Nu är jag tveksam till att den pannan brinner effektivt vid den driftpunkten annars är det givetvis riktigt att man har bättre verkningsgrad vid lägre rökgastemp. Men det förutsätter att först förbränningen är optimal och att sen tempen åstadkoms genom en effektiv avkylning till vattnet i rökgasvärmeväxlaren. Kanske TS bekant har lite data från rökgasanalys e.dyl då kan vi närma oss frågan på ett vettigare sätt. Kan även vara ok med lite värden på insatt vedmassa, eldningstid, energi till ack och förbrukare osv om man ska diskutera effektivitet på olika system.
 
Har tyvärr inte det :confused:
 
Men renoveringen har iallafall börjat sakta :p
DSC_0090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om budgeten bara tillåter dyr panna men liten ackvolym eller billigare panna men större ackvolym så skulle jag absolut köpa en billigare panna och lägga pengarna på rejäl ackvolym. jag eldar en maga 49 E mot 3000 liter tank och det fungerar bra. verkningsgraden på maga pannan är jag nöjd med och jag tror inte du märker någon större skillnad där mot en dyrare panna. konstruktionen är ju inte direkt i framkant med primärluften onödigt högt upp i vedmagasinet och pannregleringen behöver troligtvis justeras en del vid igång körning, men den fungerar faktiskt väldigt bra. efter tre vintrar med pannan så måste jag säga att jag är nöjd. jag tänder pannan lastar in fullt och sedan sköter den sig själv så jag skulle vilja säga att maga pannan inte är den absolut bästa pannan, men absolut prisvärd.

Det enda jag inte är 100% nöjd med på maga pannan är att det är absolut inget geni som beräknat regulatorparametrarna för pid -regulagtorn utan den har en del hyss för sig medans den svänger in sig i driftläge men ger man den en halvtimme efter upptändning så ligger den stabilt på vald rökgastemp.
 
Kanske en panna för 50 kkr kan vara ett alternativ? då har du 50 lakan att köpa tank för? lägger du 50 kkr på en panna har du ju lämnat budget pannorna bakom dig.
 
Har fått pris på en Effecta lambda 35kw också, 6500euro med spaksotning. Måste börja räkna om igen och se hur dyrt det blir med Kostnaderna med slavtank.
 
kulle
maghall skrev:
Har fått pris på en Effecta lambda 35kw också, 6500euro med spaksotning. Måste börja räkna om igen och se hur dyrt det blir med Kostnaderna med slavtank.
Det var dyrt....
Det är väl vad en 60kw kostar?
 
Finska återförsäljare... :confused:
 
D09
maghall skrev:
Finska återförsäljare... :confused:
Låter som finska återförsäljare håller mycket högre priser?

Min hv40 kostade betydligt mindre för något år sedan. Närmare 25000 Din offert på en hv30 låg på 100 000.
Andra reagerar på höga priser på övriga pannor också. Är det euron eller finska regler som spökar?

Är det inte läge med en semestertripp i sverige/ europa och hämta upp en ev panna oavsett modell med hjälp av en kärra

Du kanske kan spara mycket oavsett märke/modell att du får med dig en större tank för samma summa :) tror en t ex 3-4 m3 tank oisolerad måttbeställd tank hos husqvarna går ut för ca 25000kr
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Kanske finländare ligger så långt efter i uppvärmning att de är återförsäljare av svenska återförsäljare och därav priserna :rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Men om du gör en resa någonstans och köper en panna så se till att du verkligen vet att du har någon som instalerar den åt dig, när du kommer hem eller om du gör det själv.

Jag tycker att, det är svårt att få tag i en hantverkare som vill installera något som du har köpt av någon annan. Det är i alla fall min upplevelse, och jag bor i Sverige, så jag vet i och för sig inte hur det är i Finland.
 
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Du har alldeles rätt, det är precis så här också. Jag fick ju min första installation helt åt pipsvängen, försökte kontakta andra installatörer men få av dem ville ens komma och titta på spektaklet och de som kom "såg inga fel"..eftersom de inte hade fått installera skiten. Jag anser att de flesta installatörer och även landet ligger efter i frågan vedpannor, det är ju nu bergvärme som Gäller! Allt annat kan ju vara tungt :rolleyes:
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kulle
Ska du bara byta pannan så kan du göra det själv :)
 
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Spysjuka dygn två :thumbdown: Kan jag fortsätta uppdatera med bilder och nyheter gällande renoveringen av pannrummet här eller borde jag skapa en ny tråd?
 
Hur går det med projektet?

maghall skrev:
Kan jag fortsätta uppdatera med bilder och nyheter gällande renoveringen av pannrummet här eller borde jag skapa en ny tråd?
Du ska nog fortsätta här tror jag.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.