny infälld i skivan)
-nytt skåp för ugn och infälld häll i den nya bänkskivan
-tog ut ett bänkskåp och satte in en smal diskmaskin (större än en bänkdiskmaskin)
-tog bort fläktskåpet och satte in ny fläkt och byggde ett nytt öppet väggskåp
-satte in utdragbar sopsortering under diskhon (ikea)
-bytte ut kakel mot stänkskydd av bakommålat lågjärn-glas
-fällde in spottar i undersida skåp och kompletterande med fler uttag för köksmaskiner
-spacklade och målade stommarna och lämnade in alla luckor för omlackning.
- monterade tidstypiska handtag till luckorna.
Har sålt lägenheten nu men gillar fortfarande köket, det ger väldigt mycket karaktär att ha fast inredning som lirar med byggnadens era.
- tog bort spis/ugn
-höjde bänken med en 45x45 och satte in en ny bänkskiva. Det är väl inte 100% byggnadsvård och det lite lustigt ut om man tittar noga, men helhetsintrycket är fortfarande fint och det möjliggör att sätta in diskmaskin/ugnsskåp osv samt ger en bättre arbetshöjd (vi hade inte en lika fin diskbänk som du så vi satte in en ny infälld i skivan)
-tog ut ett bänkskåp och satte in en smal diskmaskin (större än en bänkdiskmaskin)
-fällde in spottar i undersida skåp och kompletterande med fler uttag för köksmaskiner
Har sålt lägenheten nu men gillar fortfarande köket, det ger väldigt mycket karaktär att ha fast inredning som lirar med byggnadens era.
Redigerat:
När jag letade efter diskmaskin till min lägenhet med 80cm diskbänk hittade jag ingenting. Det lägsta var 82cm.
Jag satte in en bänkdiskmaskin i ett underskåp bredvid diskhon.
Det blev tillräckligt med plats över för att stoppa in den minsta micron jag kunde hitta ovanpå.😀
Jag satte in en bänkdiskmaskin i ett underskåp bredvid diskhon.
Det blev tillräckligt med plats över för att stoppa in den minsta micron jag kunde hitta ovanpå.😀
Jag har samma typ av kök i mitt hus från -36. Såg till att få in diskreta vitvaror, bytte ut linoleum(?)bänkar mot oljad ek och fällde in en häll. Slipade luckorna och strök med vit linoljefärg. Inuti skåp och lådor tog jag "modern" färg som inte gulnar när det inte utsätts för solljus. Bytte ut knoppar mot förnicklade och ersatte de gamla förnicklade gångjärnen mot nya. Nytt kakel men fortfarande med "gammal" look. Har blivit otroligt bra och charmigt. Och billigt. Om än att det krävdes ngr timmars jobb.
Hyllor och lådbottnar skyddade med IKEAs "filt" för ändamålet alt tunna plastmattor fr Amazon som häftades fast. Lådorna inredda med IKEAs prylar.
Nu senast, på inrådan av svågern, målade jag medarna för lådorna och understidan på de längsgående lådgavlarna och sprayade försiktigt med lite silikonolja. Nu flyger lådorna in och ut och det blir inte sågspån i lådan under. Helt underbar ide. Man får olja om det kanske ngn gång per år.
Hyllor och lådbottnar skyddade med IKEAs "filt" för ändamålet alt tunna plastmattor fr Amazon som häftades fast. Lådorna inredda med IKEAs prylar.
Nu senast, på inrådan av svågern, målade jag medarna för lådorna och understidan på de längsgående lådgavlarna och sprayade försiktigt med lite silikonolja. Nu flyger lådorna in och ut och det blir inte sågspån i lådan under. Helt underbar ide. Man får olja om det kanske ngn gång per år.
Produkter som diskuteras: "vit linoljefärg"

Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Det här tycker jag var ett fint exempel på att modernisera medan man försöker bevara karaktären. Bänkhöjden är ju minst sagt ett problem i äldre kök.V Visorna skrev:Jag hade nästan exakt samma situation i min gamla lägenhet! Jag gjorde, vilket jag också rekommenderar:
- tog bort spis/ugn
Bor själv i 40-talslgh men där hade man satt in ikea-kök med högblanka luckor innan jag flyttade in. Säga vad man vill om ikea men nog är det funktionellt och kvaliteten har varit bra för mig. Jag har mha omlackerade luckor och nya handtag försökt att återställa något av den äldre känslan.
Gå in på funkisköks Instagram för inspiration. Moderna funkiskök i nyproduktion. Det går att göra mycket utan att tappa kvaliteten i stommarna som är överlägsen och dyra om du vill köpa motsvarande idag.
Du bör höja diskbänken om du vill ha det najs.
Jag är lite byggnafsvårdsgalen och avskyr spånskiva. Jag funderar på att slänga ut vårt kök i nya huset. Det är tre år. Har redan börjat gå sönder… Bara så du reflekterar över det innan du stoppar in IKEA…
Jag är lite byggnafsvårdsgalen och avskyr spånskiva. Jag funderar på att slänga ut vårt kök i nya huset. Det är tre år. Har redan börjat gå sönder… Bara så du reflekterar över det innan du stoppar in IKEA…
Riktigt snyggt! En inbyggd fläkt vore ännu snyggare så man får en obruten skåpsrad.V Visorna skrev:Jag hade nästan exakt samma situation i min gamla lägenhet! Jag gjorde, vilket jag också rekommenderar:
- tog bort spis/ugn
Tack för ett väldigt utförligt svar (som jag såg först nu av någon anledning) - det ser verkligen fint ut!! När du skriver "byggde ett nytt väggskåp" och "nytt skåp för ugn", gjorde ni det helt själva? Eller hur gick ni praktiskt tillväga för att bygga till i ert gamla kök?V Visorna skrev:Jag hade nästan exakt samma situation i min gamla lägenhet! Jag gjorde, vilket jag också rekommenderar:
- tog bort spis/ugn
Tack för tips! Ska kika därB Berguven_glenn skrev:Gå in på funkisköks Instagram för inspiration. Moderna funkiskök i nyproduktion. Det går att göra mycket utan att tappa kvaliteten i stommarna som är överlägsen och dyra om du vill köpa motsvarande idag.