Har varit i kontakt med hargassner nog. MEN jag tror det får bli en ETA OM det blir en lyxpanna, eftersom montören(försäljarn) bor några mil bort.

maghall skrev:
Har varit i kontakt med hargassner nog. MEN jag tror det får bli en ETA OM det blir en lyxpanna, eftersom montören(försäljarn) bor några mil bort.
Hur mycket får man ge för en "lyxpanna"? På ett ungefär alltså.

Anders Wahl skrev:
Hur mycket får man ge för en "lyxpanna"? På ett ungefär alltså.
Besök deras sida och begär offert. Men det rör sig om 100 000kr

Vad brukar ingå i dessa 100000:-?

för 100 000 måste väl både ved under pannans livslängd och en anställd som sköter om eldning och inbärning av ved ingå? :screwy:

Panna, laddventil, 2 shuntstyrningar samt kylmekanik - heter det SYRventil?

Hej! Fick denna bild igår av min bekanta. Han hade reglerat ner högsta tillåta rökgastemperatur till 185grader och en brinntid på 6 timmar (han värmer 2500liter). Har inga beslut tagna ännu, mera ackvolym och en Maga? Eller en ETA vedpanna och bara mina 1500liter.. hmm
st-81.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer ackvolym och den billigare pannan, skulle jag köpa, om man har mycket ackvolym kan man elda när man känner för det.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Dock trivs jag ju med eldningen i själva utförandet, så att elda en gång per dyng eller två går nog bra. Bara det man eldar i fungerar :cool: men detta med funderandet är ju som sagt viktigt nu :)

Finns inget som hindrar att du har större ack till ETA dock är det ju mer eller mindre nödvändigt till Maga. Och det du visar i #128 är ett ytterst dåligt och ineffektivt sätt att använda den pannan, vill man öht ha med dessa att göra gäller det att optimera effekten och ta hand om i en avpassad ack. Förstår inte varför du vacklar i valet när det ändå går ut på att elda ved och inte andra alternativa källor, åtminstone komma upp över bottenskiktet av pannor de är inte prisvärda.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
På vilket sätt menar du att det är ett dåligt sätt att använda pannan?

Man utnyttjar bränslet dåligt går lite att jämföra med pyreldning. Bättre att ställa in och komma fram till hur man eldar en sån panna vid jämn hög effekt så kort tid som möjligt och tar hand om energin i lämpligt dimensionerad ack, då är de inte så dåliga.

GK100 skrev:
Finns inget som hindrar att du har större ack till ETA dock är det ju mer eller mindre nödvändigt till Maga. Och det du visar i #128 är ett ytterst dåligt och ineffektivt sätt att använda den pannan, vill man öht ha med dessa att göra gäller det att optimera effekten och ta hand om i en avpassad ack. Förstår inte varför du vacklar i valet när det ändå går ut på att elda ved och inte andra alternativa källor, åtminstone komma upp över bottenskiktet av pannor de är inte prisvärda.
Om man läser tråden så tycker jag att det framgår mycket tydligt varför ts inte kan ha mer ack till den dyrare pannan.

maghall skrev:
Dock trivs jag ju med eldningen i själva utförandet, så att elda en gång per dyng eller två går nog bra. Bara det man eldar i fungerar :cool: men detta med funderandet är ju som sagt viktigt nu :)
Det är tur att vi människor är olika, som jag ser det så tycker jag att det inte finns någon mening med en panna för 100 000 om ni ändå vill binda er, till att elda en eller två gånger per dag.

Men det är ni som vet vad som är bäst för er.

GK100 skrev:
Man utnyttjar bränslet dåligt går lite att jämföra med pyreldning. Bättre att ställa in och komma fram till hur man eldar en sån panna vid jämn hög effekt så kort tid som möjligt och tar hand om energin i lämpligt dimensionerad ack, då är de inte så dåliga.
Det tycker jag inte man kan dra sådana slutsatser av. Bara för att man kör med låg avgastemperatur betyder inte att man nyttjar veden dåligt, snarare tvärt om så länge pannan brinner på ett bra sätt så får man bättre verkningsgrad med lägre avgastemperatur.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.